Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 25, 268 - 293, 24.08.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1404061

Öz

Kamu diplomasisi; ülkelerin dış politika hedeflerini gerçekleştirmek üzere politikalarını, değerlerini ve kültürünü anlatmak suretiyle yabancı kamuoylarının kalplerini ve zihinlerini kazanmaya yönelik bir iletişim yöntemidir. Ülkeler, dil, eğitim, spor, inanç ve ulusal mutfak gibi yumuşak güç unsurlarını kullanarak yabancı halklar nezdinde imajlarını güçlendirmeye çalışmaktadır. Bu bağlamda gastrodiplomasi, yabancı ülke halklarıyla karşılıklı ilişkilerin geliştirilmesinde mutfağın kullanımını esas alan bir kamu diplomasisi uygulama alanıdır. Yüzyıllardır devletlerarası temaslarda, müzakerelerde ve kültür alışverişlerinde önemli bir rol oynayan yemek, günümüzde ulusların kimliklerini ve kültürlerini ifade edebildiği; ülkelerarası ilişkilerin güçlendirilmesine ve yeni diplomatik ilişkiler kurulmasına imkân tanıyan önemli bir kamu diplomasisi aracı haline gelmiştir. Son yıllarda, başta Doğu Asya ülkeleri olmak üzere pek çok ülkenin imajının güçlendirilmesinde ve aynı zamanda ekonomik ve ticari getiriler elde edilmesinde gastrodiplomasi önemli bir rol oynamıştır. Bu makalede, geçmişten bugüne gastronomi ile diplomasi arasındaki ilişki incelenerek gastrodiplomasi kavramı ele alınmış ve günümüzde mutfağın/gastronominin etkili bir yumuşak güç unsuru olarak kamu diplomasisi faaliyetlerinde nasıl kullanıldığı dünyadan örneklerle açıklanmıştır. Çalışmada, bugüne dek gastrodiplomasi kampanyası yürüten başarılı devletler örneklem olarak değerlendirmeye alınmış; gastrodiplomasinin imkân ve sınırlılıkları irdelenmiş ve etkili bir gastrodiplomasi kampanyası yürütülmesine yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alliance Solidaire des Français de l’Etranger. (2019, 28 Mayıs). La Gastronomie, un outil diplomatique. 10 Ekim 2023 tarihinde https://alliancesolidaire.org/2019/05/28/la-gastronomie-un-outil-diplomatique/ adresinden edinilmiştir.
  • Auer S. (2018, 26 Nisan). Diplomacy on the menu: How food can shape politics. BBC. 11 Kasım 2023 tarihinde https://www.bbc.com/news/world-asia-43901821 adresinden edinilmiştir.
  • Bittermann, J. (2015, 2 Nisan). Are the French becoming insecure about their cuisine? CNN. 12 Kasım 2023 tarihinde https://edition.cnn.com/travel/article/france-cuisine-insecure/index.html adresinden edinilmiştir.
  • Brillat-Savarin, J. A. (2016). Lezzetin fizyolojisi. (Çev. H. Bucak) İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • Chapple-Sokol S. (2013). Culinary diplomacy: Breaking bread to win hearts and minds. Hague Journal of Diplomacy, 8(2), 161-183. https://doi.org/10.1163/1871191X-12341244
  • Clinton, H.R. (2012, 5 Nisan). Video remarks for the diplomatic culinary partnership ınitiative launch. 8 Eylül 2023 tarihinde https://2009-2017.state.gov/secretary/20092013clinton/rm/2012/09/197537.htm adresinden edinilmiştir.
  • Coombs, W.T. ve Holladay, S.J. (2010). PR strategy and application. London: Wiley Blackwell.
  • DeSoucey, M. (2010). Gastronationalism: Food traditions and authenticity politics in the European Union. American Sociological Review. 75(3), 432-455. https://doi.org/10.1177/000312241037222
  • Gilboa E. (2009). The public diplomacy of middle Powers. Public Diplomacy Magazine, 2, 22–28.
  • Harada, N. (2005). Washoku and Japanese culture: A social history of Japanese cuisine. Tokyo: Shougakukan.
  • Haugh S., Inge B. ve Madow L. (2014). On gastrodiplomacy campaigns. Public Diplomacy Magazine: Gastrodiplomacy, 11, 54-57.
  • Herningtyas, R. (2019). Korean gastro diplomacy: strategy to enhance country promotion toward moslem countries, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 353, 247-252.
  • Bangkok Post (2018, 30 Mayıs). Kitchen of the world gets reboot. 7 Eylül 2023 tarihinde https://www.bangkokpost.com/business/1475441/kitchen-of-the-world-gets-reboot adresinden edinilmiştir.
  • Ichijo A. ve Ranta R. (2018). Yemek ve ulusal kimlik: gündelik yaşamdan küresel siyasete. İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
  • Karaosmanoğlu, D. (2017). Yemekle devrialem: küreselleşme, kimlik, teknoloji. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Nirwandy N. ve Awang A. A. (2014). Conceptualizing public diplomacy social convention culinary: engaging gastro diplomacy warfare for economic branding. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 130, 325-332.
  • Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç (Çev. R. İ. Aydın). Ankara: BB101 Yayınları.
  • Parasecoli, F. (2022, 20 Ağustos). How countries use food to win friends and ınfluence people. Foreign Policy. 10 Eylül 2023 tarihinde https://foreignpolicy.com/2022/08/20/food-diplomacy-countries-identity-culture-marketing-gastrodiplomacy-gastronativism/ adresinden edinilmiştir.
  • Pham, M. J. (2013). Food as communication: A case study of South Korea’s gastrodiplomacy, Journal of International Service, 22(1), 1-22. https://doi.org/10.1186/s13411-016-0050-8
  • Public Diplomacy Magazine (2014). Gastrodiplomacy. 2 Eylül 2023 tarihinde https://www.publicdiplomacymagazine. com adresinden edinilmiştir.
  • Rockower, P. (2012). Recipes for gastrodiplomacy. Place Branding And Public Diplomacy, 8(3), 235-246. https://doi.org/10.1057/pb.2012.17
  • Rockower, P. (2014). The state of gastrodiplomacy, The Public Diplomacy Magazine: Gastrodiplomacy, 11, 13-17.
  • Rockower, P. (2020). The guide of gastrodiplomacy. N. Snow ve N. J. Cull (Ed.), Handbook of public diplomacy içinde (ss. 205-212). New York: Routledge.
  • Standage, T. (2009). An edible history of humanity. New York: Walker Publishing Company.
  • The Government of Thailand Public Relations Department. (2023, 7 Ağustos). Wisdom of Thai Gastronomy to Promote Soft Power. 30 Ağustos 2023 tarihinde https://thailand.prd.go.th/en/content/page/index/id/203535 adresinden edinilmiştir.
  • The Economist. (2002). Food as ambassador: Thailand’s gastro-diplomacy. 10 Temmuz 2023 tarihinde https://www.economist.com/node/999687 adresinden edinilmiştir.
  • Thomas-Greenfield, L. (2020, 24 Kasım). In my thirty-five years in the Foreign Service across the world, I put a Cajun spin on it. I call it Gumbo diplomacy. Wherever I was posted, I’d invite people of all walks then make homemade gumbo. Thats how you break down barriers, connect, and see each-other as humans.[Tweet]. Erişim adresi: https://twitter.com/LindaT_G/status/1331336398000041985)
  • UNESCO. (2023). Somut olmayan kültürel miras insanlığın temsili listesi, 10 Ağustos 2023 tarihinde http://www.unesco.org.tr/Pages/661/315/UNESCO-Representative-List-of-the-Intangible-CulturalHeritage-of-Humanity adresinden edinilmiştir.
  • Ünsal, A. (2015). İktidarların sofrası. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Wilson, R. (2011). Cocina peruana para el mundo: Gastrodiplomacy, the culinary nation brand, and the context of national cuisine in Peru, Exchange: The Journal of Public Diplomacy, 2(1), 13-20.
  • Zhang J. (2015). The foods of the worlds: Mapping and comparing contemporary gastrodiplomacy campaigns, International Journal of Communication, 9, 568-591.

GASTRODIPLOMACY AS A NEW BRANCH OF PUBLIC DIPLOMACY

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 25, 268 - 293, 24.08.2024
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1404061

Öz

Public diplomacy is a communication method that aims to win the hearts and minds of foreign publics by explaining the policies, values and culture of the countries in order to realize their foreign policy goals. Countries try to strengthen their image in the eyes of foreign publics by using soft power elements such as education, sports, faith and national cuisine. In this context, gastrodiplomacy is a public diplomacy branch based on the use of cuisine for the enhancement of mutual relations with the foreign peoples. Food, which has played an important role in inter-state contacts, negotiations and cultural exchanges for centuries, has become an important public diplomacy tool that allows nations to express their identities and cultures, strengthen bilateral relations and establish new diplomatic relations. In recent years, gastrodiplomacy has played an important role in strengthening the image of many countries, particularly in East Asia, and in achieving economic and trade benefits.This article examines the relationship between gastronomy and diplomacy from past to present, discusses the concept of gastrodiplomacy and explains how cuisine/gastronomy is used in public diplomacy activities as an effective soft power element with examples from around the world. In this article, successful states that have run gastrodiplomacy campaigns are evaluated as a case-study group; the opportunities and limitations of gastrodiplomacy are examined and suggestions for running an effective gastrodiplomacy campaign are presented.

Kaynakça

  • Alliance Solidaire des Français de l’Etranger. (2019, 28 Mayıs). La Gastronomie, un outil diplomatique. 10 Ekim 2023 tarihinde https://alliancesolidaire.org/2019/05/28/la-gastronomie-un-outil-diplomatique/ adresinden edinilmiştir.
  • Auer S. (2018, 26 Nisan). Diplomacy on the menu: How food can shape politics. BBC. 11 Kasım 2023 tarihinde https://www.bbc.com/news/world-asia-43901821 adresinden edinilmiştir.
  • Bittermann, J. (2015, 2 Nisan). Are the French becoming insecure about their cuisine? CNN. 12 Kasım 2023 tarihinde https://edition.cnn.com/travel/article/france-cuisine-insecure/index.html adresinden edinilmiştir.
  • Brillat-Savarin, J. A. (2016). Lezzetin fizyolojisi. (Çev. H. Bucak) İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • Chapple-Sokol S. (2013). Culinary diplomacy: Breaking bread to win hearts and minds. Hague Journal of Diplomacy, 8(2), 161-183. https://doi.org/10.1163/1871191X-12341244
  • Clinton, H.R. (2012, 5 Nisan). Video remarks for the diplomatic culinary partnership ınitiative launch. 8 Eylül 2023 tarihinde https://2009-2017.state.gov/secretary/20092013clinton/rm/2012/09/197537.htm adresinden edinilmiştir.
  • Coombs, W.T. ve Holladay, S.J. (2010). PR strategy and application. London: Wiley Blackwell.
  • DeSoucey, M. (2010). Gastronationalism: Food traditions and authenticity politics in the European Union. American Sociological Review. 75(3), 432-455. https://doi.org/10.1177/000312241037222
  • Gilboa E. (2009). The public diplomacy of middle Powers. Public Diplomacy Magazine, 2, 22–28.
  • Harada, N. (2005). Washoku and Japanese culture: A social history of Japanese cuisine. Tokyo: Shougakukan.
  • Haugh S., Inge B. ve Madow L. (2014). On gastrodiplomacy campaigns. Public Diplomacy Magazine: Gastrodiplomacy, 11, 54-57.
  • Herningtyas, R. (2019). Korean gastro diplomacy: strategy to enhance country promotion toward moslem countries, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 353, 247-252.
  • Bangkok Post (2018, 30 Mayıs). Kitchen of the world gets reboot. 7 Eylül 2023 tarihinde https://www.bangkokpost.com/business/1475441/kitchen-of-the-world-gets-reboot adresinden edinilmiştir.
  • Ichijo A. ve Ranta R. (2018). Yemek ve ulusal kimlik: gündelik yaşamdan küresel siyasete. İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
  • Karaosmanoğlu, D. (2017). Yemekle devrialem: küreselleşme, kimlik, teknoloji. İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Nirwandy N. ve Awang A. A. (2014). Conceptualizing public diplomacy social convention culinary: engaging gastro diplomacy warfare for economic branding. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 130, 325-332.
  • Nye, J. S. (2017). Yumuşak güç (Çev. R. İ. Aydın). Ankara: BB101 Yayınları.
  • Parasecoli, F. (2022, 20 Ağustos). How countries use food to win friends and ınfluence people. Foreign Policy. 10 Eylül 2023 tarihinde https://foreignpolicy.com/2022/08/20/food-diplomacy-countries-identity-culture-marketing-gastrodiplomacy-gastronativism/ adresinden edinilmiştir.
  • Pham, M. J. (2013). Food as communication: A case study of South Korea’s gastrodiplomacy, Journal of International Service, 22(1), 1-22. https://doi.org/10.1186/s13411-016-0050-8
  • Public Diplomacy Magazine (2014). Gastrodiplomacy. 2 Eylül 2023 tarihinde https://www.publicdiplomacymagazine. com adresinden edinilmiştir.
  • Rockower, P. (2012). Recipes for gastrodiplomacy. Place Branding And Public Diplomacy, 8(3), 235-246. https://doi.org/10.1057/pb.2012.17
  • Rockower, P. (2014). The state of gastrodiplomacy, The Public Diplomacy Magazine: Gastrodiplomacy, 11, 13-17.
  • Rockower, P. (2020). The guide of gastrodiplomacy. N. Snow ve N. J. Cull (Ed.), Handbook of public diplomacy içinde (ss. 205-212). New York: Routledge.
  • Standage, T. (2009). An edible history of humanity. New York: Walker Publishing Company.
  • The Government of Thailand Public Relations Department. (2023, 7 Ağustos). Wisdom of Thai Gastronomy to Promote Soft Power. 30 Ağustos 2023 tarihinde https://thailand.prd.go.th/en/content/page/index/id/203535 adresinden edinilmiştir.
  • The Economist. (2002). Food as ambassador: Thailand’s gastro-diplomacy. 10 Temmuz 2023 tarihinde https://www.economist.com/node/999687 adresinden edinilmiştir.
  • Thomas-Greenfield, L. (2020, 24 Kasım). In my thirty-five years in the Foreign Service across the world, I put a Cajun spin on it. I call it Gumbo diplomacy. Wherever I was posted, I’d invite people of all walks then make homemade gumbo. Thats how you break down barriers, connect, and see each-other as humans.[Tweet]. Erişim adresi: https://twitter.com/LindaT_G/status/1331336398000041985)
  • UNESCO. (2023). Somut olmayan kültürel miras insanlığın temsili listesi, 10 Ağustos 2023 tarihinde http://www.unesco.org.tr/Pages/661/315/UNESCO-Representative-List-of-the-Intangible-CulturalHeritage-of-Humanity adresinden edinilmiştir.
  • Ünsal, A. (2015). İktidarların sofrası. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Wilson, R. (2011). Cocina peruana para el mundo: Gastrodiplomacy, the culinary nation brand, and the context of national cuisine in Peru, Exchange: The Journal of Public Diplomacy, 2(1), 13-20.
  • Zhang J. (2015). The foods of the worlds: Mapping and comparing contemporary gastrodiplomacy campaigns, International Journal of Communication, 9, 568-591.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uluslararası İlişkiler (Diğer)
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Özge Kodaz 0009-0002-7168-1694

Şuay Nilhan Açıkalın 0000-0002-5361-7667

Yayımlanma Tarihi 24 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2023
Kabul Tarihi 21 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Kodaz, Ö., & Açıkalın, Ş. N. (2024). YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ. Akademik Hassasiyetler, 11(25), 268-293. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1404061
AMA Kodaz Ö, Açıkalın ŞN. YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ. Akademik Hassasiyetler. Ağustos 2024;11(25):268-293. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1404061
Chicago Kodaz, Özge, ve Şuay Nilhan Açıkalın. “YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ”. Akademik Hassasiyetler 11, sy. 25 (Ağustos 2024): 268-93. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1404061.
EndNote Kodaz Ö, Açıkalın ŞN (01 Ağustos 2024) YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ. Akademik Hassasiyetler 11 25 268–293.
IEEE Ö. Kodaz ve Ş. N. Açıkalın, “YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ”, Akademik Hassasiyetler, c. 11, sy. 25, ss. 268–293, 2024, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1404061.
ISNAD Kodaz, Özge - Açıkalın, Şuay Nilhan. “YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ”. Akademik Hassasiyetler 11/25 (Ağustos 2024), 268-293. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1404061.
JAMA Kodaz Ö, Açıkalın ŞN. YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ. Akademik Hassasiyetler. 2024;11:268–293.
MLA Kodaz, Özge ve Şuay Nilhan Açıkalın. “YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ”. Akademik Hassasiyetler, c. 11, sy. 25, 2024, ss. 268-93, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1404061.
Vancouver Kodaz Ö, Açıkalın ŞN. YENİ BİR KAMU DİPLOMASİSİ UYGULAMA ALANI OLARAK GASTRODİPLOMASİ. Akademik Hassasiyetler. 2024;11(25):268-93.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.