Creative drama activities are one of the methods frequently used by teachers in the learning-teaching process and contribute to the development of students in many ways. The purpose of this research is to determine the contribution of creative drama activities for primary school students to the students' creative writing skills in line with teachers' opinions. In the study, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used. The study group consisted of 30 classroom teachers working in Turhal district of Tokat province who were selected through convenience sampling. The data were collected through face-to-face interviews using a semi-structured interview form and evaluated by descriptive analysis method. According to the research findings, the majority of the teachers stated that they included creative drama and creative writing activities in classroom practices. In line with the teachers' opinions, it was concluded that creative drama activities made significant contributions to students' creative writing skills. These contributions include the development of imagination and creativity, self-confidence and self-expression skills, thinking and interpretation skills, social and emotional development, personal awareness, embodiment and animation skills, transferring the experiences gained to writing, empathy and identification with different roles. In addition, it was found that creative drama and writing processes support each other and proceed in parallel.
Keywords: Primary school students, primary school teachers, creative drama, creative writing.
JEL Kodları: I21, I29
primary school students primary school teachers creative drama creative writing
Yaratıcı drama etkinlikleri, öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde sıklıkla kullandığı yöntemlerden biridir ve öğrencilerin gelişimine çok yönlü katkılar sağlamaktadır. Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerine yönelik gerçekleştirilen yaratıcı drama etkinliklerinin, öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerine katkısını öğretmen görüşleri doğrultusunda belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yoluyla belirlenen ve Tokat ili Turhal ilçesinde görev yapan 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla yüz yüze yapılan görüşmeler yoluyla toplanmış ve betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin büyük çoğunluğu sınıf içi uygulamalarda yaratıcı drama ve yaratıcı yazma etkinliklerine yer verdiklerini belirtmişlerdir. Öğretmen görüşleri doğrultusunda, yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerine önemli katkılar sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu katkılar arasında; hayal gücü ve yaratıcılığın gelişimi, özgüven ve kendini ifade etme becerisi, düşünme ve yorumlama yeteneği, sosyal ve duygusal gelişim, kişisel farkındalık, somutlaştırma ve canlandırma becerisi, kazanılan deneyimlerin yazıya aktarılması, empati kurma ve farklı rollerle özdeşleşme gibi unsurlar yer almaktadır. Ayrıca, yaratıcı drama ve yazma süreçlerinin birbirini destekleyerek paralel şekilde ilerlediği de öğretmenler tarafından ifade edilmiştir.
Anahtar kelimeler: İlkokul öğrencileri, sınıf öğretmenleri, yaratıcı drama, yaratıcı yazma.
JEL Kodları: I21, I29
ilkokul öğrencileri sınıf öğretmenleri yaratıcı drama yaratıcı yazma
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Sosyolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 2 |