Milli Eğitim Bakanlığı’nın okul
yöneticilerinin zorunlu yer değiştirmesi ile başlayan rotasyon süreci, maarif
müfettişlerinin görev süresine bağlı zorunlu yer değişikliği ve son olarak aynı
okulda belli bir görev süresini dolduran öğretmenlerin zorunlu yer
değişikliğine tabi tutulacağının açıklanmasıyla yeni bir boyut kazandı. İşletme
yönetimindeki iş rotasyonunun koşullarını ve amacını taşımayan öğretmen
rotasyonu, iş rotasyonundan çok görev süresine bağlı olarak zorunlu yer
değiştirme olarak uygulanacağa benzemektedir. 17 Nisan 2015 tarih ve 29329
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı
Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği ile aynı okulda 8 yıl çalışma
süresini dolduran öğretmenlere uygulanacağı belirtilen rotasyon uygulaması,
öğretmenlerin yer tercihlerini yapmalarından sonra, atamaya saatler kala
bilinmeyen bir nedenle ertelenmiş ve uygulanmamıştır. 4 Temmuz 2015 tarih ve 29406
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer
Değiştirme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’in 3. maddesinde aynı okulda çalışma süresi 8
yıldan 12 yıla çıkarılmıştır.
Bu çalışmada, görev süresine bağlı
olarak zorunlu yer değiştirme kapsamında olan 21 öğretmenle yapılan nitel
çalışmanın sonuçları sunulmaktadır. Çalışmaya katılan öğretmenlere rotasyon
süreciyle ilgili açık uçlu sorular yöneltilmiş, öğretmenlerin verdikleri
yanıtlar kodlanmıştır. Öğretmenler rotasyon sürecinin kendilerini cezalandırıcı
bir işlevi olacağını, yerleşik düzenlerinin bozulacağını, eğitim-öğretim
açısından bir yararının olmayacağını belirtmişlerdir. Çalışmaya katılan
öğretmenler, rotasyon sürecinin adaletli uygulanıp uygulanmayacağı konusunda
kuşku duyduklarını da dile getirmişlerdir.
The Ministry of National Education started a compulsary rotation process
for the school administrators. After that, firstly the inspectors and finally the
tecahers who completed a certain period of time at the same place are now
obliged to rotate as well. Above all, it is totally unacceptable to apply this job
rotations in business administration to teachers rotations. Because it seems
to be just consisted of how long a teacher works in the same school. On
17th April 2015, an instruction was published in official newspaper(29329
no) by The Ministry of National Education about the teacher assignments
and relocations. This was for the teachers who completed 8 years in the
same place. Teachers gave their own preferences for their new relocations.
However,for some unknown reasons, the results have not been announced or
came true. On 4th July 2015 with a new instruction was published in official
newspaper(29406 no) about the innovations in teachers assignments and the
relocations, the period of rotations were expanded from 8 to 12 years.
The following study deals with these rotation principles. The study was conducted
with 21 teachers subjected to compulsary rotations. The teachers
were questioned about these rotation principles. After the questioning, the
answers were encoded and thoroughly examined. The results of this study
were clear. All teachers perceived this eigth year rotation as a punishment
and stated that their routines are seriously affected by this. Further, they do
not consider the rotation principle as educationally enriching. Lastly and
most crucially, the participants have doubts and do not believe that this rotation
will be conducted fairly.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 2 |
Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.