Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 2, 447 - 463, 27.10.2025
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1713780

Öz

Sosyal medya platformlarının yaygınlaşması bireylerin seyahat deneyimlerini belgeleme, paylaşma ve bu deneyimler üzerine düşünme biçimlerini köklü bir şekilde değiştirmiştir. Instagram, Facebook, Twitter ve TikTok gibi platformlar kullanıcıların fotoğraf, video ve anlatılarını anında küresel bir izleyici kitlesiyle paylaşmalarına olanak tanıyarak seyahat deneyiminin ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. Bu dijital dönüşüm yalnızca bireysel seyahat davranışlarını değiştirmekle kalmamış aynı zamanda turizm sektörü, destinasyon pazarlaması ve çevrimiçi seyahat topluluklarının oluşumu üzerinde de önemli etkiler yaratmıştır. Seyahat edenler kararlarını verirken giderek daha fazla kullanıcı tarafından üretilen içeriklere başvurmakta geleneksel pazarlama kaynakları yerine akranlarının otantik görüş ve önerilerini tercih etmektedirler. Ayrıca seyahat deneyimlerinin çevrimiçi olarak paylaşılması, öz-sunum, sosyal onay arayışı ve başkalarını bilgilendirme ya da ilham verme isteği gibi psikolojik ve sosyal motivasyonlarla yakından ilişkilidir. Bu çalışmanın amacı seyahat deneyimlerinin sosyal medya aracılığıyla paylaşılmasının bireyler ve turizm endüstrisi üzerindeki yansımalarını ampirik veriler ışığında ortaya koymaktır. Bu kapsamda 209 sosyal medya platformu kullanıcısı üzerinde bir anket çalışması yürütülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre sosyal etki teorisi ve onun üç temel yapısı olan özdeşleşme, içselleştirme ve uyum, hem bu çalışmada hem de kullanıcıların davranışlarında önemli bir rol oynamıştır.

Etik Beyan

Iğdır Üniversitesi Etik Kurulu Başkanlığının 03/07/2024 tarihli 2024/20 sayılı kararıyla gerekli etik izinler alınmıştır. Ayrıca, çalışmada Helsinki Bildirgesi’ndeki araştırma ilkelerine bağlı kalınmıştır.

Kaynakça

  • Acar, N. (2024). Sosyal Medya Bağımlılığı: Kökenleri, Tani Kriterleri ve Tedavi Teknikleri. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 14(4), 1100.
  • Aslaner, D. A., & Aydın, G. (2021). Dijitali Yeniden Okumak: Sosyal Etki Pazarlaması ve Influencerler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 30-43.
  • Bolton , R. N., Parasuraman , A., & Hoefnagels , A. M. (2013). Understanding Generation Y and their use of social media: A review and research agenda. Journal of Service Management, 24(3), 245.
  • Buhalis, D., & Foerste, M. (2015). SoCoMo marketing for travel and tourism: Empowering cocreation of value. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 151–161.
  • Curkan, S. C. (2013). Sosyal Medya ve Turizm: Türkiye'deki Turistik Destinasyonların Değerlendirilmesi, [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Çiğdem, Ş., Meidute-Kavaliauskiene, I., & Yıldız, B. (2023). Industry 4.0 and industrial robots: A study from the perspective of manufacturing company employees. Logistics, 7(1).
  • Doğan, M., Pekiner, A. B., & Karaca, E. (2018). Sosyal medyanın turizm ve turist tercihlerine etkisi: Kars-Doğu Ekspresi örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 669-683.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Eşitti, Ş., & Işık, M. (2015). Sosyal medyanın yabancı turistlerin Türkiye’yi tatil destinasyonu olarak tercih etmelerine etkisi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(27), 11-33.
  • Filieri, R., & Mcleay, F. (2013). E-WOM and accommodation: An Analysis of the factors that influence travelers’ adoption of information from online reviews. Journal of Travel Research, 53(1), 44–57.
  • Hargittai, E., & Hsieh, Y. P. (2010). Predictors and consequences of differentiated practices on social network sites. Information, Communication & Society, 13(4), 515-536.
  • Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The Challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Kılıç, Ü. & Acar, N. (2020) Sanal dini iletişim motivasyonları üzerine bir alan araştırması: Sivas cumhuriyet üniversitesi öğrencileri. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 3(1), 5-22
  • Ma, W. K., & Chan, A. (2014). Knowledge sharing and social media: Altruism, perceived online attachment motivation, and perceived online relationship commitment. Computers in Human Behavior, 39, 51–58.
  • Mavnacıoğlu, K. (2009). İnternette kullanıcıların oluşturduğu ve dağıttığı içeriklerin etik açıdan incelenmesi: Sosyal medya örnekleri. Fırat Üniversitesi Medya ve Etik Sempozyumu, 07-09 Ekim. Elazığ.
  • Meidute-Kavaliauskiene, I., Çiğdem, Ş., & Yıldız, B. (2021). The effect of perceptions on service robot usage intention: A survey study in the service sector. Sustainability, 13(17), 9655.
  • Munar, A. M., & Jacobsen, J. S. (2014). Motivations for sharing tourism experiences through social media. Tourism Management, 43, 46-54.
  • Muntinga, D. G., Moorman , M., & Smıt, E. G. (2011). Introducing cobras exploring motivations for brand-related social media use. International Journal of Advertising, 30(1), 13-46.
  • Mutlu Bayın, D., & Akoğlan Kozak, M. (2023). Gezilecek yerlerin tanıtımında sosyal medya fenomenlerinin rolü. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 63-83.
  • Oliveira, T., Araujo, B., & Tam, C. (2020). Why do people share their travel experiences on social media. Tourism Management, 78, 104041.
  • Page, S. J., & Connell, J. (2009). Tourism: A modern synthesis (3 b.). Andover, UK: South-Western Cengage Learning.
  • Sevinç, F. (2021). Sosyal medya kullanıcılarının deneyim turizmi serüveni. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1).
  • Tifferet, S., & Vilnai-Yavetz, I. (2014). Gender differences in Facebook self-presentation: An international randomized study. Computers in Human Behavior, 35, 388-399.
  • Wang, S., Kirillova, K., & Lehto, X. (2017). Travelers’ food experience sharing on social network sites. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(5), 680–693.
  • Westbrook, R. A. (1987). Product/consumption-based affective responses and post purchase processes. Journal of Marketing Research, 24(3), 258-270.
  • Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel ınformation search. Tourism Management, 31(2), 179-188.
  • Yoo, K. H., & Gretzel, U. (2011). Influence of personality on travel-related consumer-generated media creation. Computers in human behavior, 27(2), 609-621.
  • Zeng, B., & Gerritsen, R. (2014). What do wek now about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10(4), 27-36.

An Empirical Study on Sharing Travel Experiences on Socıal Media

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 2, 447 - 463, 27.10.2025
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1713780

Öz

The widespread adoption of social media platforms has fundamentally transformed the ways in which individuals document, share, and reflect upon their travel experiences. Platforms such as Instagram, Facebook, Twitter, and TikTok have become integral parts of the travel experience by enabling users to instantly share photos, videos, and narratives with a global audience. This digital transformation has not only altered individual travel behaviors but has also had significant impacts on the tourism industry, destination marketing, and the formation of online travel communities. Travelers are increasingly turning to user-generated content when making decisions, preferring the authentic opinions and recommendations of their peers over traditional marketing sources. Moreover, the online sharing of travel experiences is closely linked to psychological and social motivations such as self-presentation, the pursuit of social approval, and the desire to inform or inspire others. The aim of this study is to empirically reveal the implications of sharing travel experiences via social media for both individuals and the tourism industry. In this context, a survey was conducted with 209 social media platform users. According to the research findings, social impact theory and its three fundamental components-identification, internalization, and compliance-played a significant role both in this study and in the behaviors of users.

Etik Beyan

The necessary ethical approvals were obtained with the decision numbered 2024/20, dated 03/07/2024, from the Iğdır University Ethics Committee. Additionally, the research adhered to the principles outlined in the Declaration of Helsinki.

Kaynakça

  • Acar, N. (2024). Sosyal Medya Bağımlılığı: Kökenleri, Tani Kriterleri ve Tedavi Teknikleri. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 14(4), 1100.
  • Aslaner, D. A., & Aydın, G. (2021). Dijitali Yeniden Okumak: Sosyal Etki Pazarlaması ve Influencerler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 30-43.
  • Bolton , R. N., Parasuraman , A., & Hoefnagels , A. M. (2013). Understanding Generation Y and their use of social media: A review and research agenda. Journal of Service Management, 24(3), 245.
  • Buhalis, D., & Foerste, M. (2015). SoCoMo marketing for travel and tourism: Empowering cocreation of value. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 151–161.
  • Curkan, S. C. (2013). Sosyal Medya ve Turizm: Türkiye'deki Turistik Destinasyonların Değerlendirilmesi, [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Çiğdem, Ş., Meidute-Kavaliauskiene, I., & Yıldız, B. (2023). Industry 4.0 and industrial robots: A study from the perspective of manufacturing company employees. Logistics, 7(1).
  • Doğan, M., Pekiner, A. B., & Karaca, E. (2018). Sosyal medyanın turizm ve turist tercihlerine etkisi: Kars-Doğu Ekspresi örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 15(3), 669-683.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Eşitti, Ş., & Işık, M. (2015). Sosyal medyanın yabancı turistlerin Türkiye’yi tatil destinasyonu olarak tercih etmelerine etkisi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 1(27), 11-33.
  • Filieri, R., & Mcleay, F. (2013). E-WOM and accommodation: An Analysis of the factors that influence travelers’ adoption of information from online reviews. Journal of Travel Research, 53(1), 44–57.
  • Hargittai, E., & Hsieh, Y. P. (2010). Predictors and consequences of differentiated practices on social network sites. Information, Communication & Society, 13(4), 515-536.
  • Kaplan, A., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The Challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Kılıç, Ü. & Acar, N. (2020) Sanal dini iletişim motivasyonları üzerine bir alan araştırması: Sivas cumhuriyet üniversitesi öğrencileri. Medya ve Din Araştırmaları Dergisi, 3(1), 5-22
  • Ma, W. K., & Chan, A. (2014). Knowledge sharing and social media: Altruism, perceived online attachment motivation, and perceived online relationship commitment. Computers in Human Behavior, 39, 51–58.
  • Mavnacıoğlu, K. (2009). İnternette kullanıcıların oluşturduğu ve dağıttığı içeriklerin etik açıdan incelenmesi: Sosyal medya örnekleri. Fırat Üniversitesi Medya ve Etik Sempozyumu, 07-09 Ekim. Elazığ.
  • Meidute-Kavaliauskiene, I., Çiğdem, Ş., & Yıldız, B. (2021). The effect of perceptions on service robot usage intention: A survey study in the service sector. Sustainability, 13(17), 9655.
  • Munar, A. M., & Jacobsen, J. S. (2014). Motivations for sharing tourism experiences through social media. Tourism Management, 43, 46-54.
  • Muntinga, D. G., Moorman , M., & Smıt, E. G. (2011). Introducing cobras exploring motivations for brand-related social media use. International Journal of Advertising, 30(1), 13-46.
  • Mutlu Bayın, D., & Akoğlan Kozak, M. (2023). Gezilecek yerlerin tanıtımında sosyal medya fenomenlerinin rolü. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 7(1), 63-83.
  • Oliveira, T., Araujo, B., & Tam, C. (2020). Why do people share their travel experiences on social media. Tourism Management, 78, 104041.
  • Page, S. J., & Connell, J. (2009). Tourism: A modern synthesis (3 b.). Andover, UK: South-Western Cengage Learning.
  • Sevinç, F. (2021). Sosyal medya kullanıcılarının deneyim turizmi serüveni. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1).
  • Tifferet, S., & Vilnai-Yavetz, I. (2014). Gender differences in Facebook self-presentation: An international randomized study. Computers in Human Behavior, 35, 388-399.
  • Wang, S., Kirillova, K., & Lehto, X. (2017). Travelers’ food experience sharing on social network sites. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(5), 680–693.
  • Westbrook, R. A. (1987). Product/consumption-based affective responses and post purchase processes. Journal of Marketing Research, 24(3), 258-270.
  • Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel ınformation search. Tourism Management, 31(2), 179-188.
  • Yoo, K. H., & Gretzel, U. (2011). Influence of personality on travel-related consumer-generated media creation. Computers in human behavior, 27(2), 609-621.
  • Zeng, B., & Gerritsen, R. (2014). What do wek now about social media in tourism? A review. Tourism Management Perspectives, 10(4), 27-36.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Küreselleşme ve Kültür
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ercan İnce 0000-0003-4821-8140

Erken Görünüm Tarihi 13 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2025
Kabul Tarihi 24 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnce, E. (2025). Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Akademik İncelemeler Dergisi, 20(2), 447-463. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1713780
AMA İnce E. Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Akademik İncelemeler Dergisi. Ekim 2025;20(2):447-463. doi:10.17550/akademikincelemeler.1713780
Chicago İnce, Ercan. “Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma”. Akademik İncelemeler Dergisi 20, sy. 2 (Ekim 2025): 447-63. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1713780.
EndNote İnce E (01 Ekim 2025) Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Akademik İncelemeler Dergisi 20 2 447–463.
IEEE E. İnce, “Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma”, Akademik İncelemeler Dergisi, c. 20, sy. 2, ss. 447–463, 2025, doi: 10.17550/akademikincelemeler.1713780.
ISNAD İnce, Ercan. “Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma”. Akademik İncelemeler Dergisi 20/2 (Ekim2025), 447-463. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.1713780.
JAMA İnce E. Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Akademik İncelemeler Dergisi. 2025;20:447–463.
MLA İnce, Ercan. “Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma”. Akademik İncelemeler Dergisi, c. 20, sy. 2, 2025, ss. 447-63, doi:10.17550/akademikincelemeler.1713780.
Vancouver İnce E. Sosyal Medyada Seyahat Deneyimlerinin Paylaşılması Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Akademik İncelemeler Dergisi. 2025;20(2):447-63.

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.