BibTex RIS Kaynak Göster

YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ

Yıl 2016, Cilt: 1 Sayı: 1, 40 - 51, 31.01.2016

Öz

Eşyaları ve nesneleriyle evsel mekânlar önemli birer göstergedirler. Yuva olarak sıcaklık duygusu veren, sarıp sarmalayıp kucaklayan, dinlendiren bu özel alanlar sanatsal bir anlayışla tasarlandıklarında bireyin kimlik oluşumunda ve toplumsal statüsünü belirlemede önemli bir işlev görür. Televizyon dizilerinde karşılaştığımız mekânlar konunun geçtiği uzamdır ve öykünün anlatılmasında vazgeçilmez bir araçtır. Modern televizyon dizilerinde fon olarak kullanılan görkemli tasarı mekânlarını anlatının emrinde, dış dünyadan, yaşam alanlarından ayrılmış, arınık sanat mekânları olarak görmekteyiz.

Bu makalede, 2010 – 2011 sezonunda Türk televizyonlarında izlenme rekorları kıran “Öyle Bir Geçer Zaman ki” (2010) dizisi mekânları ekseninde dizi karakterlerinin kimlik oluşumundaki rolü ve mekânın toplumsal statü oluşturmadaki işlevi araştırılmıştır. Bu çerçevede medyada da geniş yer alan bu mekânın anlatıda nasıl bir ana rol üstlendiğini, mekânlar ve o mekânlarda kullanılan nesnelerin yıldız olma durumu Bachelard’ınuzam-insan diyalektiği” ve Baudrilard’ın “Nesneler sistemi” kuramına dayanarak imgesel nesnenin kişiselleştirme ve simgesel statü kazandırma niteliği sorgulanmaktadır.

Kaynakça

  • Bachelard. Gaston; 2008, Uzamın Poetikası, Çev. Alp Tümertekin, İstanbul, İthaki Yayınları
  • Barnard, Malcolm; 2002, Sanat Tasarım ve Görsel Kültür. Çev., Güliz Kork-maz. Ankara: Ütopya
  • Baudrillard. Jean; 2008, Tüketim Toplumu Söylenceleri/Yapıları, İstanbul, Ayrıntı Yayınları
  • Baudrillard. Jean; 2010, Nesneler Sistemi, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
  • Boétie. Etienne de La; 2011, Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev, Ankara, İmge Kitabevi
  • Braudel. Fernand; 2006, Uygarlıkların Grameri, Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara, İmge Kitabevi
  • Dökmen. Üstün; 2006, Küçük Şeyler…, İstanbul, Sistem Yayıncılık
  • Leppert. Richard; 2009, Sanatta Anlamın Görüntüsü. İstanbul: Ayrıntı
  • Saybaşlı. Nermin; (2011), Sınırlar ve Hayaletler Görsel kültürde Göç Hare-ketleri, Çev: Bülent Doğan, İstanbul, Metis Yayıncılık
  • Sennet. Richard; 1999, Gözün Vicdanı, İstanbul, Ayrıntı Yayınları
  • Silier. Yıdız; 2007, Özgürlük yanılsaması Rousseau ve Marx, Yordam Kitap
  • T.D.K. (1988), Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü, Türk Tarih Kurumu, Ankara.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Görsel İletişim Tasarımı
Yazarlar

Semra Çevik

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çevik, S. (2016). YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ. Akademik Sanat, 1(1), 40-51.
AMA Çevik S. YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ. Akademik Sanat. Ocak 2016;1(1):40-51.
Chicago Çevik, Semra. “YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ”. Akademik Sanat 1, sy. 1 (Ocak 2016): 40-51.
EndNote Çevik S (01 Ocak 2016) YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ. Akademik Sanat 1 1 40–51.
IEEE S. Çevik, “YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ”, Akademik Sanat, c. 1, sy. 1, ss. 40–51, 2016.
ISNAD Çevik, Semra. “YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ”. Akademik Sanat 1/1 (Ocak 2016), 40-51.
JAMA Çevik S. YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ. Akademik Sanat. 2016;1:40–51.
MLA Çevik, Semra. “YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ”. Akademik Sanat, c. 1, sy. 1, 2016, ss. 40-51.
Vancouver Çevik S. YILDIZLAŞMIŞ TASARI MEKÂNLAR: ÖYLE BİR GEÇER ZAMAN Kİ. Akademik Sanat. 2016;1(1):40-51.

 16548   16583   16545   22170   22223