Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 10 - 27, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Ambrosse, G. (2012) Görsel tipografi sözlüğü, İstanbul: Litaratür
  • Ambrosse, G., Harris, P. (2012) Tipografinin temelleri, İstanbul: Litaretür
  • Ambross, G. (2010) Görsel grafik tasarım sözlüğü, İstanbul: Litaretür
  • Amstrong, H. (20?) Grafik tasarım kuramı, İstanbul: Espas sanat
  • Altınkaynak, M. (2011) Modern sanatta kaligrafik yansımalar. Yüksek lisans tezi, Erzurum, Atatürk Üniversitesi.
  • Becer, E. (2009) İletişim ve grafik tasarım, Ankara: Dost
  • Becer, E. (2010) Modern ve yeni tipografi, Ankara: Dost
  • Bringhurst, R. (1999) The elements of typographic style, Washinton: Point
  • Freches, J. (?), Toulouse – Lautrec Scenes Of The Night, New York: Abrams
  • İdacıtürk, E. (2011) Uluslararası tipografik tasarım üslubunun günümüz İsviçre tasarımına etkileri. Yüksek lisans tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi:
  • Jean, G. (2001) Yazı isanlığın belleği, İstanbul: Yapıkredi
  • Keleşoğlu, B. (2008) Grafik tasarımda tipografinin sesi, sesin tipografisi. Yüksek lisans tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi
  • Köksal, K. (2014) Türkiye’deki kültürel afişlerin tipografik açıdan incelenmesi. Yüksek lisans tezi, İstanbul, Arel üniversitesi
  • Lupton, E. (2015) How posters work, New York: Cooper Hewitt
  • Meggs, P. (2012) Meggs history of graphic design, Hobaken: J. Willey
  • Önder, H. (2015) Modern algıda kaligrafi, Yüksek lisans tezi, Erzurum, Atatürk Üniversitesi
  • Raye, R., Strassburger, M. (2008), Modern dog, San Francisco: Chronicle Books LLC
  • Sarıkavak, N. (2004) Çağdaş tipografinin temelleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Selamet, S. (1995) Grafik tasarım ögesi olarak tipografi. Yüksek lisans tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi
  • Twemlow, A. (2011) Grafik tasarım ne içindir, İstanbul: Yem
  • Heller, S. (1998) Graphic style from victoria to post modern, London: Thomas and hutson
  • Harris, D. (1995) The art of calligraphy, Britain: Darling kindarsley
  • Uçar, T. (2004) Görsel iletişim ve grafik tasarım, İstanbul: İnkılap
  • Ünalan, H. (2001) Modernizmi hazırlayan sanat hareketlerinin afiş tasarımına etkileri. Yüksek lisans tezi, Eskişehir, Anadolu üniversitesi
  • Görsel Kaynakçası
  • Şekil 1: http://www.g-alleryrooms.com/uploadedfiles/ihaphulusi2.jpg Erişim: 3 Nisan 2017
  • Şekil 2: http://www.sarpsozdinler.com/ Erişim: 3 Nisan 2017
  • Şekil 3: Freches, J. (?), Toulouse – Lautrec Scenes Of The Night, New York: Abrams s.57
  • Şekil 4: https://xaviermula.com/2015/06/19/dance-festival-poster/ Erişim: 11 Nisan 2017
  • Şekil 5: http://library.rit.edu/cary/sites/library.rit.edu.cary/files/cc2011512_marinetti_3550.jpg
  • Erişim: 4 Nisan 2017Şekil 6: https://www.behance.net/gallery/2684869/GUIMARES-JAZZ-2011-POSTERS Erişim: 4 Nisan 2017
  • Şekil 7: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/72/96/ef/7296ef00e7231c880f7237bc60421ea6.jpg Erişim 5 Nisan 2017
  • Şekil 8: Raye, R., Strassburger, M. (2008), Modern dog, San Francisco: Chronicle Books LLC 85 s.
  • Şekil 9: https://salwahjoonus.files.wordpress.com/2012/10/robert-massin-word-21.jpg Erişim tarihi: 8 Nisan 2017
  • Şekil 10-11: http://www.ermanyilmaz.com/ Erişim tarihi: 5 Nisan 2017
  • Şekil 12: Heller, S. (1998) Graphic style from victoria to post modern, London: Thomas and hutson 32s.
  • Şekil 13: https://www.behance.net/gallery/28975559/Ame-7 Erişim tarihi: 18 Nisan 2017

Kaligrafi ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 10 - 27, 31.12.2018

Öz

Grafik tasarımın en önemli ögelerinden olan tipografi ve kaligrafi afiş tasarımlarında gün geçtikçe daha önemli bir yere sahip olmuştur. Asıl amacı vermek istediği mesajı doğru bir şekilde iletebilmesi olan afiş tasarımlarında, uzun yıllar boyunca kullanılan tipografi ve kaligrafinin okunurluk özelliği göz önünde tutulmuştur. Öyle ki bir afiş tasarımında kullanılan tipografi okunmuyorsa o afişin işlevini kaybettiği düşünülmekteydi. Bu çalışmanın amacı, kaligrafi ve tipografinin afiş sanatında kullanımlarının günümüzde geldiği noktayı incelemektir. Yapılan literatür taramasında, grafik tasarım tarihi boyunca afiş tasarımlarında kullanılan kaligrafi ve tipografinin bir araç olarak kullanıldığı ve okunurluklarının ön planda olduğu gözlemlenmiştir. Yapılan diğer araştırmalarda ise çağdaş kaligrafik ve tipografik afiş tasarımlarında kaligrafi ve tipografinin bir araç değil, bir tasarım ögesi olarak benimsendiği görülmüştür. Günümüz tasarımcıların tasarladığı çağdaş tipografik ve kaligrafik afişler ile klasik afiş anlayışına sahip grafik tasarım tarihinde de önemli yer edinmiş afişler karşılaştırılarak, kaligrafi ve tipografinin afiş tasarımına yansımaları yorumlanmıştır.

Kaynakça

  • Ambrosse, G. (2012) Görsel tipografi sözlüğü, İstanbul: Litaratür
  • Ambrosse, G., Harris, P. (2012) Tipografinin temelleri, İstanbul: Litaretür
  • Ambross, G. (2010) Görsel grafik tasarım sözlüğü, İstanbul: Litaretür
  • Amstrong, H. (20?) Grafik tasarım kuramı, İstanbul: Espas sanat
  • Altınkaynak, M. (2011) Modern sanatta kaligrafik yansımalar. Yüksek lisans tezi, Erzurum, Atatürk Üniversitesi.
  • Becer, E. (2009) İletişim ve grafik tasarım, Ankara: Dost
  • Becer, E. (2010) Modern ve yeni tipografi, Ankara: Dost
  • Bringhurst, R. (1999) The elements of typographic style, Washinton: Point
  • Freches, J. (?), Toulouse – Lautrec Scenes Of The Night, New York: Abrams
  • İdacıtürk, E. (2011) Uluslararası tipografik tasarım üslubunun günümüz İsviçre tasarımına etkileri. Yüksek lisans tezi, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi:
  • Jean, G. (2001) Yazı isanlığın belleği, İstanbul: Yapıkredi
  • Keleşoğlu, B. (2008) Grafik tasarımda tipografinin sesi, sesin tipografisi. Yüksek lisans tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi
  • Köksal, K. (2014) Türkiye’deki kültürel afişlerin tipografik açıdan incelenmesi. Yüksek lisans tezi, İstanbul, Arel üniversitesi
  • Lupton, E. (2015) How posters work, New York: Cooper Hewitt
  • Meggs, P. (2012) Meggs history of graphic design, Hobaken: J. Willey
  • Önder, H. (2015) Modern algıda kaligrafi, Yüksek lisans tezi, Erzurum, Atatürk Üniversitesi
  • Raye, R., Strassburger, M. (2008), Modern dog, San Francisco: Chronicle Books LLC
  • Sarıkavak, N. (2004) Çağdaş tipografinin temelleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Selamet, S. (1995) Grafik tasarım ögesi olarak tipografi. Yüksek lisans tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi
  • Twemlow, A. (2011) Grafik tasarım ne içindir, İstanbul: Yem
  • Heller, S. (1998) Graphic style from victoria to post modern, London: Thomas and hutson
  • Harris, D. (1995) The art of calligraphy, Britain: Darling kindarsley
  • Uçar, T. (2004) Görsel iletişim ve grafik tasarım, İstanbul: İnkılap
  • Ünalan, H. (2001) Modernizmi hazırlayan sanat hareketlerinin afiş tasarımına etkileri. Yüksek lisans tezi, Eskişehir, Anadolu üniversitesi
  • Görsel Kaynakçası
  • Şekil 1: http://www.g-alleryrooms.com/uploadedfiles/ihaphulusi2.jpg Erişim: 3 Nisan 2017
  • Şekil 2: http://www.sarpsozdinler.com/ Erişim: 3 Nisan 2017
  • Şekil 3: Freches, J. (?), Toulouse – Lautrec Scenes Of The Night, New York: Abrams s.57
  • Şekil 4: https://xaviermula.com/2015/06/19/dance-festival-poster/ Erişim: 11 Nisan 2017
  • Şekil 5: http://library.rit.edu/cary/sites/library.rit.edu.cary/files/cc2011512_marinetti_3550.jpg
  • Erişim: 4 Nisan 2017Şekil 6: https://www.behance.net/gallery/2684869/GUIMARES-JAZZ-2011-POSTERS Erişim: 4 Nisan 2017
  • Şekil 7: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/72/96/ef/7296ef00e7231c880f7237bc60421ea6.jpg Erişim 5 Nisan 2017
  • Şekil 8: Raye, R., Strassburger, M. (2008), Modern dog, San Francisco: Chronicle Books LLC 85 s.
  • Şekil 9: https://salwahjoonus.files.wordpress.com/2012/10/robert-massin-word-21.jpg Erişim tarihi: 8 Nisan 2017
  • Şekil 10-11: http://www.ermanyilmaz.com/ Erişim tarihi: 5 Nisan 2017
  • Şekil 12: Heller, S. (1998) Graphic style from victoria to post modern, London: Thomas and hutson 32s.
  • Şekil 13: https://www.behance.net/gallery/28975559/Ame-7 Erişim tarihi: 18 Nisan 2017
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Grafik Tasarımı
Yazarlar

Hidayet İrmak Artan

Fikret Uçar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Kabul Tarihi 27 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Artan, H. İ., & Uçar, F. (2018). Kaligrafi ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları. Akademik Sanat, 3(6), 10-27.
AMA Artan Hİ, Uçar F. Kaligrafi ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları. Akademik Sanat. Aralık 2018;3(6):10-27.
Chicago Artan, Hidayet İrmak, ve Fikret Uçar. “Kaligrafi Ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları”. Akademik Sanat 3, sy. 6 (Aralık 2018): 10-27.
EndNote Artan Hİ, Uçar F (01 Aralık 2018) Kaligrafi ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları. Akademik Sanat 3 6 10–27.
IEEE H. İ. Artan ve F. Uçar, “Kaligrafi ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları”, Akademik Sanat, c. 3, sy. 6, ss. 10–27, 2018.
ISNAD Artan, Hidayet İrmak - Uçar, Fikret. “Kaligrafi Ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları”. Akademik Sanat 3/6 (Aralık 2018), 10-27.
JAMA Artan Hİ, Uçar F. Kaligrafi ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları. Akademik Sanat. 2018;3:10–27.
MLA Artan, Hidayet İrmak ve Fikret Uçar. “Kaligrafi Ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları”. Akademik Sanat, c. 3, sy. 6, 2018, ss. 10-27.
Vancouver Artan Hİ, Uçar F. Kaligrafi ve Tipografinin Afiş Sanatına Yansımaları. Akademik Sanat. 2018;3(6):10-27.

 1654816583165452217022223