International design understanding has changed over time from past to today, and with the development of technology, many innovations have been made in the field of art and design. In the early 1900s, It was necessary for artists and craftsmen to cooperate with the industry in order to cope with the difficulties caused by the rapid increase of industrialization. As a result of this cooperation, the Bauhaus School has emerged. It supported not only the beauty concerns in the works of the artists, but also the functionality of these works. Thus, the artists of the period of time adopted a design approach in which the form follows the function. This situation aroused curiosity all over the world.
Typography, which has an important place in graphic design, has been an important part of this cooperation. The typography of the period, by getting away from the ornate German Blackletter letters, pioneered to the emergence of today's modern typography understanding which is readable, communication-oriented, compatible with industrialization and technology. For these purposes, Bauhaus Typography effects on graphic design on the axis of the World and in Turkey have been investigated.
Geçmişten günümüze uluslararası tasarım anlayışı zamanla değişime uğramış, teknolojinin de gelişmesiyle birlikte sanat ve tasarım alanında yenilikler yapılmıştır. 1900’lü yılların başında ise endüstrileşmenin hızla artmasının getirdiği zorluklarla baş edebilmek için sanatçı ve zanaatkârların endüstri ile iş birliği yapması gerekliliği doğmuştur. Bu iş birliğinin bir sonucu olarak Bauhaus Okulu ortaya çıkmıştır. Okul, dönemin sanatçılarının çalışmalarında sadece güzellik kaygısı duymalarını değil aynı zamanda bu çalışmaların işlevsel ve seri üretime dayanabilecek seviyede olmalarını da desteklemektedir. Böylece dönemin sanatçıları biçimin işlevi takip ettiği bir tasarım yaklaşımını benimsemişlerdir. Bu durum tüm dünyada merak uyandırmıştır.
Grafik tasarım alanında önemli bir yere sahip olan Tipografi ise bu iş birliğinin önemli bir parçası olarak yer almıştır. Dönemin Tipografisi süslü, Alman Blackletter harflerinden uzaklaşarak okunabilirliğe önem veren, iletişim odaklı, endüstrileşme ve teknolojiyle uyumlu, günümüz Modern Tipografi anlayışının ortaya çıkmasına öncülük etmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda Bauhaus Tipografisinin Dünya ve Türkiye ekseninde grafik tasarıma etkisi araştırılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 19 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 12 |