Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bauhaus Typography Effects on Graphic Design on The Axis of The World and in Turkey

Yıl 2021, Sayı: 12, 1 - 11, 28.04.2021

Öz

International design understanding has changed over time from past to today, and with the development of technology, many innovations have been made in the field of art and design. In the early 1900s, It was necessary for artists and craftsmen to cooperate with the industry in order to cope with the difficulties caused by the rapid increase of industrialization. As a result of this cooperation, the Bauhaus School has emerged. It supported not only the beauty concerns in the works of the artists, but also the functionality of these works. Thus, the artists of the period of time adopted a design approach in which the form follows the function. This situation aroused curiosity all over the world.
Typography, which has an important place in graphic design, has been an important part of this cooperation. The typography of the period, by getting away from the ornate German Blackletter letters, pioneered to the emergence of today's modern typography understanding which is readable, communication-oriented, compatible with industrialization and technology. For these purposes, Bauhaus Typography effects on graphic design on the axis of the World and in Turkey have been investigated.

Kaynakça

  • ANTMEN, A. (2008), 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar*, İstanbul: *Sel Yayıncılık.
  • BECER, E. (2007), Modern Sanat ve Yeni Tipografi, İstanbul: Dost Kitabevi.
  • BULAT, S., BULAT, M. (2014), Bauhaus Tasarım Okulu, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 105-120.
  • ESEN, E., KOCA, D. (2018), Basic Design Education and Bauhaus, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 8 (1), 37-44.
  • FORGACS, E. (2017), Bauhaus 1919-1913, çeviren: Alp Tümertekin, İstanbul: Janus Yayıncılık.
  • FORGACS, E. (1995), The Bauhaus Idea and Bauhaus Politics, Budapeşte: Central European University Press.
  • KANMAZ, E. (2015), Bir Eğitim Kurumu Olarak Bauhaus’un Günümüz Görsel Tasarımına Getirileri, Journal of Educational Science Dergisi 3 (4), 117-136.
  • KUPFERSCHMID, I. (2010), True Type of the Bauhaus, 5 Nisan 2020 tarihinde https://fontinuse.com/uses/5/ typefaces-at-the-bauhaus adresinden alındı.
  • KURTCU, F. (2019), 20. Yüzyıl Modernizmi Tipografi’de İçerik ve Biçim İlişkisi, Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi 6 (1), 89-110.
  • LIM, M. (2018), The questioned value of capital letters, 5 Nisan 2020 tarihinde https://www.printmag.com//uncategorized/the-questioned-value-of-capital-letters adresinden alındı.
  • MİJKSENAAR, P. (1997), Visual Function: An Introduction to Information Design, Rotterdam: 010 Publishers.
  • MORIARTY, A. (2016), The Modern Letter- The Best of the Bauhaus Typography, 15 Nisan 2020 tarihinde https://www.widewalls.ch/bauhaus-typography/ adresinden alındı.
  • RYAN, D. (2001), Letter Perfect: The Art of Modernist Typography. 1896-195. Kaliforniya: Pomegranate Communications
  • SPENCER, H. (2004), Pioneers of Modern Typography, London-Cambridge: The MIT Press TURANİ, A. (1983), Dünya Sanat Tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi URL 1: https://www.timetoast.com/timelines/laszlo-moholy-nagy-0926c647-8bc0-465a-b671-9bddaaae8636 Erişim Tarihi: 30.04.2020
  • URL 2: https://www.harvardartmuseums.org/tour/the-bauhaus/slide/6439 Erişim Tarihi: 30.04.2020
  • URL 3: https://collection.cooperhewitt.org/exhibitions/2318800172//large-print?pt=18 Erişim Tarihi: 30.04.2020
  • URL 4: https://fanettemellier.com/en/project/play 01.05.2020
  • URL 5: https://www.maltepe.edu.tr/tr/turkiye-de-bir-bauhaus-ekolu--devlet-tatbiki-guzel-sanatlar-yuksek-okulu-ndan- sanatcilar-sergisi Erişim Tarihi: 05.05.2020
  • URL 6: http://www.bauhaus-imaginista.org/editions/5/moving-away Erişim Tarihi: 08.06.2020
  • URL 7: http://www.mimarizm.com/haberler/gundem/bauhaus-100-tr-yayinlandi_131179 ErişimTarihi: 09.06.2020

BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ

Yıl 2021, Sayı: 12, 1 - 11, 28.04.2021

Öz

Geçmişten günümüze uluslararası tasarım anlayışı zamanla değişime uğramış, teknolojinin de gelişmesiyle birlikte sanat ve tasarım alanında yenilikler yapılmıştır. 1900’lü yılların başında ise endüstrileşmenin hızla artmasının getirdiği zorluklarla baş edebilmek için sanatçı ve zanaatkârların endüstri ile iş birliği yapması gerekliliği doğmuştur. Bu iş birliğinin bir sonucu olarak Bauhaus Okulu ortaya çıkmıştır. Okul, dönemin sanatçılarının çalışmalarında sadece güzellik kaygısı duymalarını değil aynı zamanda bu çalışmaların işlevsel ve seri üretime dayanabilecek seviyede olmalarını da desteklemektedir. Böylece dönemin sanatçıları biçimin işlevi takip ettiği bir tasarım yaklaşımını benimsemişlerdir. Bu durum tüm dünyada merak uyandırmıştır.
Grafik tasarım alanında önemli bir yere sahip olan Tipografi ise bu iş birliğinin önemli bir parçası olarak yer almıştır. Dönemin Tipografisi süslü, Alman Blackletter harflerinden uzaklaşarak okunabilirliğe önem veren, iletişim odaklı, endüstrileşme ve teknolojiyle uyumlu, günümüz Modern Tipografi anlayışının ortaya çıkmasına öncülük etmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda Bauhaus Tipografisinin Dünya ve Türkiye ekseninde grafik tasarıma etkisi araştırılmıştır.

Kaynakça

  • ANTMEN, A. (2008), 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar*, İstanbul: *Sel Yayıncılık.
  • BECER, E. (2007), Modern Sanat ve Yeni Tipografi, İstanbul: Dost Kitabevi.
  • BULAT, S., BULAT, M. (2014), Bauhaus Tasarım Okulu, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 105-120.
  • ESEN, E., KOCA, D. (2018), Basic Design Education and Bauhaus, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 8 (1), 37-44.
  • FORGACS, E. (2017), Bauhaus 1919-1913, çeviren: Alp Tümertekin, İstanbul: Janus Yayıncılık.
  • FORGACS, E. (1995), The Bauhaus Idea and Bauhaus Politics, Budapeşte: Central European University Press.
  • KANMAZ, E. (2015), Bir Eğitim Kurumu Olarak Bauhaus’un Günümüz Görsel Tasarımına Getirileri, Journal of Educational Science Dergisi 3 (4), 117-136.
  • KUPFERSCHMID, I. (2010), True Type of the Bauhaus, 5 Nisan 2020 tarihinde https://fontinuse.com/uses/5/ typefaces-at-the-bauhaus adresinden alındı.
  • KURTCU, F. (2019), 20. Yüzyıl Modernizmi Tipografi’de İçerik ve Biçim İlişkisi, Çeşm-i Cihan: Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi 6 (1), 89-110.
  • LIM, M. (2018), The questioned value of capital letters, 5 Nisan 2020 tarihinde https://www.printmag.com//uncategorized/the-questioned-value-of-capital-letters adresinden alındı.
  • MİJKSENAAR, P. (1997), Visual Function: An Introduction to Information Design, Rotterdam: 010 Publishers.
  • MORIARTY, A. (2016), The Modern Letter- The Best of the Bauhaus Typography, 15 Nisan 2020 tarihinde https://www.widewalls.ch/bauhaus-typography/ adresinden alındı.
  • RYAN, D. (2001), Letter Perfect: The Art of Modernist Typography. 1896-195. Kaliforniya: Pomegranate Communications
  • SPENCER, H. (2004), Pioneers of Modern Typography, London-Cambridge: The MIT Press TURANİ, A. (1983), Dünya Sanat Tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi URL 1: https://www.timetoast.com/timelines/laszlo-moholy-nagy-0926c647-8bc0-465a-b671-9bddaaae8636 Erişim Tarihi: 30.04.2020
  • URL 2: https://www.harvardartmuseums.org/tour/the-bauhaus/slide/6439 Erişim Tarihi: 30.04.2020
  • URL 3: https://collection.cooperhewitt.org/exhibitions/2318800172//large-print?pt=18 Erişim Tarihi: 30.04.2020
  • URL 4: https://fanettemellier.com/en/project/play 01.05.2020
  • URL 5: https://www.maltepe.edu.tr/tr/turkiye-de-bir-bauhaus-ekolu--devlet-tatbiki-guzel-sanatlar-yuksek-okulu-ndan- sanatcilar-sergisi Erişim Tarihi: 05.05.2020
  • URL 6: http://www.bauhaus-imaginista.org/editions/5/moving-away Erişim Tarihi: 08.06.2020
  • URL 7: http://www.mimarizm.com/haberler/gundem/bauhaus-100-tr-yayinlandi_131179 ErişimTarihi: 09.06.2020
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gonca Sönmez 0000-0002-9636-4831

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2021
Kabul Tarihi 19 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Sönmez, G. (2021). BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ. Akademik Sanat(12), 1-11.
AMA Sönmez G. BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ. Akademik Sanat. Nisan 2021;(12):1-11.
Chicago Sönmez, Gonca. “BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ”. Akademik Sanat, sy. 12 (Nisan 2021): 1-11.
EndNote Sönmez G (01 Nisan 2021) BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ. Akademik Sanat 12 1–11.
IEEE G. Sönmez, “BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ”, Akademik Sanat, sy. 12, ss. 1–11, Nisan 2021.
ISNAD Sönmez, Gonca. “BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ”. Akademik Sanat 12 (Nisan 2021), 1-11.
JAMA Sönmez G. BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ. Akademik Sanat. 2021;:1–11.
MLA Sönmez, Gonca. “BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ”. Akademik Sanat, sy. 12, 2021, ss. 1-11.
Vancouver Sönmez G. BAUHAUS TİPOGRAFİSİNİN DÜNYA VE TÜRKİYE EKSENİNDE GRAFİK TASARIMA ETKİSİ. Akademik Sanat. 2021(12):1-11.

 1654816583165452217022223