Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-i Mûsıkî ile Mukayesesi

Yıl 2021, Sayı: 14, 103 - 114, 28.12.2021

Öz

Tanburi Cemil Bey (1872-1916); genç yaşından itibaren İstanbul’un müzik çevrelerine yeteneği ile temayüz etmiş, kadim geleneğe bağlı kalarak Türk müziğine kazandırdığı yeni yorum ve icra üslubu ile sonraki nesiller için ilham kaynağı olmuş, bulunduğu müzik çevresinde her zaman başat bir aktör olarak kabul edilmiştir. Cemil Bey’in Türk müziği saz icracılığında ortaya koyduğu dahi yeteneği kadar Türk müziğinin nazari anlayışına yaklaşımı ile döneme rehber olması ve içindeki feryadı, dünyaya haykırdığı besteleri ve bestekârlık yönü de büyük önem arz etmektedir. Bu araştırmada; Cemil Bey’in sözlü eserlerindeki makam kullanımı ile müellifi kendisi olduğu Rehber-i Mûsıkî adlı nazariyat eserindeki makam tariflerinin mukayesesinin yapılması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda böylesine önemli bir şahsiyetin hem kuram hem de uygulama (besteleme) açısından Türk müziği makamlarını kullanış biçimi ile ilgili bulgulara yer verilecektir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemi ve tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Cemil Bey’in bestelemiş olduğu sözlü eserler ve eserlerin bestelenmiş olduğu makamlar, örneklemini ise karşılaştırmaya olanak sağlaması bakımından bestelendiği makamda en az iki sözlü eserin olduğu eserler ve makamları oluşturmaktadır. Araştırmada veriler kaynak tarama, doküman inceleme, arşiv tarama veri toplama teknikleri kullanılarak elde edilmiştir. Sonuç olarak; araştırma kapsamında ele alınan makamlar ve sözlü eserlerdeki makam uygulamalarının genel olarak benzer olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Referans 1 Cevher, H. (1992). Tanburi Cemil Bey ve Rehber-i Mûsıkî. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Referans 2 Kıyak, H. (Ed.). (2017). Yüz Yıllık Metinler Işığında Tanburi Cemil Bey. İstanbul: Ötüken
  • Referans 3 Rit, H. (1967). Ölümünün 51. Yıldönümünde Tamburî Cemil Bey, Milliyet Gazetesi, 27 Temmuz
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vasfi Hatipoğlu 0000-0002-8617-2406

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Kabul Tarihi 4 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Hatipoğlu, V. (2021). Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-i Mûsıkî ile Mukayesesi. Akademik Sanat(14), 103-114.
AMA Hatipoğlu V. Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-i Mûsıkî ile Mukayesesi. Akademik Sanat. Aralık 2021;(14):103-114.
Chicago Hatipoğlu, Vasfi. “Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-I Mûsıkî Ile Mukayesesi”. Akademik Sanat, sy. 14 (Aralık 2021): 103-14.
EndNote Hatipoğlu V (01 Aralık 2021) Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-i Mûsıkî ile Mukayesesi. Akademik Sanat 14 103–114.
IEEE V. Hatipoğlu, “Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-i Mûsıkî ile Mukayesesi”, Akademik Sanat, sy. 14, ss. 103–114, Aralık 2021.
ISNAD Hatipoğlu, Vasfi. “Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-I Mûsıkî Ile Mukayesesi”. Akademik Sanat 14 (Aralık 2021), 103-114.
JAMA Hatipoğlu V. Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-i Mûsıkî ile Mukayesesi. Akademik Sanat. 2021;:103–114.
MLA Hatipoğlu, Vasfi. “Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-I Mûsıkî Ile Mukayesesi”. Akademik Sanat, sy. 14, 2021, ss. 103-14.
Vancouver Hatipoğlu V. Tanburi Cemil Bey’in Şarkı Formu Eserlerindeki Makam Kullanımının Rehber-i Mûsıkî ile Mukayesesi. Akademik Sanat. 2021(14):103-14.

 16548   16583   16545   22170   22223