Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU

Yıl 2021, Sayı: 14, 115 - 129, 28.12.2021

Öz

Bu araştırmada, Instagram kullanan bireylerin Instagram’da ne tür fotoğraflar paylaştıkları ve sanal benliklerini nasıl sundukları incelenmiştir. Araştırmada, Instagramda bireylerin, sanal benlik ve günlük yaşamdaki performanslarını, çevrimiçi nasıl ilettikleri ve gösterdikleri eylemlere yönelik ilişkilerin ne olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca araştırmada fotoğrafın dijitalleşmesi sonrasındaki değişimi ve dijital fotoğrafın bir iletişim aracı olduğu görüşlerinin belirlenmesi de hedeflenmiştir. Bu araştırma, bireylerin benliklerini sanal ortamda nasıl ifade ettiklerini ve fotoğraf paylaşarak gösterdikleri performansın ne anlama geldiği konusunda görüş elde etmek için planlanmıştır. Araştırmada, instagram kullanan bireyler iki ana kategori altında toplanmış ve oluşturulan kategoriler içerik analizi ve göstergebilimsel analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Belirlenen gruplar Instagram kullanıcılarının takipçi sayısına göre ayrılmıştır. 1. Grup “Instagram Fenomenleri, Ünlüler, Gezginler” olarak belirlenmiştir. 2. grup “Sıradan Kullanıcılar ve Anneler” olmaktadır. Bireylerin paylaştıkları fotoğrafları yorumlamak için açıklanan fotoğrafların anlam ve yan anlamları açıklanmıştır. Fotoğrafın bir tüketim nesnesi haline gelmesi ve görsellerde anlatılmak istenilen şeyin fotoğrafın geleneksel kullanımından bir iletişim şekline dönüştüğünün ve bireyin yaptığı görsel benlik sunumu işlevi gören fotoğraflarının bireyin hayatına yüklenen anlamların üretilmesinde fotoğrafın bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır. Teknolojik iletişim araçlarıyla oluşturulan benlik sunumları incelendiğinde, benlik sunumlarının örneklerini İnstagram profillerinde ve kişisel hesaplarda kullanıcılar tarafından oluşturulduğu tespit edilmiştir. Instagramda bireyler kendilerini mükemmelliyetçi bir formda ve fotoğraflarında marka etiketlemesi yaparak diğer kullanıcılara sunmakta, kendi benliklerini sanal ortam da yeniden üretildiğinin görüşleri saptanmıştır.

Kaynakça

  • Altuğ, M., Ersöz, F., Gencer, C. (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Hayatında Bilgisayarın Yeri. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 4 (1), 19-28.
  • Bal, N. (2014). Gündelik Yaşamda Tüketim Alışkanlıklarının İlişkiselliği Üzerine Sosyolojik Bir Analiz: Instagram Örneği, Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 87-100.
  • Balogh, A. P., Siakas, K. V., Koinig, S., Ekert, D., Coakley, D., Colomo-Palacios, R., & Kostoglou, V. (2013). Social Media Networker: A New Profile for a New Market. In Electronic Business and Marketing (pp. 137-146). Springer, Berlin, Heidelberg.
  • Bauman, Z., Raud, R. (2018). A İndividualidade Numa Época De İncertezas. Rio de Janeiro: Zahar.
  • Berger, J. (2016). Bir Fotoğrafı Anlamak. (2. Baskı). (Çeviren: Beril Eyüboğlu), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bilgin, N. (2001). İnsan İlişkileri ve Kimlik (1.Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Boyd, D., N. Ellison (2008). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, Journal of Computer Mediated Communication, 13 (1): 210-230.
  • Böke, K. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (4. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bruner, J. (1990). Acts of Meaning. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Davis, M. (1997). Garage cinema and the future of media technology. Communications of the ACM, 40 (2), 42-48.
  • Dey, I. (2003). Qualitative Data Analysis: A User Friendly Guide for Social Scientists. Routledge.
  • Ertürk, Y., Eray, T . (2016). Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu ile Narsistik Eğilimler İlişkisi: İletişim Fakültesi (İ.Ü.İ.F.) Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma . Intermedia International E-journal, 3 (4) , 12-29 .
  • Fried, M. (2008). Why Photography Matters As Art As Never Before. New Haven: Yale University Press.
  • Friedman, M. (2018). Insta-judgement: Irony, Authenticity and Life Writing in Mothers’ Use of Instagram. Interactions: Studies in Communication & Culture, 9 (2), 169-181.
  • Giddens, A. (2008). The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity press.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. (Çeviren: Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu ), Anı Yayıncılık.
  • Goffman, E. (2018). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (2. Baskı). (Çeviren: Barış Cezar), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hajli, N. (2014). A Study of the İmpact of Social Media on Consumers, International Journal of Market Research, 56 (3): 388-404.
  • Hanna, R., Rohm, A., Crittenden V.L. (2011). We are All Connected: the Power of the Social Media Ecosystem, Business Horizons, 54 (3): 265-273.
  • Hennig-Thurau, T., Malthouse, E. C., Friege, C., Gensler, S., Lobschat, L., Rangaswamy, A., & Skiera, B. (2010). The İmpact of New Media on Customer Relationships, Journal of Service Research, 13(3), 311-330.
  • Jacob, J. (2018). Image as Evidence: The Traveller’s Need to Instagram. Indian Journal of Mental Health, 5 (2), 260-264.
  • Kırık, A., Karakuş, M. (2013). Sosyal Medya ve İnternet Teknolojisi İle Yöndeşen Televizyon Yayıncılğı: Sosyal TV. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 4 (11) , 61-73.
  • Kurtbaş, İ., Barut, B. (2010). Star-marka stratejisiyle yapılan televizyon reklamlarının marka farkındalığı ve marka sadakati oluşturma sürecindeki rolü ve etkisi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 13, 107-144.
  • LeFebvre, L. (2017). Ghosting as a Relationship Dissolution Strategy in the Technological Age. In Punyanunt-Carter, N. M., Wrench, J. S. (Eds.), The İmpact of Social Media in Modern Romantic Relationships (pp. 219–235). New York, NY: Lexington Books.
  • Marken, G. A. (1998). The İnternet and the Web: The Two-Way Public Relations Highway. Online Public Relations, 43 (1): 31-33.
  • Ortiz, J., Tripathi, A. K., (2017). "Resource Mobılızatıon in Socıal Medıa: The Role of Influentıal Actors". In Proceedings of the 25th European Conference on Information Systems (ECIS), Guimarães, Portugal, June 5-10, (pp 3049-3059). ISBN 978-0-9915567-0-0 Research-in-Progress Papers.
  • Özdemir, B., Yıldırım, G. (2019). Dijitalleşen İletişim Ortamlarında Kimlik İnşası ve Benlik Sunumu: İletişim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Yeni Medya Elektronik Dergisi. 3 (3): 178-191.
  • Rettberg, J. W. (2008). Blogging. Cambridge, UK: Polity.
  • Sas, M. (2017). 6. The Culture Industrıes and Medıa Theory in Japan. In Media Theory in Japan (pp. 151-172). Duke University Press.
  • Singh, S., Sonnenburg, S. (2012). Brand performances in social media. Journal of interactive marketing, 26 (4), 189-197.
  • Sontag, S. (2004). Başkalarının Acısına Bakmak. (Çeviren: Osman Akınhay), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Sonntag, M. (2019). Analysis of the misuse of customer-friendly returns services in e-commerce by ultimate consumers (B2C). Journal of Applied Leadership and Management, 7, 81-94.
  • Sütlüoğlu, T. (2014). Bir Sosyal Paylaşım Ağı Olarak Facebook’ta Gençlerin Sosyalleşme ve Kimlik İnşası Süreçleri. F. Alver (Ed.). 1. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiriler II (ss. 22-34). Kocaeli: Volga Yayıncılık.
  • Uçan, S. (2019). Durum çalışması araştırması. S. Şen ve İ. Yıldırım (Eds.), Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (s. 227-248). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • URL 1: https://tr.wikipedia.org/wiki/Instagram, Erişim Tarihi: 28.02.2020.
  • Van Dijck, J (2012) Facebook as a tool for producing sociality and connectivity. Television & New Media, 13 (2): 160–176.
  • Walter, E., Gioglio J. (2014). The Power of Visual Storytelling: How to Use Visual, Videos and Social Media to Market Your Brand. New York: McGraw-Hill Education.
  • Wakefield, R., Wakefield, K. (2016). Social media network behavior: A study of user passion and affect. The Journal of Strategic Information Systems, 25 (2), 140–156.
  • Wnent, S. (2016). Product placement on Instagram-the sponsored and fabricated Ewom: Comparing Product Placement on Instagram and Banner Advertisement of a Weight Loss Product (Unpublished masterʼs thesis). University of Twente, The Netherlands.
  • Zerubavel, E. (2003). Terra cognita: the mental discovery of America. Transaction publishers.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Salderay 0000-0002-8133-6192

Ayşegül Erten Bu kişi benim 0000-0002-1279-8860

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Kabul Tarihi 8 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Salderay, B., & Erten, A. (2021). INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU. Akademik Sanat(14), 115-129.
AMA Salderay B, Erten A. INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU. Akademik Sanat. Aralık 2021;(14):115-129.
Chicago Salderay, Bülent, ve Ayşegül Erten. “INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU”. Akademik Sanat, sy. 14 (Aralık 2021): 115-29.
EndNote Salderay B, Erten A (01 Aralık 2021) INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU. Akademik Sanat 14 115–129.
IEEE B. Salderay ve A. Erten, “INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU”, Akademik Sanat, sy. 14, ss. 115–129, Aralık 2021.
ISNAD Salderay, Bülent - Erten, Ayşegül. “INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU”. Akademik Sanat 14 (Aralık 2021), 115-129.
JAMA Salderay B, Erten A. INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU. Akademik Sanat. 2021;:115–129.
MLA Salderay, Bülent ve Ayşegül Erten. “INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU”. Akademik Sanat, sy. 14, 2021, ss. 115-29.
Vancouver Salderay B, Erten A. INSTAGRAM’DA FOTOĞRAF PAYLAŞIMI VE SANAL BENLİK OLGUSUNUN SUNUMU. Akademik Sanat. 2021(14):115-29.

 16548   16583   16545   22170   22223