Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2022, Sayı: 15, 59 - 80, 13.05.2022

Öz

İzlenimci Monet, Renoir ve Pissarro resimde ışığı oluşturmada zıt renkleri kullanmayı deneyerek, ayrıntıdan daha çok bütünün algılama yoluyla resim sanatında önemli bir değişime öncülük etmişlerdir. Paul Cézanne ise, resimde ışığı yansıtarak an’ı yakalamak için biçimin ikinci plana ittilmesini yadsıyarak, nesneye yönelmiştir. Bu bağlamda, Cézanne hayatı boyunca Aix-en Provence’daki Sainte-Victoire dağını resmetmek için geri dönüşler yaparak, bu dağın yaklaşık 60’a yakın resmini yapmıştır. Bu araştırmada Paul Cézanne’ın defalarca resmettiği "Sainte-Victoire Dağı" ile ilgili ulaşılan eserlerin tarihsel kronolojisi gözetilerek, incelemesi yapılmıştır. Buna göre araştırmanın sorusu şöyle belirlenmiştir: Cézanne'ın Sainte-Victoire Dağını defalarca resmetmesinin resim sanatı bağlamında nedenleri ve sonuçları neler olabilir? Bu araştırmanın amacı; Cezanne'in Sainte-Victoire Dağını defalarca resmetmesinin hangi sanatsal arayışlar çerçevesinde gerçekleştirdiğinin ortaya konulmasıdır. Bu araştırma, doküman analizi yönteminde yapılmış, araştırma problemiyle ilgili yazılı ve görsel doküman incelenmiştir. Bu araştırmanın ulaştığı bulgulara göre, Cézanne Sainte-Victoire Dağıyla ilgili yaptığı resimlerde kompozisyon açısından resimde fiziksel ve uzamsal ilişkiyi araştırdığı ortaya konulmuştur. Cézanne sonuçta ilgili resimlerde nesneyi biçim bakımından ön plana alarak, renk ile derinlik algısı oluşturmada çoklu perspektif anlayışını getirmiştir. Böylece Cézanne, resimde nesnenin sunumu açısından hem iki boyutu hem de üç boyutu aynı yüzeyde yansıtmayı ilk deneyen ressam olarak, Picasso’ya esin oluşturmuş ve Kübizm’e, öncülük etmiştir. Dolayısıyla Cezanne, Sainte-Victoire Dağı üzerine yaptığı resimler ile resim sanatında doğanın akıl yoluyla sorgulanması sürecini başlatan ilk ressam olarak, modern resmin kurucusu sayılabilir.

Kaynakça

  • Bell, J. (2009). Sanatın yeni tarihi. (Çev. U. Ceren Ünlü – Nurçin İleri – Rana Gürtuna). İstanbul: NTV Yayınları.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri’nde (1. Baskı), 337-371. (Editör: Metin, Mustafa.). Ankara: Pegem Yayınları.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kani Ülger 0000-0001-7435-175X

Yayımlanma Tarihi 13 Mayıs 2022
Kabul Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Ülger, K. (2022). PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat(15), 59-80.
AMA Ülger K. PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat. Mayıs 2022;(15):59-80.
Chicago Ülger, Kani. “PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Akademik Sanat, sy. 15 (Mayıs 2022): 59-80.
EndNote Ülger K (01 Mayıs 2022) PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat 15 59–80.
IEEE K. Ülger, “PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Akademik Sanat, sy. 15, ss. 59–80, Mayıs 2022.
ISNAD Ülger, Kani. “PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Akademik Sanat 15 (Mayıs 2022), 59-80.
JAMA Ülger K. PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat. 2022;:59–80.
MLA Ülger, Kani. “PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Akademik Sanat, sy. 15, 2022, ss. 59-80.
Vancouver Ülger K. PAUL CÉZANNE’I ANLAMAK: SAINTE-VICTOIRE DAĞININ PROVENCE’DEN GÖRÜNÜMLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akademik Sanat. 2022(15):59-80.

 1654816583165452217022223