Bu çalışma, Türkiye’de kadın tüketicilerin online giysi kiralama modeline bakış açılarını ve modelin pazar potansiyelini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda, kartopu yöntemi ile Türkiye’nin farklı bölgelerinden internet üzerinden alışveriş yapan 578 kadın tüketiciye ulaşılmıştır. Planlı Tüketim Teorisine göre hazırlanan online anket ile tüketicilerin, materyalist düşünce, sübjektif norm, ekolojik önem, algılanan fayda, performans riski, tutum ve niyetlerine ilişkin ifadelere katılım düzeyi sorulmuştur.
Araştırma bulgularına göre, giysi kiralama modeline katılımdaki en önemli motivasyon ekolojik önemdir. Katılımcıların, yakın çevrelerinden ve online giysi kiralamanın faydasından etkilendikleri; giysiye sahip olamama düşüncesinde kararsız oldukları, kiralama ürünün performansını yüksek düzeyde riskli buldukları tespit edilmiştir. Bu durum, araştırma katılanların, online giysi kiralama modeline karşı tutum ve niyetlerinin eyleme dönüşmesindeki kararsızlığı göstermiştir.
Giysi kiralama modeline katılım ile demografik özellikler arasındaki istatistiksel karşılaştırmalarda yapılan Anova testi sonuçlarına göre; katılımcıların yaşadıkları bölgeler arasında farklılık bulunmazken, yaş ve eğitim durumu arasındaki karşılaştırmalarda anlamlı pozitif ilişki bulunmuştur.
Araştırma sonuçları, ürünün hijyenik koşullarda temizlendiği garantisinin verilmesi şartı ile Türkiye’de planlanacak bir giysi kiralamanın denenebilir bir iş modeli olduğuna işaret etmektedir. Özellikle çevreye duyarlılığı yüksek tüketici kitlesinin bu modeli destekleyeceği düşünülmektedir.
Paylaşım Ekonomisi Giysi Kiralama İşbirlikçi Tüketim Tüketici Davranışları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 16 |