Bu çalışmada; Fikret Mualla Saygı’nın “Yeni Harfleri Öğrenen
Kızlar” isimli eserini, Erwin Panofsky’nin “İkonografik ve
İkonolojik Sanat Eleştirisi” yöntemi bağlamında değerlendirmek
amaçlanmıştır. Giriş bölümünde Fikret Mualla Saygı’nın hayatı,
kişiliği ve sanatsal yaklaşımına ilişkin alanyazın taramalarına yer
verilmiştir. Çalışmanın devamında ise; Fikret Mualla’nın İstanbul
dönemine ait “Yeni Harfleri Öğrenen Kızlar” adlı eseri
Panofsky’nin eser eleştiri yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Eserin analizinde Panofsky’nin doğal anlam, uzlaşımsal anlam ve
içsel anlam analiz basamakları takip edilmiş, yorumu düzeltici
ilkeler kapsamında ise biçem tarihi, tipler tarihi ve simgeler
tarihinden yararlanılmıştır. Bu çalışma sonucunda; Fikret Mualla
Saygı’nın “Yeni Harfleri Öğrenen Kızlar” adlı eserinde, okuma
yazma ana teması altında; Cumhuriyet Dönemi ile birlikte kadının
toplumdaki konumunun değişimine ve kentleşme olgusuna dikkat
çekildiği görülmüştür. Eserdeki okuma yazma teması; yorumu
düzeltici ilkeler çerçevesinde farklı siyasi, toplumsal ve kültürel
koşulları işaret eden eser örnekleri ile karşılaştırıldığında ise; Türk
toplumunda kadınlara atfedilen edilgen konumun, Cumhuriyet
Dönemi ile birlikte olumlu yönde değişmeye başladığı, kentleşme
algısının ve toplumsal dönüşüm olgusunun ön plana çıktığı ancak
tüm bunların toplumun her kesiminde aynı ölçüde ve hızda
yaşanmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda, esere konu
edinilen okuma yazma temasının kültürel ve sosyal bağlama göre
ifade ediliş biçiminin ve anlamlarının değişebildiği ve çeşitlendiği
görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 19 |