Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ

Yıl 2024, Sayı: 22, 92 - 110, 31.08.2024

Öz

Yağlı boya tuval resmi, kanvas üzerine yağlı boya tekniği ile yapılan bir resim türüdür. Şasi, kanvas, hazırlık, boya ve vernik katmanlarından oluşmaktadır. Yağlı boyanın ilk kullanımından bu yana sanatçıların gereksinimleri ya da dönemin şartlarına göre her bir tuval resmi katmanı için farklı malzemeler geliştirilmiştir. Teknolojinin ilerlemesi ve sanayinin gelişmesiyle resim malzemeleri de gelişmiş, her dönem güncel teknolojiyle yeni ürünler üretilmiştir. Tuval resmi katmanlarını anlamak ve tarihsel gelişimlerini bilmek sanat tarihçileri, restoratörler ve sanatçılar gibi bu alanda çalışan birçok kişinin çalışmasına katkı sağlayacaktır. Yağlı boya tuval resimlerinin malzeme yapısı ve teknik özelliklerini bilmek eserlerin restorasyon ve konservasyonunun doğru şekilde yapılmasına yardımcı olmaktadır. Makalenin amacı, yağlı boya tuval resimlerinin yapısal özelliklerini ve malzeme kullanımını anlamak ve bu bilgileri sanat tarihi ile konservasyon bilimine katkı sağlamak için derinlemesine incelemektir. Çalışma, yağlı boya tuval resmi katmanlarının tanımını yaparak yapısını ve tarihsel gelişimini incelemeyi amaçlamaktadır. Şasi, kanvas, zemin-astar, yağlı boya ve vernik gibi temel bileşenlere odaklanarak, bu katmanların neler oldukları, yapıları ve tanımlamalarıyla genel gelişimini yüzyıllar bağlamında özetlemeyi hedeflemektedir. Her bir katmanın ilk kullanımından bu yana üretiminin nasıl evirildiğini inceleyerek malzemelerin gelişimini kronolojik olarak ele almaktadır. Literatürdeki önceki araştırmaların derlemesi olan makale, yağlı boya tuval resminin teknik ve malzemelerinin gelişimi ile ilgili bilgiler vererek, şasiden vernik katmanına kadar tanımlarını belirlemekte ve okuyucuya bu katmanların tarihsel gelişimini özet bir şekilde sunmaktadır.

Kaynakça

  • Çakmakçı, A. Ş. (2023). Batı Resim Sanatındaki Dışavurumcu Yaklaşım Kapsamında Kullanılan Materyallerin Görsel Anlatım Diline Olan Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi .
  • Başaran, F. N., Güneş Yarmacı, H. (2020, Kasım 17). Teknik ve Desen Özellikleri Açısından "Damask". Folklor Akademi Dergisi, 3(4): 265-288.
  • Bayav, D., Ateş, E. (2011). 20. Yüzyıl Resim Sanatında Yüzeyin Sınırlarını Aşan Arayışlar. Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(8):35-57.
  • Buck, R. D. (1972). Stretcher Design, A Brief Preliminary Survey. ICOM Committee for Conservation 3rd Triennial Meeting. Madrid: International Council of Museums (ICOM).
  • Buckley, B. A. (2021a, Haziran 23). Stretchers and Strainers: Materials and Equipment. AIC Wiki A Collaborative Knowledge Resource.
  • Buckley, B. A. (2021b). Stretchers, tensioning, and attachments. R. R. Joyce Hill Stoner, Conservation of Easel Paintings: 316-343. New York: Routledge.
  • Domingo, I., Chieli, A. (2021). Characterizing the pigments and paints of prehistoric artists. Archaeological and Anthropological Sciences, 13: 196.
  • Eastaugh, N., Nadolny, J., Lowengard, S. (2021). Pigments in Western easel painting. J. H. Stoner, R. Rushfield, Conservation of Easel Paintings. New York: Routledge.
  • Eastlake, C. L. (1847). History of Oil Painting. London: Longman, Brown, Green and Longmans.
  • Finlay, V. (2007). Renkler - Boya Kutusunda Yolculuklar. Dost Kitabevi.
  • Fitzhugh, E. W. (2012). Orpiment and Realgar. E. W. Fitzhugh, Artists' Pigments, A Handbook of Their History and Characteristics: 47-66. London: Archetype Publications.
  • Gooch, J. W. (2002). History of Paint and Coatings Materials. J. W. Gooch, Lead-Based Paint Handbook: 13-35. Boston: Topics in Applied Chemistry.
  • Hodges, H. (1965). Artifacts: an introduction to early materials and technology (5. baskı). John Baker.
  • Kaptan Bazyar, C. (2012). Tuval Resmi Deformasyonları ve Nedenleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 6: 43-61.
  • Khodaei, M. (2023). Klasik Dönemde Resim Sanatında Kullanılan Renklerin ve Medyumların Kimyasal Özellikleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 11(80): 13-25.
  • Mayer, R. (1962). The Artist's Handbook of Materials and Techniques. Faber & Faber.
  • Mukhtarova, A., Irak, M. (2021). Yağlı Boya Tekniğinin Jan van Eyck Resimleri Üzerinden Çözümlenmesi. Social Sciences Studies Journal, 7(92): 5710-5721.
  • Pantoja de la Cruz, J. The evolution of preparations for painting on canvas in sixteenth century Spain. Museo del Prado.
  • R.D. Harley, B. P. (1971). Oil colour containers: Development work by artists and colourmen in the nineteenth century. Annals of Science, 27(1): 1-12.
  • Riederer, J. (2012). Egyptian Blue. E. W. Fitzhugh, Artist's Pigments, A Handbook of Their History and Characteristics: 23-40. London: Archetype Publications.
  • Seglins, V., Kukela, A. (2016). Development of Pigments and Colour Use in Prehistoric Times. 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts SGEM, 16: 41-46.
  • Stols, M. (2012). Grounds, 1400-1900. The Conservation of Easel Paintings: 161-185.
  • Stols-Witlox, M. J. (2014). Historical recipes for preparatory layers for oil paintings in manuals, manuscripts and handbooks in North West Europe, 1550-1900: analysis and reconstructions. Amsterdam: University of Amsterdam.
  • Tez, Z. (2023). Renk, Pigment ve Boyarmaddelerin Kültürel Tarihi. Doruk Yayımcılık.
  • Thompson, D. V. (1933). Cennino d’Andrea Cennini da Colle di Val d’Elsa: Il Libro dell’Arte. New Haven: Yale University Press.
  • Townsend, J. H. (2013). The materials and techniques of J. M. W. Turner: primings and supports. Studies in Conservation, 39(2):145-153.
  • Tse, N., Sloggett, R. (2008). Southeast Asian oil paintings: supports and preparatory layers: 161-170, London: Archetype Publications.
  • URL 1: https://arkeofili.com/iklim-degisikligi-dunyanin-en-eski-kaya-sanatini-yok-ediyor/ , Erişim Tarihi: 14.10.2023.
  • URL 2: https://colourlex.com/project/egyptian-blue/ , Erişim Tarihi: 13.11.2023.
  • URL 3: https://colourlex.com/project/prussian-blue/ , Erişim Tarihi: 13.11.2023.
  • URL 4: https://www.derstekstil.name.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=182&Itemid=319#:~:text=4%2DBal%C4%B1ks%C4%B1rt%C4%B1%20Dimi%20%C3%96rg%C3%BCs%C3%BC,elbiselik%2C%20paltoluk%20kuma%C5%9Flar%C4%B1n%20dokumas%C4%B1nda%20kullan%C4%B1l%C4%B1r. , Erişim Tarihi: 22.12.2023.
  • URL 5: https://www.guggenheim.org/artwork/676 , Erişim Tarihi: 03.01.2024.
  • URL 6: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/470328 , Erişim Tarihi: 03.01.2024.
  • URL 7: https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/jacopo-tintoretto-christ-washing-the-feet-of-the-disciples , Erişim Tarihi: 03.01.2024.
  • URL 8: https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/jacopo-tintoretto-the-origin-of-the-milky-way , Erişim Tarihi: 03.01.2024.
  • URL 9: https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/paolo-uccello-saint-george-and-the-dragon , Erişim Tarihi: 03.01.2024.
  • URL 10: https://www.nationalgallery.org.uk/paintings/titian-the-vendramin-family , Erişim Tarihi: 03.01.2024.
  • URL 11:https://www.nationalgeographic.com/adventure/article/120614-neanderthal-cave-paintings-spain-science-pike , Erişim Tarihi: 14.10.2023.
  • URL 12: https://tekstilbilgi.net/dokuma-kumas-orgu-cesitleri.html , Erişim Tarihi: 22.12.2023.
  • URL 13: https://www.wikiart.org/en/pablo-picasso/still-life-with-the-caned-chair-1912 , Erişim Tarihi: 03.01.2024.
  • URL 14: https://en.wikipedia.org/wiki/Cave_of_Altamira#/media/File:9_Bisonte_Magdaleniense_pol%C3%ADcromo.jpg , Erişim Tarihi: 14.10.2023.
  • URL 15: https://en.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_(Titian,_Vienna)#/media/File:Tiziano_Vecellio,_called_Titian_-_Ecce_Homo_-_Google_Art_Project.jpg , Erişim Tarihi: 03.01.2024.
  • URL 16: https://en.wikipedia.org/wiki/Sarah_Siddons_as_the_Tragic_Muse#/media/File:Reynolds,_Sir_Joshua_-_Mrs_Siddons_as_the_Tragic_Muse_-_Google_Art_Project.jpg, Erişim Tarihi: 05.01.2024.
  • Vasari, G. (1960). Vasari on Technique. New York: Dover Publications.
  • Verougstraete-Marcq, H., Van Schoute, R. (1986). Painting technique: supports and frames. Scientific Examination of Easel Paintings: 13-34, Strasbourg: Council of Europe.
  • Young, C., Katlan, A. W. (2020). History of fabric supports. J. H. Stoner, R. Rushfield, Conservation of Easel Paintings. London: Routledge.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gizem Yerli 0009-0003-2979-561X

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2024
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Yerli, G. (2024). YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ. Akademik Sanat(22), 92-110.
AMA Yerli G. YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ. Akademik Sanat. Ağustos 2024;(22):92-110.
Chicago Yerli, Gizem. “YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ”. Akademik Sanat, sy. 22 (Ağustos 2024): 92-110.
EndNote Yerli G (01 Ağustos 2024) YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ. Akademik Sanat 22 92–110.
IEEE G. Yerli, “YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ”, Akademik Sanat, sy. 22, ss. 92–110, Ağustos 2024.
ISNAD Yerli, Gizem. “YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ”. Akademik Sanat 22 (Ağustos 2024), 92-110.
JAMA Yerli G. YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ. Akademik Sanat. 2024;:92–110.
MLA Yerli, Gizem. “YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ”. Akademik Sanat, sy. 22, 2024, ss. 92-110.
Vancouver Yerli G. YAĞLI BOYA TUVAL RESMİ KATMANLARI VE TARİHSEL GELİŞİMLERİ. Akademik Sanat. 2024(22):92-110.

 16548   16583   16545   22170   22223