Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Film Criticism: Anatomopolitics and Its Function in the First Half of XX. Century: Its Reflection in the Film the Zone of Interest

Yıl 2024, Sayı: 23, 249 - 271, 31.12.2024

Öz

In the criticism of the movie "The Zone of Interest", which was released in 2023, tells the life of SS officer Rudolf Höss, the director of the Auschwitz camp and Höss's family during World War II. The outside (inside of the space) of the Auschwitz camp, instead of the inside, is described with a biopolitical comparison of a historical extension in this film. This comparison has been tried to be analyzed using semiotics as a guide. Especially the transformations and changes that occur are described as the manifestation of an order/class structure. in the period starting from the late 19th century in Germany to Auschwitz in Poland in the 1940s. Film, which has a historical, philosophical, political and sociological fiction, appears as an important visual material in reflecting reality. In this critique, a detection analysis was made adhering to these principles.
In line with all these analysis, in this study, the movie "The Zone of Interest", In the plot that took place in the Auschwitz camp in Poland during World War II, life outside and inside the camp was evaluated through semiotics, emphasizing contrasts. In addition, it includes the dominance of the cultural sphere of influence that nations create outside the borders of their own states, and the idea of uniting the people of the region in a common living space was one of the first and fundamental policies implemented by Hitler. In particular, the study aims to bring a new perspective to historical science and literature by evaluating a historical reality through a movie. For this reason, the criticism of the film was analyzed based on the political arguments of the period. It is aimed to contribute to both cinema and history science by applying the semiotic method.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2005). Minimal Moralia. (Çev. Orhan Koçak). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Akdağ R., Babalık B. B. (2023). Türkiye - Çekoslovakya İlişkileri̇ (1923-2015). O. Okumuş, F. Tuğluoğlu ve C. Yıldırım) 20. Yüzyılda Türkiye- Batı İlişkileri. Eğitim Yayınevi.
  • Akdağlı P., Pelikoğlu F. E. (2018). Plastik Sanatlarda Kapı İmgesi, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4(2): 75-85.
  • Arendt, H. (2012). Kötülüğün Sıradanlığı Adolf Eichmann Kudüs’te. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arnheim, R. (2012). Görsel Düşünme. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Artar, T., Baysoy, E. (2020). Bismarck Dönemi’nden 2. Dünya Savaşı’na Alman Jeopolitik Düşüncesi: Haushofer ve Hitler Karşılaştırması, Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 30(1): 1-24.
  • Aytekin, H. (2021). Film Eleştirisi mi, Yorumu mu, Tanıtımı mı? Ahlat Ağacı Filmi Hakkında Yazılanlar Üzerinden Bir İnceleme. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 1(1): 14-31.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (Çev. Berke Vardar-Mehmet Rıfat). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Büker, S. (1985). Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost.
  • Dartar, S. (2022). Jan Vermeer’in Resimlerinde Günlük Yaşamın İzler, Erciyes Akademi, 36(2): 938-954.
  • Eco, U. (1979). A Theory of Semiotics, Bloomington. Indiana: Indiana University Press.
  • Eco, U. (1985). Sinemanın Göstergebilime Katkısı Üzerine. Büker, S. ve O. Onaran, (Der.) Sinema Kuramları (s. 263-280). Dost.
  • Erkman, F. (1987). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Atan Yayınları.
  • Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş̧. (Çev. Süleyman İrvan). Ankara: ARK.
  • Foucault, M. (2001). Power. (Çev. Robert Hurley, James D. Faubion). New York: The New Press.
  • Foucault, M. (2002). Toplumu Savunmak Gerekir. (Çev. Şehsuvar Aktaş). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, M. (2003), Society Must Be Defended. London: Pengui
  • Foucault, M. (2016). Cinselliğin Tarihi, (Çev. H.U. Tanrıöver), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freeland, C. (2001). Sanat Kuramı. (Çev. Füsun Demir). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Heske, H. (1987). Karl Haushofer: His role in German Geopolitics and in Nazi Politics. Political Geography Quarterly, 6(2): 135-144.
  • Hitler, A. (2016). Kavgam. (Çev. E. Aydın). İstanbul: En Yayınları.
  • Hobsbawm, E. (1989). Devrim Çağı. (Çev. Jülide Ergüder, Alâeddin Şenel). Ankara: V Yayınları.
  • Hobsbawm, E. (1996). Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991Aşırılıklar Çağı. (Çev. Yavuz Alogan). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Hobsbawm, E. (1998). Sermaye Çağı. (Çev. Bahadır Sina Şener). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Hobsbawm, E. (2009). Fransız Devrimi’ne Bakış İki Yüz Yıl Sonra Marsillase’in Yankıları. (Çev. Osman Akınbay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kırık, A. M. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 2(6): 73-77.
  • Klemperer, V. (2018). LTI Nasyonel Sosyalizmin Dili. (Çev. Tanıl Bora). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lotman, Y. M. (2012). Sinemada Göstergebilim. (Çev. O. Özügül). Ankara: Nirengi Kitap.
  • Meral K. (2021). Ingmar Bergman Sinemasında Varoluşçuluk. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Metz, C. (1982). Psychoonolysis And Cinema -The Imoginory Signlfier-. New York: The McMillan Press.
  • Ötgün, C. (2008). Sanat Yapıtına Yaklaşım Biçimleri, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2): 159-178.
  • Özaslan, Z. (2013). İlk Film Kuramcıları Sinema Kuramları I, İstanbul.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Rıfat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Sax, B. (2017). Animals in the Third Reich. Pittsburgh: Yogh & Thorn Book.
  • Smith, W. D. (1980). Friedrich Ratzel and the Origins of Lebensraum, Ger. Stud. Rev., 3: 51–68.
  • Tarkovski, A. (2008). Mühürlenmiş Zaman. (Çev. Füsun Ant), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Tarkovski, A. (2009). Şiirsel Sinema. (Der. John Gianvito) (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Therborn, G. (2008). İktidarın İdeolojisi İdeolojinin İktidarı. (Çev. İrfan Cüre). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • URL 1: https://altyazi.net/haberler/jonathan-glazerdan-yeni-film/ Erişim Tarihi: 30.04.2024.
  • URL 2: https://www.imdb.com/title/tt7160372/ Erişim Tarihi: 23.04.2024.
  • URL 3: https://www.sinemalar.com/film/266302/the-zone-of-interest Erişim Tarihi: 30.04.2024.
  • URL 4: https://www.theguardian.com/film/2023/dec/10/jonathan-glazer-the-zone-of-interest-auschwitz-under-the-skin-interview Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • URL 5: https://birikimdergisi.com/guncel/10790/celanin-zamani. Erişim Tarihi: 27.04.2024.
  • URL 6: https://encyclopedia.ushmm.org/content/tr/article/pogroms Erişim Tarihi: 16.04.2024.
  • URL 7: https://mubi.com/tr/tr/films/the-zone-of-interest Erişim Tarihi: 02.05.2024.
  • URL 8: https://tr.euronews.com/2024/03/11/oscar-toreninde-konusan-yonetmen-jonathan-glazer-israilin-gazze-isgalini-kinadi Erişim Tarihi: 21.04.2024.
  • URL 9: https://www.baskasinema.com/filmler/the-zone-of-interest Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • URL 10: https://www.beyazperde.com/filmler/film-266159/ Erişim Tarihi: 02.05.2024.
  • URL 11: https://www.beyazperde.com/sanatcilar/sanatci-38955/ Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • URL 12: https://www.birfilm.net/sinemalarda-zone-of-interest Erişim Tarihi: 29.04.2024.
  • URL 13: https://anlatilaninotesi.com.tr/20200206/almanyanin-son-yahudi-karsiti-heykellerinden-birinin-kaldirilmasina-mahkemeden-ret-hakaret-1041341794.html Erişim Tarihi: 23.10.2024.
  • URL 14: https://kutsalkitap.info.tr/?q=Mat.13 Erişim Tarihi: 20.10.2024.
  • Wegner, G. P. (2004). The Language of the Third Reich: LTI, Lingua Tertii Imperii: A Philologist’s Notebook (review), Holocaust and Genocide Studies, 18(1): 10-108.

FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI

Yıl 2024, Sayı: 23, 249 - 271, 31.12.2024

Öz

2023 yılında gösterime giren “The Zone of İnterest” filminin kritiğinde II. Dünya Savaşı sırasında Auschwitz kampının yöneticisi SS subayı Rudolf Höss ve Höss’ün ailesinin hayatı anlatılmaktadır. Bu filmde Auschwitz kampının içerisi yerine dışarısı (mekân içerisi) tarihsel bir uzantının biyopolitik kıyaslaması ile anlatılmıştır. Bu kıyaslama ise göstergebilim rehber edinilerek analiz edilmeye çalışılmıştır. Özellikle Almanya’nın XIX. yüzyıl sonundan başlayarak 1940’lı yıllara Polonya’da Auschwitz’e kadar uzanan süreçte meydana gelen dönüşümler ve değişimler, bir düzen/ sınıfsal yapılanmanın tezahürü şeklinde anlatılmıştır. Tarihsel, felsefi, siyasal ve sosyolojik bir kurgusu olan film; gerçeği yansıtmada önemli bir görsel malzeme olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu kritikte, bu esaslara bağlı kalınarak analiz yapılmıştır.
Bütün bu değerlendirmeler doğrultusunda bu çalışmada “The Zone of Interest” filmi, II. Dünya Savaşı sürecinde Polonya’da bulunan Auschwitz kampında gerçekleşen olay örgüsü içinde, kampın dışarısındaki ve içerisindeki hayat, zıtlıklar üzerinden vurgulanarak göstergebilim üzerinden değerlendirilmiştir. Bununla birlikte milletlerin kendi devletlerinin sınırları dışında oluşturdukları kültürel etki alanının hakimiyetini içermektedir ki bölge halklarının ortak bir hayat alanında birleştirilmesi düşüncesi, Hitler’in uyguladığı ilk ve temel politikalardan birisi olmuştur. Çalışmada özellikle, tarihsel bir gerçekliği film üzerinden değerlendirerek tarih bilimine ve literatüre yeni bir bakış açısı getirmek hedeflenmiştir. Bu nedenle filmin yapılan kritiği dönemin siyasî argümanları üzerinden analiz edilmiştir. Göstergebilim yöntemi uygulanarak hem sinema hem de tarih bilimine katkı sunmak amaçlanmaktadır.

Etik Beyan

Çalışmada herhangi bir etik ihlal söz konusu değildir.

Destekleyen Kurum

Bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Adorno, T.W. (2005). Minimal Moralia. (Çev. Orhan Koçak). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Akdağ R., Babalık B. B. (2023). Türkiye - Çekoslovakya İlişkileri̇ (1923-2015). O. Okumuş, F. Tuğluoğlu ve C. Yıldırım) 20. Yüzyılda Türkiye- Batı İlişkileri. Eğitim Yayınevi.
  • Akdağlı P., Pelikoğlu F. E. (2018). Plastik Sanatlarda Kapı İmgesi, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 4(2): 75-85.
  • Arendt, H. (2012). Kötülüğün Sıradanlığı Adolf Eichmann Kudüs’te. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arnheim, R. (2012). Görsel Düşünme. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Artar, T., Baysoy, E. (2020). Bismarck Dönemi’nden 2. Dünya Savaşı’na Alman Jeopolitik Düşüncesi: Haushofer ve Hitler Karşılaştırması, Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 30(1): 1-24.
  • Aytekin, H. (2021). Film Eleştirisi mi, Yorumu mu, Tanıtımı mı? Ahlat Ağacı Filmi Hakkında Yazılanlar Üzerinden Bir İnceleme. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 1(1): 14-31.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (Çev. Berke Vardar-Mehmet Rıfat). Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Büker, S. (1985). Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost.
  • Dartar, S. (2022). Jan Vermeer’in Resimlerinde Günlük Yaşamın İzler, Erciyes Akademi, 36(2): 938-954.
  • Eco, U. (1979). A Theory of Semiotics, Bloomington. Indiana: Indiana University Press.
  • Eco, U. (1985). Sinemanın Göstergebilime Katkısı Üzerine. Büker, S. ve O. Onaran, (Der.) Sinema Kuramları (s. 263-280). Dost.
  • Erkman, F. (1987). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Atan Yayınları.
  • Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş̧. (Çev. Süleyman İrvan). Ankara: ARK.
  • Foucault, M. (2001). Power. (Çev. Robert Hurley, James D. Faubion). New York: The New Press.
  • Foucault, M. (2002). Toplumu Savunmak Gerekir. (Çev. Şehsuvar Aktaş). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Foucault, M. (2003), Society Must Be Defended. London: Pengui
  • Foucault, M. (2016). Cinselliğin Tarihi, (Çev. H.U. Tanrıöver), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freeland, C. (2001). Sanat Kuramı. (Çev. Füsun Demir). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Heske, H. (1987). Karl Haushofer: His role in German Geopolitics and in Nazi Politics. Political Geography Quarterly, 6(2): 135-144.
  • Hitler, A. (2016). Kavgam. (Çev. E. Aydın). İstanbul: En Yayınları.
  • Hobsbawm, E. (1989). Devrim Çağı. (Çev. Jülide Ergüder, Alâeddin Şenel). Ankara: V Yayınları.
  • Hobsbawm, E. (1996). Kısa 20. Yüzyıl 1914-1991Aşırılıklar Çağı. (Çev. Yavuz Alogan). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Hobsbawm, E. (1998). Sermaye Çağı. (Çev. Bahadır Sina Şener). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Hobsbawm, E. (2009). Fransız Devrimi’ne Bakış İki Yüz Yıl Sonra Marsillase’in Yankıları. (Çev. Osman Akınbay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kırık, A. M. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 2(6): 73-77.
  • Klemperer, V. (2018). LTI Nasyonel Sosyalizmin Dili. (Çev. Tanıl Bora). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lotman, Y. M. (2012). Sinemada Göstergebilim. (Çev. O. Özügül). Ankara: Nirengi Kitap.
  • Meral K. (2021). Ingmar Bergman Sinemasında Varoluşçuluk. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Metz, C. (1982). Psychoonolysis And Cinema -The Imoginory Signlfier-. New York: The McMillan Press.
  • Ötgün, C. (2008). Sanat Yapıtına Yaklaşım Biçimleri, Sanat ve Tasarım Dergisi, 1(2): 159-178.
  • Özaslan, Z. (2013). İlk Film Kuramcıları Sinema Kuramları I, İstanbul.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi. İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Rıfat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Sax, B. (2017). Animals in the Third Reich. Pittsburgh: Yogh & Thorn Book.
  • Smith, W. D. (1980). Friedrich Ratzel and the Origins of Lebensraum, Ger. Stud. Rev., 3: 51–68.
  • Tarkovski, A. (2008). Mühürlenmiş Zaman. (Çev. Füsun Ant), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Tarkovski, A. (2009). Şiirsel Sinema. (Der. John Gianvito) (Çev. Ebru Kılıç), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Therborn, G. (2008). İktidarın İdeolojisi İdeolojinin İktidarı. (Çev. İrfan Cüre). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • URL 1: https://altyazi.net/haberler/jonathan-glazerdan-yeni-film/ Erişim Tarihi: 30.04.2024.
  • URL 2: https://www.imdb.com/title/tt7160372/ Erişim Tarihi: 23.04.2024.
  • URL 3: https://www.sinemalar.com/film/266302/the-zone-of-interest Erişim Tarihi: 30.04.2024.
  • URL 4: https://www.theguardian.com/film/2023/dec/10/jonathan-glazer-the-zone-of-interest-auschwitz-under-the-skin-interview Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • URL 5: https://birikimdergisi.com/guncel/10790/celanin-zamani. Erişim Tarihi: 27.04.2024.
  • URL 6: https://encyclopedia.ushmm.org/content/tr/article/pogroms Erişim Tarihi: 16.04.2024.
  • URL 7: https://mubi.com/tr/tr/films/the-zone-of-interest Erişim Tarihi: 02.05.2024.
  • URL 8: https://tr.euronews.com/2024/03/11/oscar-toreninde-konusan-yonetmen-jonathan-glazer-israilin-gazze-isgalini-kinadi Erişim Tarihi: 21.04.2024.
  • URL 9: https://www.baskasinema.com/filmler/the-zone-of-interest Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • URL 10: https://www.beyazperde.com/filmler/film-266159/ Erişim Tarihi: 02.05.2024.
  • URL 11: https://www.beyazperde.com/sanatcilar/sanatci-38955/ Erişim Tarihi: 01.05.2024.
  • URL 12: https://www.birfilm.net/sinemalarda-zone-of-interest Erişim Tarihi: 29.04.2024.
  • URL 13: https://anlatilaninotesi.com.tr/20200206/almanyanin-son-yahudi-karsiti-heykellerinden-birinin-kaldirilmasina-mahkemeden-ret-hakaret-1041341794.html Erişim Tarihi: 23.10.2024.
  • URL 14: https://kutsalkitap.info.tr/?q=Mat.13 Erişim Tarihi: 20.10.2024.
  • Wegner, G. P. (2004). The Language of the Third Reich: LTI, Lingua Tertii Imperii: A Philologist’s Notebook (review), Holocaust and Genocide Studies, 18(1): 10-108.
Toplam 55 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Tombak 0000-0003-2439-0173

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 2 Haziran 2024
Kabul Tarihi 28 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Tombak, F. (2024). FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI. Akademik Sanat(23), 249-271.
AMA Tombak F. FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI. Akademik Sanat. Aralık 2024;(23):249-271.
Chicago Tombak, Fatma. “FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI”. Akademik Sanat, sy. 23 (Aralık 2024): 249-71.
EndNote Tombak F (01 Aralık 2024) FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI. Akademik Sanat 23 249–271.
IEEE F. Tombak, “FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI”, Akademik Sanat, sy. 23, ss. 249–271, Aralık 2024.
ISNAD Tombak, Fatma. “FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI”. Akademik Sanat 23 (Aralık 2024), 249-271.
JAMA Tombak F. FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI. Akademik Sanat. 2024;:249–271.
MLA Tombak, Fatma. “FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI”. Akademik Sanat, sy. 23, 2024, ss. 249-71.
Vancouver Tombak F. FİLM KRİTİĞİ: XX. YÜZYILIN İLK YARISINDA ANATOMOPOLİTİKA VE İŞLEVİ: THE ZONE OF İNTEREST FİLMİNE YANSIMASI. Akademik Sanat. 2024(23):249-71.

 16548   16583   16545   22170   22223