Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıl 2025, Sayı: 25, 69 - 86, 31.08.2025

Öz

Kaynakça

  • Allsopp, B. (1952) Art and Nature of Architecture, London.
  • Argın, G. A. (2002). “Aklın Bir Anlık Durgunluğu: Sanallık ve Mekanı Üzerine Tezler”, Mimarlık ve Sanallık, Çağdaş Mimarlık Sorunları Dizisi, İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Baker, H. (1944). Architecture and Personalities, London.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve Simülasyon, çev. Oğuz Adanır, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Beken, G. (1959). Tekniğin Mimariye Tesiri, İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Carlson, W.(2003). A Critical History of Computer Graphis and Animation, Ohio State University.
  • Collins, P. (1965). Changing Ideals in Modern Architecture, London.
  • Dawis, H. (2006). The Culture of Building. Oxford: Oxford University Press.
  • Glassie, H. (1999). Material Culture, İndiana University Press.
  • Gruen, V. (1965). The Heart of Our Cities, New York.
  • Goel, V. (1995). Sketches of Thought, Cambridge: MIT Press.
  • Gordon, J.E. (1978). Structures: Or Why Tings Don’t Fall Down, New York.
  • Goodvitch, L.M. (1968). Architecturology, London.
  • Hays, M. (2015). Mimarlığın Arzusu, çev. Volkan Atmaca, İstanbul: Yem Kitabevi.
  • Jencks, C. (1969). Meaning in Architecture, London.
  • Kepes, G. (1944). Language of Vision, Chicago.
  • Kruft, H. W. (1994). A History of Architectural Theory: From Vitruvius to the Present, Princeton: Princeton University Press.
  • Kostof, S. (1977). The Architect, Oxford: Oxford University Press.
  • Larson, M. (1982). “20 Yüzyıl Başlarında Mimarlık Mesleği” Mimarlık, sayı 4,2.
  • Leach, A. (2015). Mimarlık Tarihi Nedir? İstanbul Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Michey, R. (2010). Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi, çev. Murat Aykaç Ergingöz, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Mumford, L. (1952). Art and Technic, London.
  • Mumford L. (1961). The City in History, New York.
  • Park, N.L.(1968). The Language of Architecture: A Contribution to Architectural Theory, Paris.
  • Pirsig, M. R. (1995). Zen ve Motosiklet Bakım Sanatı, çev. Süha Sertabiboğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Postman, N. (1985). Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business, New York: Viking.
  • Robbins, E. (1994). Why Architechts Draw, Cambridge: MIT Press.
  • Roth, L. (2006). Mimarlığın Öyküsü, çev. Ergün Akça, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Salvadori, M. (1980). Why Building Stand Up, New York.
  • Sennet, R. (2019). Zanaatkar, çev. Melih Pekdemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Shiner, L. (2017). Sanatın İcadı, çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Turkle, S. (1995). Life on The Screen: Identity in the Age of the İnternet, New York: Simon and Schuster.
  • Oktav, C. (2022). “Mimarlıkta Tasarım Mekan ve Zamanın Felsefi Açıdan İncelenmesi”. Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Uygur, N. (2009). Çağdaş Ortamda Teknik, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Vitruvius, M. (1914). Ten Books on Architecture, çev. Morris Hicky Morgan, Cambridge: Mass.
  • Vitruvius, M. (2017). Mimarlık Üzerine 10 Kitap, çev. Çiğdem Dürüşken, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Wittkower, R. (1949). Architectural Principles in the Age of Humanism, London.
  • Whiffen, M. (1965). The History, Theory and Criticism of Architecture, Cambridge: MIT Press.

MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME

Yıl 2025, Sayı: 25, 69 - 86, 31.08.2025

Öz

Bu çalışma, bir meslek alanı olarak mimarlığın yapısını anlamak, mimarlığa ve mimara varoluşun sürekliliği içerisinde duyulan ihtiyacın içeriklerini tespit etmek amacındadır. Bu içeriklerin tarih içerisinde dönüşümü sorgulanmış, mimarlığın hangi evrelerden geçtiği sorulmuştur. Bu soruya, zanaattan tekniğe, teknikten ise dijitale geçilen bir sürecin karşılığı olarak önce mimarlık zanaatının, ardından mimarlık tekniğinin ve en son da dijital mimarlığın kurulduğu şeklinde yanıt verilmiştir. Bu bağlamda öncelikle mimarlık kavramının çözümlemesi, ardından dijital kavramının çözümlemesi ve son olarak mimarlığın dijitalleşmesi ele alınarak, mimarlık yönteminin geçirdiği süreç araştırılmaya çalışılmıştır. Felsefi düşünce sistemini kişinin kendini, çevresini, dünyayı, doğayı anlama ve anlamlandırmaya yönelik sorgulamalar şeklinde değerlendirecek olursak, mimarlığın yapısını anlama girişiminin felsefi bir etkinlik olacağı söylenebilir. Bu bağlamda çalışma, mimarlığı anlamaya yönelik felsefi bir inceleme niteliğindedir.

Kaynakça

  • Allsopp, B. (1952) Art and Nature of Architecture, London.
  • Argın, G. A. (2002). “Aklın Bir Anlık Durgunluğu: Sanallık ve Mekanı Üzerine Tezler”, Mimarlık ve Sanallık, Çağdaş Mimarlık Sorunları Dizisi, İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
  • Baker, H. (1944). Architecture and Personalities, London.
  • Baudrillard, J. (2016). Simülakrlar ve Simülasyon, çev. Oğuz Adanır, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Beken, G. (1959). Tekniğin Mimariye Tesiri, İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Carlson, W.(2003). A Critical History of Computer Graphis and Animation, Ohio State University.
  • Collins, P. (1965). Changing Ideals in Modern Architecture, London.
  • Dawis, H. (2006). The Culture of Building. Oxford: Oxford University Press.
  • Glassie, H. (1999). Material Culture, İndiana University Press.
  • Gruen, V. (1965). The Heart of Our Cities, New York.
  • Goel, V. (1995). Sketches of Thought, Cambridge: MIT Press.
  • Gordon, J.E. (1978). Structures: Or Why Tings Don’t Fall Down, New York.
  • Goodvitch, L.M. (1968). Architecturology, London.
  • Hays, M. (2015). Mimarlığın Arzusu, çev. Volkan Atmaca, İstanbul: Yem Kitabevi.
  • Jencks, C. (1969). Meaning in Architecture, London.
  • Kepes, G. (1944). Language of Vision, Chicago.
  • Kruft, H. W. (1994). A History of Architectural Theory: From Vitruvius to the Present, Princeton: Princeton University Press.
  • Kostof, S. (1977). The Architect, Oxford: Oxford University Press.
  • Larson, M. (1982). “20 Yüzyıl Başlarında Mimarlık Mesleği” Mimarlık, sayı 4,2.
  • Leach, A. (2015). Mimarlık Tarihi Nedir? İstanbul Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Michey, R. (2010). Modern Mimarlık ve Şehircilik Tarihi, çev. Murat Aykaç Ergingöz, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Mumford, L. (1952). Art and Technic, London.
  • Mumford L. (1961). The City in History, New York.
  • Park, N.L.(1968). The Language of Architecture: A Contribution to Architectural Theory, Paris.
  • Pirsig, M. R. (1995). Zen ve Motosiklet Bakım Sanatı, çev. Süha Sertabiboğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Postman, N. (1985). Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business, New York: Viking.
  • Robbins, E. (1994). Why Architechts Draw, Cambridge: MIT Press.
  • Roth, L. (2006). Mimarlığın Öyküsü, çev. Ergün Akça, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Salvadori, M. (1980). Why Building Stand Up, New York.
  • Sennet, R. (2019). Zanaatkar, çev. Melih Pekdemir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Shiner, L. (2017). Sanatın İcadı, çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Turkle, S. (1995). Life on The Screen: Identity in the Age of the İnternet, New York: Simon and Schuster.
  • Oktav, C. (2022). “Mimarlıkta Tasarım Mekan ve Zamanın Felsefi Açıdan İncelenmesi”. Doktora tezi, İstanbul Üniversitesi.
  • Uygur, N. (2009). Çağdaş Ortamda Teknik, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Vitruvius, M. (1914). Ten Books on Architecture, çev. Morris Hicky Morgan, Cambridge: Mass.
  • Vitruvius, M. (2017). Mimarlık Üzerine 10 Kitap, çev. Çiğdem Dürüşken, İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Wittkower, R. (1949). Architectural Principles in the Age of Humanism, London.
  • Whiffen, M. (1965). The History, Theory and Criticism of Architecture, Cambridge: MIT Press.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tasarım (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cenker Oktav 0000-0003-1517-8082

Erken Görünüm Tarihi 1 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2025
Kabul Tarihi 25 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Oktav, C. (2025). MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME. Akademik Sanat(25), 69-86.
AMA Oktav C. MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME. Akademik Sanat. Ağustos 2025;(25):69-86.
Chicago Oktav, Cenker. “MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME”. Akademik Sanat, sy. 25 (Ağustos 2025): 69-86.
EndNote Oktav C (01 Ağustos 2025) MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME. Akademik Sanat 25 69–86.
IEEE C. Oktav, “MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME”, Akademik Sanat, sy. 25, ss. 69–86, Ağustos2025.
ISNAD Oktav, Cenker. “MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME”. Akademik Sanat 25 (Ağustos2025), 69-86.
JAMA Oktav C. MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME. Akademik Sanat. 2025;:69–86.
MLA Oktav, Cenker. “MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME”. Akademik Sanat, sy. 25, 2025, ss. 69-86.
Vancouver Oktav C. MİMARLIĞIN DİJİTALLEŞMESİ ÜZERİNE FELSEFİ İNCELEME. Akademik Sanat. 2025(25):69-86.

 16548   16583   16545   22170   22223