It is aimed to analyse the effects of revolutions in communication technologies on education; the status and roles of learner agent are essential in this study. As a qualitative research, descriptive model is adopted. The effects of revolutions in communication technologies on education are described by using four definable information traffic pattern. According to this pattern, there are four evolutionary processes: Allocution, consultation, registration and conversation. Allocution refers to a one-way information flow from a knowing agent to an incognizant one; during this process learning is an issue between an adult as a knowing agent and a young as an incognizant agent. Although consultation and registration is more functional after the electric-electronic revolution, it can be deduced that it was used before effectively: Consultation refers to a request of an incognizant agent for recorded information from a knowing agent; recorded information explains why the information flow is one-directed. But it has changed in the process “conversation”: it turns into being bidirectional flow; both parties exchange what they know and both parties are independent to request info or to enlighten someone on an issue. According to the analyses carried on this study, it can be deduced that the learner agent is getting more independent to produce and consume information in the last process of communication history.
Communication information new media learning learning context
Bu makale, iki temel amaç taşımaktadır. Bunlar, iletişim alanında gerçekleşen devrimlerin toplumun kültürel dokusuna eğitim boyutunda yansıması ve bu yansımada öğrenme aktörlerinin statü ve rollerinin ele alınmasıdır. Araştırma nitel bir araştırma olup, betimleyici bir model benimsenmiştir. İletişim alanındaki devrimlerin öğrenme aktörleri üzerindeki etkileri dörtlü enformasyon trafiği motifi yardımıyla betimlenmektedir. Dörtlü enformasyon motifine göre dört evrimsel süreç bulunmaktadır. Bunlar; hitap, danışma, kayıt ve diyalogdur. Hitap aşaması tek yönlü bir iletişim modeline işaret eder ve bu süreçte öğrenme eylemi de bilen bir otoriteden bilmeyen bir öğrenene doğru gerçekleşir. Danışma ve kayıt aşamaları her ne kadar elektrik-elektronik devrim sonrasında daha çok işlevsel olsa da, öncesinde de söz konusu edilebilmektedir: Danışma, öğrenmek isteyenin kayıt altına alınmış bilgiye başvurması anlamına gelir; önceden kayıt altına alınma söz konusu olduğu için öğrenme tek yönlü olmaya devam etmektedir; ancak diyalog aşamasında bu öğrenme çift yönlü olur. Diyalog içerisinde olan her iki tarafın da bildiklerini paylaşması ve herhangi bir konu hakkında bilgi talep etmede ya da bir diğerini bilgilendirmede bağımsızdır. Bu çalışmaya göre iletişim tarihinin ve evrimleşmesinin son aşamasında öğrenen aktör bilgi üretiminde ve tüketiminde daha çok bağımsızlaşmaktadır.
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Sosyoloji |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3 |