In this study, it will be discussed how Istanbul is represented as a city in Turkish cinema and the positions of the people living in the city. Istanbul has been used as a place from Yesilcam to contemporary Turkish cinema. The study was limited to films by Nuri Bilge Ceylan's Uzak and Üç Maymun. The reason for the selection of these films is that the films pass in Istanbul. In the study, Istanbul's urban development process, the concept of metropolis and Istanbul as a metropolis, socio-economic change of Istanbul, immigration process in Istanbul and identity of "provincial" immigrants, and finally film reviews. Content analysis was applied to the films examined in the study. In the films examined, the position of the individual in the metropolitan life, the position of the "provincial" in the city, which is migrated, and how the Istanbul is represented in the films as a city will be examined.
Bu çalışmada Türk sinemasında İstanbul’un bir kent olarak nasıl temsil edildiği ve kentte yaşayan bireylerin kentteki konumları ele alınacaktır. İstanbul, Türk sinemasında Yeşilçam’dan günümüz Türk sinemasına mekân olarak kullanılan bir şehirdir. Çalışma, Nuri Bilge Ceylan’ın Uzak ve Üç Maymun filmleriyle sınırlandırılmıştır. Bu filmlerin seçilme nedeni filmlerin İstanbul’da geçmesidir. Çalışmada İstanbul’un kentsel gelişim süreci, İstanbul’un sosyo-ekonomik değişimi, İstanbul’daki göç süreci ve göçle gelen “taşralı” kimliği, son olarak da film incelemeleri yer almıştır. Çalışmada incelenen filmlere yöntem olarak içerik analizi uygulanmıştır. İncelenen filmlerde metropol yaşantısında bireyin konumu, göçle gelen “taşralı”nın kentteki konumu, İstanbul’un kent olarak nasıl temsil edildiğine bakılacaktır.
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Sosyoloji |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 17 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3 |