Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketim kültüründe etkili bir araç olarak reklamın işlevlerine dair genel bir değerlendirme

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 27 - 42, 31.10.2017

Öz

Betimsel analiz yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, tüketim kültürünün yayılmasında etkili bir araç olarak görülen reklamın rolüne dair genel bir değerlendirme sunmak hedeflenmektedir. Bu hedef dâhilinde, tüketim toplumu, tüketim kültürü ve reklamın tüketim kültürü içindeki işlevleri; çeşitli düşünürlerin görüşlerinden istifade edilerek tartışılmıştır. Tüketim kültürünün hakim olduğu bir toplumda reklama ilişkin çeşitli fikirlerin benimsendiği görülmektedir. Çalışma genel olarak değerlendirildiğinde, reklam anlam süreçlerinin bir parçası olarak tüketim kültürünün yayılmasında önemli bir rol üstlenmektedir. Reklam geleneksel rolü olan satışı arttırma rolünün çok ötesine geçmiş durumdadır. Reklam satış, bilgilendirme ve ikna etme işlevlerinin yanı sıra belirli bir kültürün yayılmasında da etkindir. Reklam, içerdiği işaret ve semboller ile hem ürün tanıtımı yapmakta hem de sahte ihtiyaçlar oluşturmaktadır. Bu durum tüketimi körüklemekte ve reklamı tüketim kültürünün etkinliğini arttıran önemli bir araç konumuna getirmektedir.

Kaynakça

  • Adanır, Oğuz (2010) Baudrillard. İstanbul: Say Yayınları.
  • Adorno, Theodor W. (2011) Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, Çev. Nihat Ülner - Mustafa Tüzel ve Elçin Gen, ss.47-107. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Adorno, Theodor W. ve Max Horkheimer (2010) Aydınlanmanın Diyalektiği, Felsefi Fragmanlar, Çev. Nihat Ülner - Elif Öztarhan Karadoğan. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Aydoğan, Filiz (2005) Medya ve Tüketim Kültürü Üzerine Eleştirel Bir Analiz. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Barnard, Malcolm (2002) Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, Çev. Güliz Korkmaz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Batı, Uğur (2012a) Reklamın Dili. İstanbul: Alfa Basım Yayım A.Ş.
  • Batı, Uğur (2012b) Markethink ya da Farkethink "Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama". İstanbul: İyi Yayınları.
  • Baudrillard, Jean (2010) Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliceçaylı - Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, Jean (2014) Nesneler Sistemi, Çev. Oğuz Adanır - A. Karamollaoğlu. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Becan, Cihan (2015) Reklamı Ters Yüz Etmek. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Berger, John (2013) Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Best, Steven ve Kellner, Douglas (2011) Postmodern Teori, Eleştirel Soruşturmalar, Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Bocock, Robert (2009) Tüketim, Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Dağtaş, Banu ve Erdal Dağtaş (2009). Giriş. Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları, Der. Banu Dağtaş ve Erdal Dağtaş, ss. 7-24. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Durning, Alan (1998) Ne Kadarı Yeterli? Tüketim Toplumu ve Geleceği, Çev. Sinem Çağlayan. Ankara: Tübitak Tema Vakfı Yayınları.
  • Dyer, Gillian (2010) İletişim Olarak Reklamcılık, Çev. M. Nurdan Öncel Taşkıran. İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş.
  • Elden, Müge ve Bakır, Uğur (2010) Reklam Çekicilikleri: Cinsellik, Mizah, Korku. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, Müge, Ulukök, Özkan ve Yeygel, Sinem (2009) Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Featherstone, Mike (2013) Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fiske, John (2012) Popüler Kültürü Anlamak, Çev. Süleyman İrvan. İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Fustier, Michel (1974) Tüketim Psikolojisi, Çev. Süheyl Gürbaşkan. İstanbul: Reklam Yayınları.
  • Güngören, Ahmet (1995) Reklamcı ve Şaman. İstanbul: Yol Yayınları.
  • Gürbilek, Nurdan (2011) Vitrinde Yaşamak, 1980'lerin Kültürel İklimi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hayko, Goldie (2010) Effects of Advertising on Society: A Literary Review. Hohonu, 8: 79-82.
  • Jones, Mary Gardiner (1970) The Cultural and Social Impact of Advertising on American Society. Osgoode Hall Law Journal, August, 8(1): 65-89.
  • Jones, Jonn Philip (2007) Masallar ve Gerçeklerle Reklamcılık, Reklamcılığın Doğru Bilinen 28 Yanlışı, Çev. A. Özer. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Kellner, Douglas (1991) Reklam ve Tüketim Kültürü, Enformasyon Devrimi Efsanesi, Çev. ve Der. Yusuf Kaplan, ss. 75-91. Kayseri: Rey Yayıncılık.
  • Khan, H. H. Ahmad, Abdullah, Hussin ve Samsudin, Shamzaeffa (2016) The Linkages between Household Consumption and Household Debt Composition in Malaysia. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(4): 1354-1359.
  • Kozanoğlu, Can (1995) Cilalı İmaj Devri 1980’lerden 90’lara Türkiye ve Starları. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Küçükerdoğan, Rengin (2011) Reklam Nasıl Çözümlenir? Reklam İletişiminde Göstergeler ve Stratejiler. İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş.
  • Miller, Geoffrey (2012) Tüketimin Evrimi Cinsiyet, Statü ve Tüketim, Çev. Gülçin Vardar. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti.
  • Mutlu, Erol (2012) İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınevi.
  • Oskay, Ünsal (2010) "Yıkanmak İstemeyen Çocuklar" Olalım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Odabaşı, Yavuz (1999) Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumun Tüketen Topluma Dönüşümü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Yavuz (2012) Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Öztürk, Musa (2013) Tüketici Ayartma ya da Yoksullaşarak Tüketme, Bauman Sosyolojisi, Der. Zülküf Kara, ss. 85-110. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Reichert, Tom (2004) Reklamcılığın Erotik Tarihi, Çev. Lidya Yazmacıyan - Vahit Bora. İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Ritzer, George (2011a) Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, Çev. Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ritzer, George (2011b) Küresel Dünya, Çev. Melih Pekdemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rutherford, Paul (1996) Yeni İkonalar? Televizyonda Reklam Sanatı, Çev. Mustafa K. Gerçeker. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Schiller, Herbert (2005) Zihin Yönlendirenler, Çev. Cevdet Cerit. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Solomon, Michael R. (2004) Tüketici Krallığının Fethi, Markalar Diyarında Pazarlama Stratejileri, Çev. Selin Çetinkaya. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Şaylan, Gencay (2009) Postmodernizm. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Tek, Ömer Baybars ve Özgül, Engin (2010). Modern Pazarlama İlkeleri, Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Toscani, Oliviero (1996) Reklam Bize Sırıtan Bir Leştir, Çev. Nihal Önol. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Ulusoy, Ebru (2005) Faydacı Tüketim ve Hedonik Tüketim Yapılarının Reklamlara Yansıması: İki Volkswagen Reklamı, Reklamların İçinde/N, Edt: Mete Çamdereli, ss. 9-34. Konya: Tablet Yayınları.
  • Uztuğ, Ferruh (2008) Markan Kadar Konuş Marka İletişimi Stratejileri. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Wernick, Andrew (1996) Promosyon Kültürü, Reklam, İdeoloji ve Sembolik Anlatım, Çev. Osman Akınhay. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Williamson, Judith (2001) Reklamların Dili, "Reklamlarda Anlam ve İdeoloji", Çev. Ahmet Fethi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, Mehmet (2006) Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.

A general evaluation of advertising functions as an effective tool in consumer culture

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 4, 27 - 42, 31.10.2017

Öz

In this study, which uses descriptive analysis, it is aimed to present a general evaluation of the role of advertising as an effective tool in the dissemination of consumption cultures. Within this aim, consumer society, consumer culture and the functions of advertising within consumer culture; it has been discussed with the views of various thinkers. In a society where consumer culture dominates, it seems that various ideas about advertising are adopted. As a general evaluation of the study, advertising plays an important role in the dissemination of consumption cultures as part of the process of meaning. Advertising is far beyond the traditional role of sales promotion. Advertising is active in spreading a particular culture as well as in selling, informing and persuading functions. Advertising with the signs and symbols is both making product introduction and creating fake needs. This situation fuels consumption and makes advertising an important tool to increase the effectiveness of consumption culture.

Kaynakça

  • Adanır, Oğuz (2010) Baudrillard. İstanbul: Say Yayınları.
  • Adorno, Theodor W. (2011) Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi, Çev. Nihat Ülner - Mustafa Tüzel ve Elçin Gen, ss.47-107. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Adorno, Theodor W. ve Max Horkheimer (2010) Aydınlanmanın Diyalektiği, Felsefi Fragmanlar, Çev. Nihat Ülner - Elif Öztarhan Karadoğan. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Aydoğan, Filiz (2005) Medya ve Tüketim Kültürü Üzerine Eleştirel Bir Analiz. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Barnard, Malcolm (2002) Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, Çev. Güliz Korkmaz. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Batı, Uğur (2012a) Reklamın Dili. İstanbul: Alfa Basım Yayım A.Ş.
  • Batı, Uğur (2012b) Markethink ya da Farkethink "Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama". İstanbul: İyi Yayınları.
  • Baudrillard, Jean (2010) Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliceçaylı - Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Baudrillard, Jean (2014) Nesneler Sistemi, Çev. Oğuz Adanır - A. Karamollaoğlu. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Becan, Cihan (2015) Reklamı Ters Yüz Etmek. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Berger, John (2013) Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Best, Steven ve Kellner, Douglas (2011) Postmodern Teori, Eleştirel Soruşturmalar, Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Bocock, Robert (2009) Tüketim, Çev. İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Dağtaş, Banu ve Erdal Dağtaş (2009). Giriş. Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları, Der. Banu Dağtaş ve Erdal Dağtaş, ss. 7-24. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Durning, Alan (1998) Ne Kadarı Yeterli? Tüketim Toplumu ve Geleceği, Çev. Sinem Çağlayan. Ankara: Tübitak Tema Vakfı Yayınları.
  • Dyer, Gillian (2010) İletişim Olarak Reklamcılık, Çev. M. Nurdan Öncel Taşkıran. İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş.
  • Elden, Müge ve Bakır, Uğur (2010) Reklam Çekicilikleri: Cinsellik, Mizah, Korku. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, Müge, Ulukök, Özkan ve Yeygel, Sinem (2009) Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Featherstone, Mike (2013) Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fiske, John (2012) Popüler Kültürü Anlamak, Çev. Süleyman İrvan. İstanbul: Parşömen Yayıncılık.
  • Fustier, Michel (1974) Tüketim Psikolojisi, Çev. Süheyl Gürbaşkan. İstanbul: Reklam Yayınları.
  • Güngören, Ahmet (1995) Reklamcı ve Şaman. İstanbul: Yol Yayınları.
  • Gürbilek, Nurdan (2011) Vitrinde Yaşamak, 1980'lerin Kültürel İklimi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hayko, Goldie (2010) Effects of Advertising on Society: A Literary Review. Hohonu, 8: 79-82.
  • Jones, Mary Gardiner (1970) The Cultural and Social Impact of Advertising on American Society. Osgoode Hall Law Journal, August, 8(1): 65-89.
  • Jones, Jonn Philip (2007) Masallar ve Gerçeklerle Reklamcılık, Reklamcılığın Doğru Bilinen 28 Yanlışı, Çev. A. Özer. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Kellner, Douglas (1991) Reklam ve Tüketim Kültürü, Enformasyon Devrimi Efsanesi, Çev. ve Der. Yusuf Kaplan, ss. 75-91. Kayseri: Rey Yayıncılık.
  • Khan, H. H. Ahmad, Abdullah, Hussin ve Samsudin, Shamzaeffa (2016) The Linkages between Household Consumption and Household Debt Composition in Malaysia. International Journal of Economics and Financial Issues, 6(4): 1354-1359.
  • Kozanoğlu, Can (1995) Cilalı İmaj Devri 1980’lerden 90’lara Türkiye ve Starları. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Küçükerdoğan, Rengin (2011) Reklam Nasıl Çözümlenir? Reklam İletişiminde Göstergeler ve Stratejiler. İstanbul: Beta Basım Yayım A.Ş.
  • Miller, Geoffrey (2012) Tüketimin Evrimi Cinsiyet, Statü ve Tüketim, Çev. Gülçin Vardar. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım San. Tic. Ltd. Şti.
  • Mutlu, Erol (2012) İletişim Sözlüğü. Ankara: Ark Yayınevi.
  • Oskay, Ünsal (2010) "Yıkanmak İstemeyen Çocuklar" Olalım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Odabaşı, Yavuz (1999) Tüketim Kültürü, Yetinen Toplumun Tüketen Topluma Dönüşümü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Odabaşı, Yavuz (2012) Postmodern Pazarlama. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Öztürk, Musa (2013) Tüketici Ayartma ya da Yoksullaşarak Tüketme, Bauman Sosyolojisi, Der. Zülküf Kara, ss. 85-110. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Reichert, Tom (2004) Reklamcılığın Erotik Tarihi, Çev. Lidya Yazmacıyan - Vahit Bora. İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Ritzer, George (2011a) Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, Çev. Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ritzer, George (2011b) Küresel Dünya, Çev. Melih Pekdemir. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Rutherford, Paul (1996) Yeni İkonalar? Televizyonda Reklam Sanatı, Çev. Mustafa K. Gerçeker. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Schiller, Herbert (2005) Zihin Yönlendirenler, Çev. Cevdet Cerit. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Solomon, Michael R. (2004) Tüketici Krallığının Fethi, Markalar Diyarında Pazarlama Stratejileri, Çev. Selin Çetinkaya. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Şaylan, Gencay (2009) Postmodernizm. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Tek, Ömer Baybars ve Özgül, Engin (2010). Modern Pazarlama İlkeleri, Uygulamalı Yönetimsel Yaklaşım. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Toscani, Oliviero (1996) Reklam Bize Sırıtan Bir Leştir, Çev. Nihal Önol. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Ulusoy, Ebru (2005) Faydacı Tüketim ve Hedonik Tüketim Yapılarının Reklamlara Yansıması: İki Volkswagen Reklamı, Reklamların İçinde/N, Edt: Mete Çamdereli, ss. 9-34. Konya: Tablet Yayınları.
  • Uztuğ, Ferruh (2008) Markan Kadar Konuş Marka İletişimi Stratejileri. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Wernick, Andrew (1996) Promosyon Kültürü, Reklam, İdeoloji ve Sembolik Anlatım, Çev. Osman Akınhay. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Williamson, Judith (2001) Reklamların Dili, "Reklamlarda Anlam ve İdeoloji", Çev. Ahmet Fethi. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Yılmaz, Mehmet (2006) Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kamile Elmasoğlu

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2017
Kabul Tarihi 16 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Elmasoğlu, K. (2017). Tüketim kültüründe etkili bir araç olarak reklamın işlevlerine dair genel bir değerlendirme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(4), 27-42.