Sanat
formlarının hemen hemen her alanında görülebilen “metinlerarasılık”, her sanat yapıtının
farklı disiplinlerde yapılmış eserlerden izler taşıması temeline dayanmaktadır.
Bir film diğer sanat dallarına ait eserlerle örtüşebildiği gibi kendinden
önceki filmlerle de benzerlikler gösterebilir. Bunun yanında sinemada şiddet
artık sadece belge niteliğindeki görüntüler olarak sunulmamakta, sinemanın
dilinin ve estetiğinin bir parçası haline gelmektedir. Seyircinin adrenalinini
yükseltmenin giderek daha zor bir hale geldiği günümüzde, yönetmenin seyirciyi
etkilemek adına şiddetin yoğunluğunu arttırması gerekmektedir. Bu bağlamda çalışmada Sergio Leone’nin yönettiği 1964
yapımı Birkaç Dolar İçin ve Quentin
Tarantino’nun yönettiği 2012 yapımı Django
Unchained (Zincirsiz) filmleri arasındaki metinlerarası ilişki şiddetin
estetikleştirilmesi bağlamında incelenmiştir. Sonuç olarak filmler
arasındaki metinlerarasılığın benzerlik/koşutluk kurma tekniği üzerinden
ilerlediği görülmektedir. Her iki filmde
de uygulanan şiddetin gerekçeleri vardır; bu gerekçeler “iyi insanlar ve
kahramanların intikam alma ve öldürme” eylemlerini haklılaştırır. Leone’nin en
sevdiği yönetmenlerden biri olduğunu her fırsatta vurgulayan Tarantino da onun
izinden gitmekte; iki yönetmen de filmlerinde intikam hikayeleri ve şiddet
öğelerine yer vermektedirler. Her iki filmin de metinlerarasılık açısından pek
çok referans noktaları bulunduğu ortaya konulmuştur. Yalnızca şiddet üzerinden
değil pek çok farklı konunun işlenişi de filmlerde paralellik gösterir. Elbette
benzerlik/koşutluk tekniği ile bir filmden diğerine yapılan aktarım, postmodern
anlamda metinlerin anlamlarının yeniden telaffuzunu beraberinde getirmiştir.
Metinlerarasılık Kuramı Sinemada Metinlerarasılık Şiddetin Estetikleştirilmesi Quentin Tarantino
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 5 |