Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gıda reklamlarında kadının temsili

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 1 - 12, 31.10.2018

Öz

Bu
çalışmada, televizyon gıda reklamlarında kadın temsili, toplumsal cinsiyet
içeriği bağlamında ele alınmakta­dır. Bu açıdan Türkiye televizyonlarında
yayınlanmış olan dört reklam; Filiz Makarna, Şenpiliç, Cappy Hoşaf Tadında ve
Ülker Hanımeller reklamları feminist eleştirel söylem analizinden
yararlanılarak incelenmiştir. Reklamlarda kadının toplumsal cinsiyet bağlamında
nasıl temsil edildiğinin açığa çıkarılmasını sağlamak amacıyla amaçlı örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Analizi yapılan televizyon reklamlarında kadına aile
içindeki rolüyle birlikte yer verilmektedir. Ayrıca Türk toplumunun cinsiyete
ilişkin belirli değerlerinin dikkate alındığı görülmektedir. Reklamlar, kadının
mevcut toplumsal rolünü pekiştirmekte ve egemen toplumsal cinsiyet
ideolojisinin yeniden üretilmesine katkıda bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Babür Tosun, Nurhan (2017) Marka Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Batı, Uğur (2005) Bir Anlam Yaratma Süreci ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açı¬sıyla Çözümlenmesi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2): 175-190.
  • Baudrillard, Jean (1997) Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliceçaylı - Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Büyükkayacı Duman, Nuriye; Yılmazel, Gülay; Akbulut Başcı, Burcu (2014) Kültürel Değişimin Türk Televizyon Reklamlarındaki Kadın İmajına Etkisi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 60-69.
  • Çetin, Beyzade Nadir (2014) Yeniden Anlamlandırma Aracı Olarak Reklam. Turkish Studies, 9(5): 559-573.
  • Deneçli, Ceyda (2013) Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 3(1): 1-11.
  • Dumanlı, Duygu (2011) Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın İmgesinin Kullanımı; Bir İçerik Analizi, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2:132-149.
  • Elden, Müge; Ulukök, Özkan; Yeygel, Sinem (2011) Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hasekioğlu, Seda (2008) Reklam ve İdeoloji: Yazılı Basında Yer Alan Reklamlara Göstergebilimsel Bir İnceleme. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kirman, Mehmet Ali (2004) Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Mutlu, Erol (1998) İletişim Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Nas, Alparslan (2015) Kadına Yönelik Simgesel Şiddet Aracı Olarak Temizlik Ürünleri Reklamlarının Eleştirel Analizi. Akdeniz İletişim, 24: 11-30.
  • Ottosson, Therese; Cheng, Xin (2012) The Representation of Gender Roles in the Media - an Analysis of Gender Discourse in Sex and the City Movies, Trollhättan: University West, Unpublished Bachelor’s Thesis.
  • Parsa, Alev Fatoş (2016) Göstergenin Gücü / Gücün Göstergesi: İmge, Reklam Bildirilerinde Göstergebilimsel Yaklaşımla Durağan İmgeleri Çözümlemek. http://akademik.maltepe.edu.tr/~osmanurper/rek.img.anlz/4ALEV_F_PARSA. pdf, Erişim tarihi: 03.02.2016.
  • Taşkaya, Merih (2009) Beden Politikaları ve Reklamda Kadın. İstan¬bul: 2. Uluslararası Suç ve Ceza Film Festivali.
  • Timisi, Nilüfer (1997) Medyada Cinsiyetçilik, Ankara: T.C. Başbakanlık Kadının Sorunları ve Statüsü Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Vefikuluçay, Duygu; Zeyneloğlu, Simge; Eroğlu, Kafiye; Taşkın, Lale (2007) Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14(2): 26–38.
  • Yavuz, Şahinde (2006) Reklam ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri. KİLAD, (3): 115-128.
  • Yavuz, Şahinde (2013) Türk Toplumunun Tüketim Toplumuna Dönüşümünde Reklamcılığın Rolü, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36: 219-240.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 6, 1 - 12, 31.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Babür Tosun, Nurhan (2017) Marka Yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Batı, Uğur (2005) Bir Anlam Yaratma Süreci ve İdeolojik Yapı Olarak Reklamların Göstergebilim Bir Bakış Açı¬sıyla Çözümlenmesi. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2): 175-190.
  • Baudrillard, Jean (1997) Tüketim Toplumu, Çev. Hazal Deliceçaylı - Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Büyükkayacı Duman, Nuriye; Yılmazel, Gülay; Akbulut Başcı, Burcu (2014) Kültürel Değişimin Türk Televizyon Reklamlarındaki Kadın İmajına Etkisi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 60-69.
  • Çetin, Beyzade Nadir (2014) Yeniden Anlamlandırma Aracı Olarak Reklam. Turkish Studies, 9(5): 559-573.
  • Deneçli, Ceyda (2013) Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 3(1): 1-11.
  • Dumanlı, Duygu (2011) Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın İmgesinin Kullanımı; Bir İçerik Analizi, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2:132-149.
  • Elden, Müge; Ulukök, Özkan; Yeygel, Sinem (2011) Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Hasekioğlu, Seda (2008) Reklam ve İdeoloji: Yazılı Basında Yer Alan Reklamlara Göstergebilimsel Bir İnceleme. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kirman, Mehmet Ali (2004) Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Mutlu, Erol (1998) İletişim Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Nas, Alparslan (2015) Kadına Yönelik Simgesel Şiddet Aracı Olarak Temizlik Ürünleri Reklamlarının Eleştirel Analizi. Akdeniz İletişim, 24: 11-30.
  • Ottosson, Therese; Cheng, Xin (2012) The Representation of Gender Roles in the Media - an Analysis of Gender Discourse in Sex and the City Movies, Trollhättan: University West, Unpublished Bachelor’s Thesis.
  • Parsa, Alev Fatoş (2016) Göstergenin Gücü / Gücün Göstergesi: İmge, Reklam Bildirilerinde Göstergebilimsel Yaklaşımla Durağan İmgeleri Çözümlemek. http://akademik.maltepe.edu.tr/~osmanurper/rek.img.anlz/4ALEV_F_PARSA. pdf, Erişim tarihi: 03.02.2016.
  • Taşkaya, Merih (2009) Beden Politikaları ve Reklamda Kadın. İstan¬bul: 2. Uluslararası Suç ve Ceza Film Festivali.
  • Timisi, Nilüfer (1997) Medyada Cinsiyetçilik, Ankara: T.C. Başbakanlık Kadının Sorunları ve Statüsü Genel Müdürlüğü Yayınları.
  • Vefikuluçay, Duygu; Zeyneloğlu, Simge; Eroğlu, Kafiye; Taşkın, Lale (2007) Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 14(2): 26–38.
  • Yavuz, Şahinde (2006) Reklam ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri. KİLAD, (3): 115-128.
  • Yavuz, Şahinde (2013) Türk Toplumunun Tüketim Toplumuna Dönüşümünde Reklamcılığın Rolü, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 36: 219-240.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Banu Hülür

Arzu Kalafat Çat

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Kabul Tarihi 1 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Hülür, A. B., & Kalafat Çat, A. (2018). Gıda reklamlarında kadının temsili. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(6), 1-12.