Yüzyıllar boyunca Batı medeniyetleri ile etkileşim
kurmamış bir ada ülkesi olan Japonya’nın kendine özgü kültürü dünyadaki diğer
kültürler tarafından bir merak konusu olmuştur. Sanat ve felsefe alanlarında
olduğu gibi edebiyat alanında da oldukça yerel bir kültüre sahip olan
Japonya’da korku, yaygın inanç sistemlerinden biri olan Japon Budizm’ini kaynak
alarak şekillenmiştir. Buna bağlı olarak Japon Budizm’i, Japon sinemasını Batı
sineması karşısında farklı kılacak bir öğe olarak karşımıza çıkmaktadır. Japon
korku sinemasının kült yapımları arasında yer alan Onibaba ve Kuroneko
filmlerinde Kaneto Shindo, geleneksel korku öğelerini kullanırken kadını bir
alt kültür olarak değil toplumdaki konumuna eleştirel bir vurgu yapacak şekilde
işlemiştir. Bu çalışmada öncelikle Japon kültüründe kadının konumuna kısaca
değinilmiş ve ardından Shindo’nun eserlerini türünün diğer örneklerinden ayıran
temel etken incelenmiştir. Bu bağlamda Shindo’nun Onibaba filminde gerçek bir hayalete yer verilmediği ve Kuroneko filmindeyse fantastik bir
hikâyenin gerçekçi bir perspektif ile işlendiği tespit edilmiştir. Her iki
filmde de kadın kimliği, Japon korku sinemasında intikamcı ruh öğesi olarak yer
alması bağlamında kültürel öğeler göz önünde bulundurularak analiz edilmiştir.
Japon korku sineması Kaneto Shindo Onibaba Kuroneko Yūrei Yōkai
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6 |