Kullanımlar
ve Doyumlar Kuramı'yla birlikte, izleyicileri pasif ve birer nesne olarak gören
izleyici araştırmalarından, izleyicileri aktif ve özne konumunda gören izleyici
araştırmalarına geçiş yaşanmıştır. Böylelikle, izleyiciler medya içeriklerini
kendi yararına seçip kullanabilen birer aktif ajan olarak görülmeye
başlanmıştır. İzleyicilerin bazı amaçlar için yayınları ve araçları seçtiğini
varsayan kullanımlar ve doyumlar kuramına göre, izleyiciler belli doyumları
tatmin etmek için medyayı kullanır. Bu görüşle birlikte, insanların medyayı
niçin kullandığını belirlemek için çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Öncelikle,
radyo ve televizyon gibi konvansiyonel iletişim araçlarının hangi amaçlarla
kullanıldığına dair çalışmalar yapılmıştır. İnternetin yaygınlaşmasıyla,
internet ve sosyal medya uygulamaları üzerine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı
çerçevesinde birçok çalışma yapılmıştır. İnternet teknolojilerinin gelişmesiyle
birlikte, yayıncılık internet üzerinden de yapılmaya başlanmış, mobil telefon
teknolojisiyle de yayıncılık cebimizdeki telefonlara kadar indirgenmiştir. Bu
aşamada birçok mobil canlı yayın uygulaması ortaya çıkmış ve bu uygulamalar
sayesinde, internet bağlantısı ve mobil telefonlar yardımıyla yayıncılık
yapılabilmiştir. Periscope programı da 2014 yılında ortaya çıkmış, Twitter
şirketi bünyesinde yaygınlaşan bir mobil canlı uygulamasıdır. Son zamanlarda
özellikle genç nesil arasında kullanımı artmış, kullanıcı sayısı on milyonu
aşmıştır. Çalışmanın amacı, kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı çerçevesinde,
üniversite öğrencilerinin Periscope programı kullanımlarını öğrenmektir.
Çalışma kapsamında, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon
ve Sinema Bölümü öğrencilerinden altı öğrenci seçilmiş ve kendileriyle odak
grup görüşmesi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin Periscope
programında kendilerini hem yayıncı hem de izleyici olarak gördükleri, daha çok
eğitim, gezi ve haber programlarını bilgi edinmek, hoşça vakit geçirmek ve
eğlenmek gibi amaçlarla izledikleri ama Periscope kullanımının azaldığı,
sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Kabul Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6 |