Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal medyada sessizleştirme: Üniversite öğrencileri üzerinde bir uygulama

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 7, 66 - 91, 30.04.2019

Öz

Bu çalışmada, sosyal medyanın üniversite öğrencilerini
sessizleştirme düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu düzeyin belirlenmesi
için, İstanbul’daki 9 Üniversite’de öğrenim gören 270 öğrenciye ait veriler
analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerin genel olarak, sosyal
medyadaki konuşmalar hoşuna gitmediğinde, sosyal medyadaki paylaşımları
beğenilmediğinde, sosyal medyada vakit geçirmek hoşuna gitmekle beraber çok
uzun süre kaldığında, kendi arkadaş çevresi dışındaki kişilerle paylaşımda bulunduğunda
sessizleşmektedir. Öğrenciler, sosyal medyada vakit geçirmekten çok sosyal
çevresiyle olmayı tercih etmektedir. Genel olarak Sessizleştirme Algısı puan
ortalamasına bakıldığında (2,73), üniversite öğrencilerinin sosyal medya
sessizleştirme algısının düşük olduğu sonucuna varılmıştır. 

Kaynakça

  • Akar, Erkan (2010) “Sanal Toplulukların Bir Türü Olarak Sosyal Ağ Siteleri – Bir Pazarlama İletişimi Kanalı Olarak İşleyişi.” Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10(1): 107-122.
  • Akıncı Vural, Z. Beril ve Mikail Bat (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Çalışma.” Yaşar Üniversitesi Dergisi 20(5): 3348-3382.
  • Alikılıç, Özlem ve Ferah, Onat (2007) “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumsal Bloglar.” Journal of Yasar University 8(2): 899-927.
  • Beycon (2014) Sosyal Medyanın Yararları ve Zararları. 2014. https://www.beycon.com.tr/webyazilim/sosyal-medyanin-yararlari-ve-zararlari. Erişim Tarihi: 10.06.2018.
  • Chen, Hsuan-Ting (2018) “Spiral Of Silence On Social Media And The Moderating Role Of Disagreement And Publicness İn The Network: Analyzing Expressive And Withdrawal Behaviors.” New Media & Society (2018): 1-20.
  • Çakıcı, Ayşehan (2007) “Örgütlerde Sessizlik: Sessizliğin Teorik Temelleri ve Dinamikleri.” Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16(1): 145-162.
  • Çakır, Hamza (2007) “Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği.” Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22(1): 123-149.
  • Dik, Uğur (2015) “Sosyal Medyanın Suskunluk Sarmalı Kuramı Açısından İncelenmesi: Twitter Üzerinden “Çözüm Süreci” ve “Nükleer Enerji” Tartışmaları.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Dilmen, Necmi Emel (2007) “Yeni Medya Kavramı Çerçevesinde İnternet Günlükleri‐Bloglar ve Gazeteciliğe Yansımaları.” Marmara İletişim Dergisi (12): 113-122.
  • Dirini, İlden (06.06.2011) Yeni Medyada Etik İlkeler Etik 2-0. https://yenimedya.wordpress.com/2011/06/06/yeni-medyada-etik-ilkeler-etik-2-0/12.06.2018.
  • Ercan, İlker ve İsmet Kan (2004) “Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik” Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 30(3): 211-216.
  • Erden, Kübra (2017) “Sosyal Medyanın Sessizleştirme Sistemi Bağlamında Değerlendirilmesi: Üniversite Gençliği Üzerine Alan Çalışması.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Facebook (2018) Hakkında. https://www.facebook.com/Erişim Tarihi: 13.06.2018.
  • Ferhat, Savaş (2016) “Dijital Dünyanın Gerçekliği, Gerçek Dünyanın Sanallığı Bir Dijital Medya Ürünü Olarak Sanal Gerçeklik.” TRT Akademi 1(2): 724-746.
  • Gülbahar, Yasemin; Filiz, Kalelioğlu ve Orçun, Madran (1998) “Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı.” V. Türkiye’de İnternet Konferansı. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
  • Hu, Yuheng; Lydia, Manikonda ve Subbarao, Kambhampati (2014) “What We Instagram: A First Analysis of Instagram Photo Content and User Types.” Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. Michigan: American Association for Artificial Intelligence.
  • Huotari, Milla. and Eeva. Nyberg (2012) “Utilizing Social Media in a Tourism Company.” Oulu: Oulu University of Applied Sciences Degree Programme in Business Economics & Degree Programme in International Business.
  • Hwang, Junseok; Jörn, Altmann ve Kibae Kim (2009) “The Structural Evolution of the Web 2.0 Service Network.” Online Information Review 33(6): 1040-1057.
  • İşlek, Mahmut Sami (2012) “Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Kahraman, Murat (2013) Sosyal Medya 101 2.0. 2. İstanbul: Mediacat Yayıncılık.
  • Kara, Yasemin. ve Ali. Coşkun (2012). “Sosyal Ağların Pazarlama Aracı Olarak Kullanımı: Türkiye’ deki Hazır Giyim Firmaları Örneği.” Afyon Kocatepe Üniversitesi 14(2): 73-90.
  • Karakoç, Enderhan ve Onur Taydaş (2015). “Suskunluk Sarmalı Kuramı Bağlamında Toplumsal Hareketler ve Sosyal Medya.” Sosyal Medya Araştırmaları-II Sosyalleşen Olgular. Ed. Ali Büyükaslan ve Ali Murat Kırık. Konya: Çizgi Kitabevi, 117-130.
  • Kietzmann, Jan H., v.d. (2011). “Social media? Get Serious! Understanding the Functional Building Blocks of Social Media.” Business Horizons (54):241-251.
  • Kirtiş, A. Kazım ve Filiz. Karahan (2011). “To Be or Not to Be in Social Media Arena as the Most CostEfficient Marketing Strategy after the Global Recession.” Procedia Social and Behavioral Sciences (24) :260-268.
  • Köse, Hüseyin (2008). “İnternette “Açık” ve Demokratik Yayıncılık: “Sanal Ortam Günlükleri” ve “Wiki”ler.” Atatürk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 83-94.
  • Köse, Utku ve Özlem Çal (2012) “Web 2.0 Servislerinin Sosyolojik Değerlendirilmesi.” XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri (2012): 1-3. Uşak: Uşak Üniversitesi.
  • Köseoğlu, Özgür (2012) “Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma.” Selçuk İletişim 7(2): 58-81.
  • Kurt, Hanifi (2014) “Gazetecilik Pratiği ve Sosyal Medya.” Gaziantep University Journal of Social Sciences 13(4): 821-835.
  • Ling, Wong Ngan (2003) “Communicative Functions and Meanings of Silence: An Analysis of Cross-Cultural Views.” Multicultural Studies 3: 125-146.
  • Mangold, W. Glynn and David J. Faulds (2009). “Social Media: The New Hybrid Element of The Promotion Mix.” Business Horizons 52 (2009): 357-365.
  • Mayfield, Antony (2010) “What is Social Media?”. http://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf/14.06.2018.
  • Neumann, Elisabeth Noelle (1998) Kamuoyu Suskunluk Sarmalının Keşfi. Çev. Özkök. Murat. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Newsroom, Stats (2018) Company Info. https://newsroom.fb.com/company-info/13.06.2018.
  • Öztürk, Mehmet Fatih ve Mustafa Talas (2015). “Sosyal Medya ve Eğitim Etkileşimi.” Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks 7(1): 101-120.
  • Pinder, Craig C. ve Karen P. Harlos (2001). “Employee Silence: Quiescence And Acquiescence As Responses To Perceived İnjustice.” Research in Personnel and Human Resources Management. 331-369.
  • Safko, Lon ve David K. Brake (1999). The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success. New Jersey: Wiley. Socialbakers (2018). Twitter statistics directory. https://www.socialbakers.com/statistics/twitter/ Erişim Tarihi: 05.06.2018.
  • Summak., M. Erhan ve İsmail Arı (2015). “The Influence of Real-Time Marketing on Social Media Users: A Study on Users of 'Ekşi Sözlük.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi 18(2): 57-72.
  • Szews, Przemysław (2013) “Mikroblog – Odmiana Blogu Czy Oddzielny Gatunek?” Acta Unıversıtatıs Lodzıensıs Folıa Lıtterarıa Polonıca. 2(20): 271-289.
  • TDK. Sessizlik. (2018) http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b195b77c891e5.78456459 Erişim tarihi: 10.06.2018.
  • Tokatlı, Mehmet. “Sosyal Medya'da İtibar Yönetimi: Üniversiteler Üzerine Bir Araştırma.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Weber, Larry (2009). Marketing to the Social Web: How Digital Customer Communities Build Your Business. 2. New Jersey: John Wiley & Sons. Youtube (2018) YouTube by Digits. https://www.youtube.com/yt/about/press; Erişim tarihi: 11.06.2018.
  • Zarella, Dan (2009) The Social Media Marketing Book. Sebastopol, Kanada: O'Reilly. First Edition. Canada: O'Reilly Media.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Akın Aras 0000-0002-4799-9224

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Kabul Tarihi 1 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Aras, A. (2019). Sosyal medyada sessizleştirme: Üniversite öğrencileri üzerinde bir uygulama. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(7), 66-91.