İletişim teknolojilerindeki gelişmeler, toplumsal değişim ve dönüşümlere de neden olmaktadır. Pazarlama ve reklamcılık, bu toplumsal değişim ve dönüşümü yorumlamak ve bu sürece uyarlanmak vasıtasıyla gelişen bir iletişim eylemidir. Bu iletişim eyleminin yaratılması, sürdürülmesi ve şekillendirilmesinde popüler kültürün önemli bir rolü bulunmaktadır. Popüler kültürün bir parçası olmak ve bundan güzel sonuçlar elde etmek için markaların belirli bir ‘zeitgeist’e nasıl girebileceğini gösteren uygulamalar, hacker zihniyetini analiz ederek son yıllarda bunun pazarlama ve iletişim dünyasına nasıl uygulanacağına odaklanmıştır. Bunun en güzel örneklerinden biri, Burger King’in yapmış olduğu kampanyalardır. Burger King’in kampanyalarının gündem konusu olmasındaki temel neden; teknoloji, politik alan, popüler kültürün güncel konuları gibi noktaları yakalayıp sistemi hack’leyen reklamcılık anlayışıdır ve bu stratejisi ‘hackvertising’ olarak anılmaktadır. Yaratıcı reklamcılık alanında ödüller alan bu uygulama hakkında literatürde ayrıntılı ve kuramsal bir çalışma yapılmadığı görülmüştür. Bu makale, hackvertising kavramına kuramsal bir çerçeve sağlamayı, Burger King’in hackvertising uygulamalarını Actor Network Theory (ANT) perspektifinde analiz etmeyi ve alana bu konuda katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Çalışma sonunda, hackvertising kavramının ve stratejisinin insan olan ve olmayan aktörlerin bir araya geldiği dinamik bir ağ içinde oluştuğu ve mevcut kavramları tersine çevirerek yapılan semiyolojik bir üretim olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Reklamcılıkta yaratıcılık pazarlama iletişimi popüler kültür hackvertising semiyolojik üretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 29 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 10 |