Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An empiric study for the use of body language codes in Turkish television advertising

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 10, 13 - 30, 31.10.2020

Öz

Television is the most widely referenced mass medium in the area of advertising, that has the technical hardware and possibility by expressing the presented message sometimes verbally or non-verbally or sometimes in both ways. The purpose of the study is to explain the body language codes that represent a part of the non-verbal communication and in accordance with that to determine the body language codes that were used significant in Turkish television advertisings in 2019. To this end, the body language and advertising concepts were handled in detail and 480 advertisings published on TV and archived on YouTube in 2019 were analysed by contextual analysis with body language codes contained in these ads. When advertisings are categorized based on the concepts contained in the literature and were referred to statistical analyses, it is seen that the body language codes used in the ads constitute an important element of the message.

Kaynakça

  • Akarsu, Haluk (2014) Televizyon Reklamlarında Yaratıcı Strateji Kullanımlarına İlişkin Niceliksel Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü, Konya. Batu, N. Mert (2010) Marka Konumlandırmada Yaratıcı Reklam Stratejileri, Doktora Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir. Drewniany, Bonie & Jewler A. J. (2008) Creative Strategy in Advertising. Boston: West Group. Ekman, Paul (2009). Ne Düşündüğünü Biliyorum. (4. Baskı) İstanbul: Koridor Yayınları. Elden, Müge & Bakır, Uğur (2010) Reklam Çekicilikleri: Cinsellik, Mizah, Korku. İstanbul: İletişim Yayınları. Goman, C. Kinsey (2015). İşyerinde Beden Dili: İş Yaşamında Sözsüz Dili Çözme Kılavuzu (4. Baskı) İstanbul: Alfa Basın-Yayın. Gökçe, Orhan. (2013) İletişim (2. Baskı) Konya: Çizgi Yayınevi. Kaşıkçı, Ercan. (2003) Doğrucu Beden Dili. İstanbul: Hayat Yayıncılık. Navarro, Joe. & Karlins, Marvin. (2013) Eski FBI Ajanından İnsanların Bedenini Okuma Rehberi: Beden Dili. (8. Baskı) İstanbul: Alfa Basın-Yayın. Özgür, A. Ziya. (2001). “Televizyon Reklam Filmlerinin Yaratıcı ve Yapım Süreçleri Açısından Değerlendirme Standartları”, Selçuk İletişim Dergisi, N. 4, P. 10-20, Konya. Reynold, Thomas. & Olson, Jerry (2001) Understanding Consumer Decision Making: The Means End Approach to Marketing and Advertising Strategy. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers Mahwah NJ. Schober, Otto (2000) Beden Dili Davranış Anahtarı (6. Baskı) İstanbul: Arion Yayınları. Şimşek, Sedat. (2006) Reklam ve Geleneksel İmgeler. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları. Telman, Nursel & Ünsal, Pınar. (2005) İnsan İlişkilerinde İletişim. İstanbul: Epsilo Yayınları. Yalçın, Alemadar & Adiller, Selda (2016) Sözsüz İletişim: Şehir Efsanesi Olarak Beden Dili. İstanbul: Mediacat Yayınları.

An empiric study for the use of body language codes in Turkish television advertising

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 10, 13 - 30, 31.10.2020

Öz

Television is the most widely referenced mass medium in the area of advertising, that has the technical hardware and possibility by expressing the presented message sometimes verbally or non-verbally or sometimes in both ways. The purpose of the study is to explain the body language codes that represent a part of the non-verbal communication and in accordance with that to determine the body language codes that were used significant in Turkish television advertisings in 2019. To this end, the body language and advertising concepts were handled in detail and 480 advertisings published on TV and archived on YouTube in 2019 were analysed by contextual analysis with body language codes contained in these ads. When advertisings are categorized based on the concepts contained in the literature and were referred to statistical analyses, it is seen that the body language codes used in the ads constitute an important element of the message.

Kaynakça

  • Akarsu, Haluk (2014) Televizyon Reklamlarında Yaratıcı Strateji Kullanımlarına İlişkin Niceliksel Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Entitüsü, Konya. Batu, N. Mert (2010) Marka Konumlandırmada Yaratıcı Reklam Stratejileri, Doktora Tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İzmir. Drewniany, Bonie & Jewler A. J. (2008) Creative Strategy in Advertising. Boston: West Group. Ekman, Paul (2009). Ne Düşündüğünü Biliyorum. (4. Baskı) İstanbul: Koridor Yayınları. Elden, Müge & Bakır, Uğur (2010) Reklam Çekicilikleri: Cinsellik, Mizah, Korku. İstanbul: İletişim Yayınları. Goman, C. Kinsey (2015). İşyerinde Beden Dili: İş Yaşamında Sözsüz Dili Çözme Kılavuzu (4. Baskı) İstanbul: Alfa Basın-Yayın. Gökçe, Orhan. (2013) İletişim (2. Baskı) Konya: Çizgi Yayınevi. Kaşıkçı, Ercan. (2003) Doğrucu Beden Dili. İstanbul: Hayat Yayıncılık. Navarro, Joe. & Karlins, Marvin. (2013) Eski FBI Ajanından İnsanların Bedenini Okuma Rehberi: Beden Dili. (8. Baskı) İstanbul: Alfa Basın-Yayın. Özgür, A. Ziya. (2001). “Televizyon Reklam Filmlerinin Yaratıcı ve Yapım Süreçleri Açısından Değerlendirme Standartları”, Selçuk İletişim Dergisi, N. 4, P. 10-20, Konya. Reynold, Thomas. & Olson, Jerry (2001) Understanding Consumer Decision Making: The Means End Approach to Marketing and Advertising Strategy. London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers Mahwah NJ. Schober, Otto (2000) Beden Dili Davranış Anahtarı (6. Baskı) İstanbul: Arion Yayınları. Şimşek, Sedat. (2006) Reklam ve Geleneksel İmgeler. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları. Telman, Nursel & Ünsal, Pınar. (2005) İnsan İlişkilerinde İletişim. İstanbul: Epsilo Yayınları. Yalçın, Alemadar & Adiller, Selda (2016) Sözsüz İletişim: Şehir Efsanesi Olarak Beden Dili. İstanbul: Mediacat Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiçek Topçu 0000-0002-9273-2529

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2020
Kabul Tarihi 30 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Topçu, Ç. (2020). An empiric study for the use of body language codes in Turkish television advertising. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 5(10), 13-30.