Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni medya ve aşırı bilişsel yüklenme

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 11, 159 - 173, 30.04.2021

Öz

Sosyal ağ sitelerinin yükselişi ve akıllı telefonun hayatın neredeyse tüm alanlarına nüfuzu, bireylerin ortalama bir günde işledikleri bilgi miktarını temelden değiştirdiği aşikârdır. Sosyal medyanın 2000’li yılların ikinci yarısında hızlı bir şekilde yayınlaşmasıyla enformasyon topluma her zamankinden daha yoğun, hızlı ve daha geniş bir şekilde yayılmaktadır. Her gün kullanıcı sayısını artıran yeni medya kanalları, siyaset ve güncel olaylar hakkında geleneksel kitle iletişim araçlarının yerine kullanılır olmuştur. Bununla birlikte, sosyal medyada yer alan yüksek miktarlardaki veriden ilgili bilgileri almak önemli ölçüde zaman, enerji ve zihinsel çaba gerektirmektedir. Ayrıca sosyal medyada sürekli yer alan haber güncellemeleri ve son dakika haberlerinin açılır pencereleri, aşırı bilgi yüklemesini beraberinde getirmektedir. Makale bu durumlar üzerinden insan zihninin aşırı bilgi ile karşı karşıya kaldığında nasıl bir bilgi yorgunluğuna düştüğünü George Armitage Miller ve John Sweller’ın kuramları üzerinden anlatmaya çalışmaktadır.

Kaynakça

  • Atkinson, R.ve Shiffrin, R. (1968). 'Human Memory: A Proposed System And İts Control Processes'. In Spence, K.W. And Spence, J.T. The Psychology Of Learning And Motivation, (2) New York: Academic Press. Bawden, D., Holtham, C., & Courtney, N. (1999). Perspectives On İnformation Overload. Aslib Proceedings, 51(8), 249-255
  • Berghel H. (1997): “Cyberspace 2000: Dealing With İnformation Overload”, Communications. 40 (2), 19-24
  • Bontcheva K. Vd. (2013). Social Media and Information Overload: Survey Results. Arxiv. 3 (1) 1-31
  • Chi, M. T. Vd. (1982). “Expertise in problem solving,” in Advances in the Psychology of Human Intelligence, 1, 7–75.
  • Chiang H, ve Hsiao K. (2015). YouTube stickiness: The needs, personal, and environmental perspective. Internet Research, 25 85-106
  • Cinque, T. (2015). What Is The Media, And Is Digital Media ‘New. Http://Lib.Oup.Com.Au/He/Samples/Chalkley_CDMEL2e_Sample.Pdf. Erişim Tarihi: 02.02.2021
  • Deng T. Vd. (2018). Measuring smartphone usage and task switching with log tracking and self-reports. Mobile Media and Communication, 7 (1) 1–21
  • Eppler, M ve Mengis, J. A (2004). Framework For Information Overload Research İn Organizations Insights From Organization Science, Accounting, Marketing, MIS, And Related Disciplines. Https://Core.Ac.Uk/Download/Pdf/20638636.Pdf Erişim Tarihi: 03.02.2021
  • Geary, D. (2002). Principles of evolutionary educational psychology. Learn. Individ. Differ. 12, 317–345
  • Geary, D. (2008). An evolutionarily informed education science. Education. Psychology. 43, 179–195
  • Grineva, M. Ve Grinev, M. (2012). Information Overload In Social Media Streams And The Approaches To Solve It. Https://Www2012.Universite-Lyon.Fr/Proceedings/Nocompanion/Wwwwebsci2012_Grineva.Pdf Erişim Tarihi: 09.02.2021 Hoq, K. (2014). Information Overload: Causes, Consequences And Remedies: A Study. Philosophy And Progress: Vols. 55 (56), 50-67
  • Ji, Q.Vd. (2014) The Role Of News Media Use And Demographic Characteristics İn The Possibility Of İnformation Overload Prediction. Int. J. Commun. 8, 16
  • Miller, G.A. (1957), "The Magical Number Seven Plus Or Minus Two: Some Limits İn Our Capacity For Processing İnformation", Psychological Review, P. 63-97
  • Murray, B. (1998). Data Smog: Newest Culprit İn Brain Drain. American Psychological Association Monitor, 29 (3), 1, 42
  • Parlak, M. (2018). Yeni Medya ve Haberciliğin Dönüşümü. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 (14), 59-82
  • Renjith, R. (2017). The Effect Of Information Overload İn Digital Media News Content. Communication And Media Studies. 6 (1), 73-85
  • Renkl, A. ve Atkinson, R. (2003). Structuring the transition from example study to problem solving in cognitive skill acquisition: a cognitive load perspective. Education Psychology 38, 15–22
  • Rodriguez, M, Vd. (2014). Quantifying Information Overload İn Social Media And İts Impact On Social Contagions. Proceedings Of The 8th International Conference On Weblogs And Social Media, ICWSM 2014.
  • Ruff, J. (2002). Information Overload: Causes, Symptoms And Solutions. Harvard Graduate School Of Education’s Learning Innovations Laboratory
  • Sadiku, M. vd. Information Overload: Causes And Cures. Journal Of Multidisciplinary Engineering Science And Technology 3 (4), 4540-4542
  • Sweller, J. ve Chandler, P. (1994). Why some material is difficult to learn. Cognitive Instructer 12, 185–233 Szobo, L (2014). The Future Of Communication: From New Media To Postmedia. Procedia - Social And Behavioral Sciences 163 36 – 43
  • İnternet Kaynakları Bbc.com, (2021) : https://bbc.com/turkce/haberler-turkiye-53259275 Erişim Tarihi: 02.02.2021
  • Brainhq; (2021). https://www.brainhq.com/brain-resources/memory/types-of-memory/ Erişim Tarihi: 22.02.2021
  • Theelearningcoach; (2021). https://theelearningcoach.com/learning/what-is-cognitive-load/ Ersişim Tarihi: 22.02.2021 Tutorialspoint; (2019). https://www.tutorialspoint.com/what-is-information-fatigue-syndrome-how-does-it-affect-you Erişim Tarihi: 28.01.2021
  • Workplacepsychology; (2021). https://workplacepsychology.net/2011/05/18/information-overload-when-information-becomes-noise/ Erişim Tarihi: 02.02.2021
  • Interaction; (2021). https://www.interaction-design.org/literature/article/information-overload-why-it-matters-and-how-to-combat-it Erişim Tarihi: 03.02.2021
  • Wikipedia;(2021).https://tr.wikipedia.org/wiki/Sihirli_Say%C4%B1_Yedi,_Art%C4%B1_veya_Eksi_%C4%B0ki Erişim Tarihi: 09.02.2021
  • Wikipedia ; (2021). https://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_load Erişim Tarihi: 11.02.2021
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ersel Kiraz 0000-0002-7627-998X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Kabul Tarihi 30 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Kiraz, E. (2021). Yeni medya ve aşırı bilişsel yüklenme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 6(11), 159-173.