Medya iletilerinin izleyiciler üzerindeki etkisi iletişim çalışmalarının temel sorunsallarından birini oluşturmaktadır. İzleyicilerin medya mesajları karşısında edilgen konumda olduğunu savunan ana akım ve eleştirel yaklaşımlara karşın, İngiliz Kültürel Çalışmalar geleneği içerisinde şekillenen ve Stuart Hall tarafından geliştirilen “kodlama-kodaçımı” yaklaşımına göre iletişim süreci düz bir hat üzerinde ilerlememekte, kodlanan mesajın kodaçımlaması esnasında izler kitlenin varlık koşulları iletileri anlamlandırması noktasında etkili olmaktadır. Kodlama-kodaçımı yaklaşımı izleyicilerin medya iletileri karşısında pasif olmadıkları, izleyicilerin medya içeriklerini onaylama, müzakere etme veya bunlara muhalefet etme şeklinde tutum sergileyebildikleri görüşünü savunmaktadır. Stuart Hall medya metinlerine yönelik anlam oluşum sürecinde izleyicileri aktif olarak konumlandırırken, nitel araştırma yöntemine dayalı görüşme tekniği ile alımlama eylemini bireyin varlık koşulları çerçevesinde bağlamla birlikte değerlendirmektedir. Bu çalışmada “Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz” dizisine yönelik kodların izleyiciler tarafından nasıl alımlandığını ortaya koymak amacıyla 10 katılımcı ile derinlemesine mülakat yapılmıştır. Stuart Hall’ün “kodlama-kodaçımı” modeli çerçevesinde gerçekleştirilen çalışma sonucunda katılımcıların genel olarak muhalif ve müzakereci okuma gerçekleştirdikleri görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 27 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 12 |