Tüketim kültürü ile özellikle modern toplumların yapılarını belirleyen ve bireylerin davranış ve kimliklerini şekillendiren önemli bir etkendir. İçinde bulunduğumuz tüketim çağında tüketimin farklı unsurlarla teşvik edilmesi kaçınılmazdır. Bu unsurlardan en önemlisi kadın ve kadın üzerinden ataerkil ideolojiyi yeniden üreten medyadır. Medya, kadın bedeni üzerinden, toplumsal normları belirleme ve güzellik standartlarını şekillendirme gibi görevleri üstlenirken aynı zamanda toplumu tüketmeye yönlendirmektedir. Ekran medyası ürünü olan yerli diziler aracılığıyla kadınlar, ideal beden anlayışı, güzellik standartları ve toplum tarafından kabul gören kadınlık rolleri ile tüketim kültürü ürünü haline getirilmektedir. Bu çalışmanın amacı, 2015 yılında Star TV'de yayınlanan Kiralık Aşk dizisinde kadın karakterlerin tüketim kültürünü nasıl yansıttığını incelemektir. Yapılan çalışmada amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın amacına uygun olarak seçilen yerli dizinin bölümlerine feminist söylem çözümlemesi uygulanmıştır; feminist söylem çözümlemesi eleştirel söylem çözümlemesi ve feminist çalışmaların odağında toplumsal düzenin hiyerarşik ve cinsiyetçi yapısını sürdürmede söylemler aracılığıyla üretilen güç ve ideolojiyi ortaya koymayı hedefler. Bu doğrultuda kadın karakterlerin öne çıktığı sahnelerdeki söylem, görsel ve mekânsal unsurları kategoriler altında ele alınmıştır, tüketime yönelik unsurların neler olduğu eleştirel olarak incelenmiştir. Kadınların giyim tarzları, bulundukları mekanlar ve kullandıkları sözler tüketim kültürü bağlamında değerlendirilmiştir. Yapılan çalışmanın sonucu olarak zenginlik ve statü gibi unsurların izleyiciye sunulduğu ve kadın bedeninin bu anlatılarda kullanıldığı görülmüştür. Dizide öne çıkan kadın karakterler , bakımlı ve güzel olmak zorunda olan, erkekler için mücadele eden , güzellik uğruna çaba harcayan ve tüm bu konularda hemcinsleri ile rekabet eden kadın profili ile resmedilmektedir. Dolayısıyla tüketim çağında kadınların değeri tüketim pratikleri ile iç içe geçmiş durumdadır. Bu yönüyle dizi bir taraftan tüketim ürünlerini izleyiciye sunarken bir taraftan da kadının bizzat kendisinin de bir tüketim nesnesi haline geldiği bir içerik olarak öne çıkmaktadır.
tüketim kültürü yerli diziler kadın medya kiralık aşk feminist söylem çözümlemesi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 20 |