Bu çalışma, Tanrı algısı ve dinî yönelim biçimlerinin demografik değişkenlerle olan ilişkisini konu edinmektedir. Çalışmanın amacı; lise ve üniversite öğrencilerinin Tanrı algısı ve içsel, dışsal, sorgulayıcı ve katı kuralcı dinî yönelim düzeyleri ile cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, okul/fakülte türü ve sosyo-ekonomik düzey gibi demografik değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi ve karşılaştırılmasıdır. Nicel yöntemin kullanıldığı bu çalışma kesitseldir ve katılımcıların görüşleri anket tekniği ile toplanmıştır. Çalışma örneklemi Ankara ilinde 11 lise (658 öğrenci) ve 14 fakültede (997 öğrenci) öğrenim gören 1655 öğrenciden oluşmaktadır. Uygulamada “Tanrı Algısı Ölçeği (TA)” ve “Yeniden Yapılandırılmış Müslüman Dinî Yönelim Ölçeği (MROS-R)” kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, öğrenciler daha çok olumlu Tanrı algısına sahiptir, ancak üniversite öğrencilerinin genel ve olumlu Tanrı algısı, lise öğrencilerinden daha yüksektir. Tanrı algısı düzeyinde cinsiyet, yaş değişkenleri açısından üniversite öğrencilerinde; sınıf düzeyi, okul/fakülte türü değişkenlerinde ise hem lise hem de üniversite öğrencilerinde farklılaşmalar gözlemlenmiştir. Anadolu İmam Hatip Lisesi ile Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin Tanrı algısı düzeyi diğer liselerden, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin Tanrı algısı düzeyi de diğer fakültelerden daha yüksektir. Lise ve üniversite öğrencilerinde Tanrı algısı düzeyinin sosyo-ekonomik düzeye göre farklılaşmadığı görülmüştür. Dinî yönelimlerde ise lise öğrencilerinde dışsal, üniversite öğrencilerinde ise içsel dinî yönelim düzeyi daha yüksektir. Dinî yönelim düzeylerinde cinsiyet, yaş ve okul/fakülte türüne göre lise ve üniversite öğrencilerinde; sosyo-ekonomik düzey değişkeninde sadece üniversite öğrencilerinde farklılaşma görülmüştür. Sonuç olarak, demografik faktörlerin Tanrı algısı ve dinî yönelim biçimleri ile ilişkili olduğu ve lise ile üniversite öğrencileri arasında anlamlı farklılıklar bulunduğu tespit edilmiştir.
Din Psikolojisi Tanrı Algısı Dinî Yönelim Biçimleri Demografik Değişkenler
Bu makale Dr. Emine Zehra BİLGE'nin YÖK tezde erişime açılmış olan doktora tezinin bir bölümünden yararlanılarak hazırlanmıştır. Ayrıca 2-3 Mayıs 2025 tarihinde düzenlenen II. Lisansüstü Din ve Maneviyat Psikolojisi Sempozyumunda sunulmuş ve özet bildiri olarak yayımlanmıştır.
Kurum desteği bulunmamaktadır.
This study, focuses on the relationship between the perception of God and religious orientation forms with demographic variables. The aim of the study is to examine and compare the relationship between high school and university students’ perception of God and their levels of intrinsic, extrinsic, questioning, and fundamental religious orientations with demographic variables such as gender, age, grade level, type of school/faculty, and socio-economic status. This is a cross-sectional study using a quantitative method, and the opinions of participants were collected through a survey technique. The study sample consists of 1,655 students from 11 high schools (658 students) and 14 faculties (997 students) in Ankara. The “God Perception Scale (GPS)” and the “Revised Muslim Religious Orientation Scale (MROS-R)” were used in the study. According to the findings of the study, students generally have a more positive perception of God, but the general and positive perception of God of university students is higher than high school students. At the level of perception of God, differences were observed among university students in terms of gender and age variables; while among both high school and university students, differences were observed in terms of grade level and type of school/faculty. Students of Anadolu Imam Hatip High School and Vocational and Technical Anadolu High School have higher levels of perception of God compared to other high schools, and students of the Faculty of Theology have a higher perception of God compared to students from other faculties. It was observed that the level of perception of God in high school and university students did not differ according to socio-economic level. In terms of religious orientation, high school students have a higher level of extrinsic religious orientation, while university students have a higher level of intrinsic religious orientation. In terms of religious orientation levels, differences were observed in high school and university students according to gender, age and school/faculty type; in the variable of socio-economic level, differences were observed only in university students. In conclusion, it was determined that demographic factors are related to the perception of God and forms of religious orientation, and significant differences exist between high school and university students.
Psychology of Religion God Perception Religious Orientation Forms Demographic Variables
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Psikolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 20 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Kıymetli Araştırmacılar,
15.01.2025 tarihinde başlayan makale gönderim süreci 30 Nisan 2025 tarihi itibarıyla sona erecektir. Bu tarihten sonra gönderilen çalışmalar işleme alınmayacak ve Aralık sayısı için değerlendirmeye tabi tutulacaktır. Ayrıca, yazım kuralları ve şablona uygun olmayan makaleler hakem sürecine dâhil edilmeyecektir.
Saygılarımızla,
AKADER Editör ve Yayın Kurulu