Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPORT AND NATION BRANDING: THE SOFT POWER AND PUBLIC DIPLOMACY OF FOOTBALL IN CAMEROON

Yıl 2022, , 84 - 100, 31.12.2022
https://doi.org/10.54132/akaf.1180648

Öz

Since the end of the Cold war, the world and international relations as well, have witnessed several mutations and transformations. These changes occurred both in the nature and the conceptual approach of international politics. This can be seen with the changing nature of actors, power and diplomacy illustrated through soft power or new concepts like public diplomacy. In this new environment culture, entertainment and sport can be of great importance. Sport can create public interest and public goodwill, and appeal directly to the general public, so as to provide a favorable environment for a nation to manage its international relations. Though rarely itself a sufficient condition for diplomacy, sport can be effective in facilitating changes or increasing momentum in diplomatic practices and sympathy. In this perspective sport as soft power tool and public diplomacy are interrelated since they nourished themselves each other. In the present paper, by focusing on sport mainly football as prospective tool of public diplomacy and soft power in Cameroon, our aim is to demonstrate how sport can put a country in the spotlight and showcase all it has to offer, and thus produce effect in selling nation’s brand in an harmonious dialogue among national and foreign public opinion. The organization of the last Africa Cup of Nations by Cameroon, between January and February 2022 precisely, contributes to illustrating in the eyes of the world the place that sport and football in particular, can play in the history of this country.

Destekleyen Kurum

No

Kaynakça

  • Reference 1: Though rarely itself a sufficient condition for diplomacy, sport can be effective in facilitating changes or increasing momentum in diplomatic practices and sympathy.
  • Reference 2: In many circumstances and even while walking in the street in Turkey or in other countries, it is not uncommon to see people practically 30 years later continue to assimilate the image of Cameroon to that of this Milla, or more recently that of a certain Samuel Eto'o Fils

Spor Ve Ulus Markası: Kamerun'da Futbolun Yumuşak Gücü Ve Kamu Diplomasisi

Yıl 2022, , 84 - 100, 31.12.2022
https://doi.org/10.54132/akaf.1180648

Öz

Soğuk Savaşın bitiminden bu yana dünya ve hatta uluslararası ilişkiler, birçok değişime ve dönüşüme tanıklık etmiştir. Bu değişiklikler, uluslararası politikanın oyuncularını, iktidarın değişkenlik gösteren tabiatını (yumu-şak güç kavramıyla) veya şimdilerde kamu diplomasisi olarak bilinen yeni alternatifle birlikte diplomasi kavra-mını etkileyen uluslararası politikanın hem doğasında hem de kavramsal yaklaşımında cereyan etmiştir. Bu yeni ortamda kültür, eğlence ve sporun önemi artmaktadır. Spor, kamusal bir ilgi ve itibar yaratabildiği ve doğ-rudan halka hitap edebildiği için, ulusun uluslararası ilişkilerini yönetmesine elverişli bir ortam sağlamaktadır. Diplomasi için kendi içinde nadiren yeterli bir durum olmasına rağmen spor, diplomatik uygulamalarda ve duygudaşlıkta değişikliklerin hızlandırılması veya ivmenin artırılmasında etkili rol oynayabilirdir. Bu açıdan, yumuşak güç aracı olarak spor ve kamu diplomasisi birbiriyle ilişkilidir çünkü birbirlerini beslerler. Bu çalışma-da Kamerun’da spora, özellikle de futbola, kamu diplomasisi ve yumuşak gücün geleceğe yönelik bir aracı ola-rak odaklanarak amacımız, sporun bir ülkede nasıl dikkat çekebileceğini, ülkenin elindeki her şeyi nasıl ortaya koyabileceğini ve bu suretle de yerli ve yabancı kamuoyunda bir ulusun markasının uyumlu bir iletişim içinde satılmasına nasıl etki edebileceğini göstermektir. Son Afrika Uluslar Kupası'nın Kamerun tarafından Ocak ve Şubat 2022 arasında düzenlenmesi, dünyanın gözünde özellikle sporun ve özellikle futbolun bu ülkenin tari-hindeki yerini göstermeye katkıda bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Reference 1: Though rarely itself a sufficient condition for diplomacy, sport can be effective in facilitating changes or increasing momentum in diplomatic practices and sympathy.
  • Reference 2: In many circumstances and even while walking in the street in Turkey or in other countries, it is not uncommon to see people practically 30 years later continue to assimilate the image of Cameroon to that of this Milla, or more recently that of a certain Samuel Eto'o Fils
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kenfack Fridolin

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Fridolin, K. (2022). SPORT AND NATION BRANDING: THE SOFT POWER AND PUBLIC DIPLOMACY OF FOOTBALL IN CAMEROON. Akdeniz Havzası Ve Afrika Medeniyetleri Dergisi, 4(2), 84-100. https://doi.org/10.54132/akaf.1180648

Gelecek sayılar için makale kabulleri devam etmektedir.