Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Suça Sürüklenen Çocuklarda Akıllı Telefon Bağımlılığı, Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyetin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 430 - 435, 01.09.2021
https://doi.org/10.53394/akd.981548

Öz

Giriş/Amaç:Bu çalışmada polikliniğimize adli vaka olarak gelen suça sürüklenen çocuklarda, akıllı telefon bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, siber zorbalık ve siber mağduriyetin değerlendirilmesi amaçlanmıştır .
Gereç ve Yöntemler:Bu çalışmaya, polikliniğimize Eylül 2019-Temmuz 2020 tarihleri arasında adli makamlarca yönlendirilen 12-15 yaş arası suça sürüklenen çocuklar alınmıştır. Olgulara Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği, Olweus Akran Zorbalığı Ölçeği, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği Kısa Formu, Siber Zorbalık ve İnternet Saldırganlığını Tarama Ölçeği(SZISTÖ) verilmiştir
Bulgular:Çalışmaya alınan 45 olgunun 35’i (%77,8) erkek, 10’u (%22,2) kızdır. İşlendiği iddia olunan en sık suç %28,9 ile ‘’kavga/yaralama’’dır. Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinden elde edilen skorlar ‘’düşük/orta/yüksek’’ olarak kategorize edildiğinde, %62,2’sinin düşük, %24,4’ü orta, %4,4’ünün yüksek kategorisinde olduğu saptanmıştır. Olguların sadece 2’sinde (%4,4) sosyal medya bağımlılığı saptanmıştır. Olgular akran zorbalığı açısından değerlendirildiğinde %15,6’sının mağdur, %8,6’sı zorba, %73,3’ünün ne mağdur ne de zorba olduğu saptanmıştır. SZISTÖ'ye göre olguların %15,6’sının siber mağduriyet yaşadığı, %8,9’unun siber zorbalık yapmış olduğu saptanmıştır.
Sonuç:Suça sürüklenen çocuklardaki akıllı telefon bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı ve bunların neden olabileceği siber zorbalık ve siber mağduriyet arasındaki ilişkileri belirlemek için büyük örneklemlere ihtiyaç vardır. Hem ailelere hem de öğretmen ve öğrencilere yönelik telefon ve bilgisayar gibi teknolojik araçların bilinçli olarak kullanılması, güvenli internet kullanımı, siber zorbalık ve siber suç farkındalığını sağlayacak eğitimler verilmelidir.

Kaynakça

  • 1. Sarı SA, Çiçek AU, Bütün C, Yıldırım A. Sivas İlinde Suça Sürüklenen Çocuk Olguların Sosyodemografik ve Klinik Özellikleri. The Bulletin of Legal Medicine. 2019;24(3):177-82. https://doi.org/10.17986/blm.20192450173
  • 2. Köse S, Aslan Z, Başgül ŞS, Şahin S, Yılmaz Ş, Çıtak S, Tezcan E. Bir eğitim ve araştırma hastanesi çocuk psikiyatrisi polikliniğine yönlendirilen adli olgular. Anadolu Psikiyatri Derg. 2011;12:221-5.
  • 3. Kurtuluş A, Salman N, Günbet G, Bora B, Cenger CD, Kemalettin A. Denizli ilinde 12-15 yaş arasındaki suça sürüklenen çocukların sosyodemografik özellikleri. Pamukkale Tıp Dergisi. 2009(1):8-14.
  • 4. Urfalı SO. Sosyal Medya ve Siber zorbalık. http://www.umut.org.tr/
  • 5. Choi J, Choi O-j, Kim J-h. Effects of adolescent smartphone addiction on cybersexual delinquency. Soc Behav Pers. 2017;45(5):819-31. https://doi.org/10.2224/sbp.5916
  • 6. Ateş EC, Tokay A. Use Of Social Network (Media) and Crime Victimization. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying. 2018;5(1):1-33.
  • 7. Qudah MFA, Albursan IS, Bakhiet SFA, Hassan EMAH, Alfnan AA, Aljomaa SS, Ateik Al Khadner MM. Smartphone addiction and its relationship with Cyberbullying Among University students. Int J Ment Health Add. 2019;17(3):628-43. https://doi.org/10.1007/s11469-018-0013-7
  • 8. Kwon M, Lee J-Y, Won W-Y, Park J-W, Min J-A, Hahn C, Gu X, Choi JH, Kim DJ. Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one. 2013;8(2):e56936. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0056936
  • 9. Mehmet Ş, Çelik İ, Ertürk Z, Taş UE. Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği’nin (ATBÖ) Türk lise öğrencileri için uyarlama çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2016;7(1):156-69. https://doi.org/10.21031/epod.95432
  • 10. Gökbulut B. The Relationship Between Sense Of School Belonging And Smartphone Addiction Of High School Students. International Journal of Education Technology and Scientific Researches .2020;11(5)
  • 11. Olweus D. Revised Olweus bully/victim questionnaire. British Journal of Educational Psychology. 1996.
  • 12. Sipahi HT, Karababa AO. Olweus öğrenciler için akran zorbalığı anketinin Türkçeye ve Türkiye’ye uyarlanması ve geçerlilik, güvenirlik analizi. Ege Tıp Dergisi. 2018;57(4):222-7.
  • 13. Van Den Eijnden RJ, Lemmens JS, Valkenburg PM. The social media disorder scale. Comput Hum Behav. 2016;61:478-87. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.038
  • 14. Taş İ. The Social Media Addiction Scale (SF) for Adolescents: A Study of Validity and Reliability. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying. 2017;4(1):27-40.
  • 15. Hinduja S, Patchin JW. Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to offending and victimization. Dev behav. 2008; 29(2):129-56. https://doi.org/10.1080/01639620701457816
  • 16. Özdemir M, Akar F. Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi. 2011;17(4):605-26.
  • 17. Choi S-W, Kim D-J, Choi J-S, Ahn H, Choi E-J, Song W-Y, Kim S, Youn H. Comparison of risk and protective factors associated with smartphone addiction and Internet addiction. J behav addict. 2015;4(4):308-14. https://doi.org/10.1556/2006.4.2015.043
  • 18. Wang P, Zhao M, Wang X, Xie X, Wang Y, Lei L. Peer relationship and adolescent smartphone addiction: The mediating role of self-esteem and the moderating role of the need to belong. J behav addic. 2017;6(4):708-17. https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.079
  • 19. Cho K-S, Lee J-M. Influence of smartphone addiction proneness of young children on problematic behaviors and emotional intelligence: Mediating self-assessment effects of parents using smartphones. Comput Hum Behav. 2017; 66:303-11. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.063
  • 20. Yıldız Durak H, Seferoğlu S. Ortaokul öğrencilerinin akıllı telefon kullanımları ve bağımlılık düzeyleriyle ilgili unsurlar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 2018,1(8). https://doi.org/10.17943/etku.288822
  • 21. Craig W, Boniel-Nissim M, King N, Walsh SD, Boer M, Donnelly PD, Fisch YH, Cieslik MM, Matos MG, Cosma A, Eijnden R, Vieno A, Elgar F, Molcho M, Bjereld Y, Pickett W. Social media use and cyber-bullying: a cross-national analysis of young people in 42 countries. J Adolesc Health. 2020;66(6):S100-S8. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.03.006
  • 22. Bányai F, Zsila Á, Király O, Maraz A, Elekes Z, Griffiths MD, Demetrovicz Z. Problematic social media use: Results from a large-scale nationally representative adolescent sample. PLoS One. 2017;12(1):e0169839. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0169839
  • 23. Ateş EC, Saluk A. Bilişim Suçları Kapsamında Suça Sürüklenen Çocukların İncelenmesi. Humanitas Uluslararası Sosyal bilimler Dergisi. 2018. https://doi.org/10.20304/humanitas.425792
  • 24. Chang F-C, Chiu C-H, Miao N-F, Chen P-H, Lee C-M, Chiang J-T, Pan YC. The relationship between parental mediation and Internet addiction among adolescents, and the association with cyberbullying and depression. Compr psychiatry. 2015;57:21-8. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2014.11.013
  • 25. Nartgün ŞS, Cicioğlu M. Problematic Internet Use and Cyber Bullying in Vocational School Students. International online journal of educational sciences. 2015;7(3).
  • 26. Heiman T, Olenik-Shemesh D, Eden S. Cyberbullying involvement among students with ADHD: Relation to loneliness, self-efficacy and social support. Eur J Spec Needs Educ. 2015;30(1):15-29. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.943562
  • 27. Akbulut Y, Eristi B. Cyberbullying and victimisation among Turkish university students. Australas. J. Educ. Technol.. 2011;27(7). https://doi.org/10.14742/ajet.910
  • 28. Walrave M, Heirman W. Cyberbullying: Predicting victimisation and perpetration. Child Soc. 2011;25(1):59-72. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.2009.00260.x
  • 29. Konig A, Gollwitzer M, Steffgen G. Cyberbullying as an act of revenge? AUST J GUID COUNS. 2010;20(2):210. https://doi.org/10.1375/ajgc.20.2.210
  • 30. Dilmac B. Psychological needs as a predictor of cyber bullying: A preliminary report on college students. Educational Sciences: Theory and Practice. 2009;9(3):1307-25.
  • 31. Arslan S, Savaser S, Hallett V, Balci S. Cyberbullying among primary school students in Turkey: Self-reported prevalence and associations with home and school life. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2012;15(10):527-33. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0207
  • 32. Gül H, Fırat S, Sertçelik M, Gül A, Gürel Y, Kılıç BG. Cyberbullying among a clinical adolescent sample in Turkey: effects of problematic smartphone use, psychiatric symptoms, and emotion regulation difficulties. Psychiatry and Clinical Psychopharmacology. 2019;29(4):547-57. https://doi.org/10.1080/24750573.2018.1472923

Evaluation of Smartphone Addiction, Cyberbullying and Cyber Victimization in Children Dragged to Crime

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 3, 430 - 435, 01.09.2021
https://doi.org/10.53394/akd.981548

Öz

Objective:In the present study, it was aimed to evaluate smartphone addiction, social media addiction, cyberbullying and cybervictimization in children dragged into crime who applied our outpatient clinic as forensic case.
Methods:Subjects between the ages of 12-15, who were referred to our outpatient clinic by the judicial authorities between September 2019-July 2020, were included in this study. The subjects were given the Smartphone Addiction Scale, the Olweus Peer Bullying Scale, the Short Form of the Social Media Addiction Scale, the Cyberbullying and Internet Aggression Screening Scale(CBOASI).
Results:Of the 45 cases included in the study, 35(77,8%) were male and 10(22,2%) were female. The most commonly commited crime was "fight / injury" with 28,9%. When the scores obtained from the Smartphone Addiction Scale were categorized as "low / medium / high", 62,2% were in the low, 24,4% in the medium and 4,4% in the high category. Social media addiction was found in only 2 (4,4%) of the cases. When the cases are evaluated in terms of peer bullying, it was found that 15,6% were victims, 8,6% were bullies, and 73,3% were neither victim nor bully. According to the CBOASI, 15,6% of the cases experienced cyber victimization and 8,9% had cyberbullying
Conclusion:Large samples are needed to determine the relationships between smartphone addiction, social media addiction and cyberbullying and cybervictimization among children dragged into crime. Education should be given to both parents and teachers and students to ensure conscious use of technological tools such as phones and computers, internet security, cyberbullying and cyber crime awareness.

Kaynakça

  • 1. Sarı SA, Çiçek AU, Bütün C, Yıldırım A. Sivas İlinde Suça Sürüklenen Çocuk Olguların Sosyodemografik ve Klinik Özellikleri. The Bulletin of Legal Medicine. 2019;24(3):177-82. https://doi.org/10.17986/blm.20192450173
  • 2. Köse S, Aslan Z, Başgül ŞS, Şahin S, Yılmaz Ş, Çıtak S, Tezcan E. Bir eğitim ve araştırma hastanesi çocuk psikiyatrisi polikliniğine yönlendirilen adli olgular. Anadolu Psikiyatri Derg. 2011;12:221-5.
  • 3. Kurtuluş A, Salman N, Günbet G, Bora B, Cenger CD, Kemalettin A. Denizli ilinde 12-15 yaş arasındaki suça sürüklenen çocukların sosyodemografik özellikleri. Pamukkale Tıp Dergisi. 2009(1):8-14.
  • 4. Urfalı SO. Sosyal Medya ve Siber zorbalık. http://www.umut.org.tr/
  • 5. Choi J, Choi O-j, Kim J-h. Effects of adolescent smartphone addiction on cybersexual delinquency. Soc Behav Pers. 2017;45(5):819-31. https://doi.org/10.2224/sbp.5916
  • 6. Ateş EC, Tokay A. Use Of Social Network (Media) and Crime Victimization. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying. 2018;5(1):1-33.
  • 7. Qudah MFA, Albursan IS, Bakhiet SFA, Hassan EMAH, Alfnan AA, Aljomaa SS, Ateik Al Khadner MM. Smartphone addiction and its relationship with Cyberbullying Among University students. Int J Ment Health Add. 2019;17(3):628-43. https://doi.org/10.1007/s11469-018-0013-7
  • 8. Kwon M, Lee J-Y, Won W-Y, Park J-W, Min J-A, Hahn C, Gu X, Choi JH, Kim DJ. Development and validation of a smartphone addiction scale (SAS). PloS one. 2013;8(2):e56936. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0056936
  • 9. Mehmet Ş, Çelik İ, Ertürk Z, Taş UE. Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği’nin (ATBÖ) Türk lise öğrencileri için uyarlama çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi. 2016;7(1):156-69. https://doi.org/10.21031/epod.95432
  • 10. Gökbulut B. The Relationship Between Sense Of School Belonging And Smartphone Addiction Of High School Students. International Journal of Education Technology and Scientific Researches .2020;11(5)
  • 11. Olweus D. Revised Olweus bully/victim questionnaire. British Journal of Educational Psychology. 1996.
  • 12. Sipahi HT, Karababa AO. Olweus öğrenciler için akran zorbalığı anketinin Türkçeye ve Türkiye’ye uyarlanması ve geçerlilik, güvenirlik analizi. Ege Tıp Dergisi. 2018;57(4):222-7.
  • 13. Van Den Eijnden RJ, Lemmens JS, Valkenburg PM. The social media disorder scale. Comput Hum Behav. 2016;61:478-87. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.038
  • 14. Taş İ. The Social Media Addiction Scale (SF) for Adolescents: A Study of Validity and Reliability. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying. 2017;4(1):27-40.
  • 15. Hinduja S, Patchin JW. Cyberbullying: An exploratory analysis of factors related to offending and victimization. Dev behav. 2008; 29(2):129-56. https://doi.org/10.1080/01639620701457816
  • 16. Özdemir M, Akar F. Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi. 2011;17(4):605-26.
  • 17. Choi S-W, Kim D-J, Choi J-S, Ahn H, Choi E-J, Song W-Y, Kim S, Youn H. Comparison of risk and protective factors associated with smartphone addiction and Internet addiction. J behav addict. 2015;4(4):308-14. https://doi.org/10.1556/2006.4.2015.043
  • 18. Wang P, Zhao M, Wang X, Xie X, Wang Y, Lei L. Peer relationship and adolescent smartphone addiction: The mediating role of self-esteem and the moderating role of the need to belong. J behav addic. 2017;6(4):708-17. https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.079
  • 19. Cho K-S, Lee J-M. Influence of smartphone addiction proneness of young children on problematic behaviors and emotional intelligence: Mediating self-assessment effects of parents using smartphones. Comput Hum Behav. 2017; 66:303-11. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.063
  • 20. Yıldız Durak H, Seferoğlu S. Ortaokul öğrencilerinin akıllı telefon kullanımları ve bağımlılık düzeyleriyle ilgili unsurlar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 2018,1(8). https://doi.org/10.17943/etku.288822
  • 21. Craig W, Boniel-Nissim M, King N, Walsh SD, Boer M, Donnelly PD, Fisch YH, Cieslik MM, Matos MG, Cosma A, Eijnden R, Vieno A, Elgar F, Molcho M, Bjereld Y, Pickett W. Social media use and cyber-bullying: a cross-national analysis of young people in 42 countries. J Adolesc Health. 2020;66(6):S100-S8. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.03.006
  • 22. Bányai F, Zsila Á, Király O, Maraz A, Elekes Z, Griffiths MD, Demetrovicz Z. Problematic social media use: Results from a large-scale nationally representative adolescent sample. PLoS One. 2017;12(1):e0169839. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0169839
  • 23. Ateş EC, Saluk A. Bilişim Suçları Kapsamında Suça Sürüklenen Çocukların İncelenmesi. Humanitas Uluslararası Sosyal bilimler Dergisi. 2018. https://doi.org/10.20304/humanitas.425792
  • 24. Chang F-C, Chiu C-H, Miao N-F, Chen P-H, Lee C-M, Chiang J-T, Pan YC. The relationship between parental mediation and Internet addiction among adolescents, and the association with cyberbullying and depression. Compr psychiatry. 2015;57:21-8. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2014.11.013
  • 25. Nartgün ŞS, Cicioğlu M. Problematic Internet Use and Cyber Bullying in Vocational School Students. International online journal of educational sciences. 2015;7(3).
  • 26. Heiman T, Olenik-Shemesh D, Eden S. Cyberbullying involvement among students with ADHD: Relation to loneliness, self-efficacy and social support. Eur J Spec Needs Educ. 2015;30(1):15-29. https://doi.org/10.1080/08856257.2014.943562
  • 27. Akbulut Y, Eristi B. Cyberbullying and victimisation among Turkish university students. Australas. J. Educ. Technol.. 2011;27(7). https://doi.org/10.14742/ajet.910
  • 28. Walrave M, Heirman W. Cyberbullying: Predicting victimisation and perpetration. Child Soc. 2011;25(1):59-72. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.2009.00260.x
  • 29. Konig A, Gollwitzer M, Steffgen G. Cyberbullying as an act of revenge? AUST J GUID COUNS. 2010;20(2):210. https://doi.org/10.1375/ajgc.20.2.210
  • 30. Dilmac B. Psychological needs as a predictor of cyber bullying: A preliminary report on college students. Educational Sciences: Theory and Practice. 2009;9(3):1307-25.
  • 31. Arslan S, Savaser S, Hallett V, Balci S. Cyberbullying among primary school students in Turkey: Self-reported prevalence and associations with home and school life. Cyberpsychol Behav Soc Netw. 2012;15(10):527-33. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0207
  • 32. Gül H, Fırat S, Sertçelik M, Gül A, Gürel Y, Kılıç BG. Cyberbullying among a clinical adolescent sample in Turkey: effects of problematic smartphone use, psychiatric symptoms, and emotion regulation difficulties. Psychiatry and Clinical Psychopharmacology. 2019;29(4):547-57. https://doi.org/10.1080/24750573.2018.1472923
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özge Gizli Çoban Bu kişi benim 0000-0003-4533-105X

Arif Önder Bu kişi benim 0000-0003-0571-9295

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 11 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gizli Çoban, Ö., & Önder, A. (2021). Suça Sürüklenen Çocuklarda Akıllı Telefon Bağımlılığı, Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyetin Değerlendirilmesi. Akdeniz Tıp Dergisi, 7(3), 430-435. https://doi.org/10.53394/akd.981548