BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi ve Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Depresyona Yönelik Tutumları

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 166 - 172, 01.01.2015

Öz

Amaç: Sağlık bakım hizmeti sunacak olan tıp öğrencilerinin ruhsal hastalıklara karşı tutumları önemlidir. Çalışmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerinin depresyona karşı stigmatizasyon tutumlarını ve etkileyen faktörleri belirlemektir.Gereç ve Yöntemler: Kesitsel nitelikteki araştırma, Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde belirlenen 150 öğrenci ile yürütülmüştür. 150 öğrenci örnekleme giren öğrencilerdir. Kontrol grubu olarak Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencileri alınmıştır. Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin kontrol grubu olarak alınmasının nedeni “depresyon yaratıcılıkla ilgilidir” mitidir. PAREM tarafından geliştirilmiş olan anket formu uygulanmıştır. Analizlerde Tıp Fakültesi öğrencileri psikiyatri eğitimi almayanlar grup 1 ve psikiyatri eğitimi alanlar grup 2 olarak ayrılmıştır. Analizlerde ANOVA istatistik yöntemi kullanılmıştır.Bulgular: Psikiyatri eğitimi alan öğrenciler, almayan öğrencilere ve GSF öğrencilerine göre istatistiksel olarak daha anlamlı olarak depresyonu tanımakta ve depresyonlu hastalara yaklaşım ve sosyal ilişki ile ilgili daha olumlu tutumlar göstermektedir.Sağaltım seçeneklerine verilen yanıtlarda, ‘öncelikle doktora başvurmak gerektiğini’ belirtenlerin oranı TF1’de %38.1, TF 2’de %63 ve GSF grubunda %3,6 olarak bulunmuştur. TF 2 grubunda diğer gruplara göre anlamlı istatistiksel fark mevcuttur p

Kaynakça

  • Oskamp S, Schultz PW. Attitudes and Opinions. 3rd ed. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, 2004:26.
  • Corrigan PW, River LP, Lundin RK, Penn DL, Uphoff- Wasowski K, Campion J, Mathisen J, Gagnon C, Bergman M, Goldstein H, Kubiak MA. Three strategies for changing attributions about severe mental illness. Schizophr Bull. 2001;27(2):187-95.
  • Byrne P. Stigma of mental illness and ways of diminishing it, Advances in Psychiatric Treatment 2000; 6: 65-72.
  • Rao H, Mahadevappa H, Pillay P, Sessay M, Abraham A, Luty J. A study of stigmatized attitudes towards people with mental health problems among health professionals. J Psychiatr Ment Health Nurs 2009; 16: 279-84.
  • Cutler JL, Harding KJ, Mozian SA, Wright LL, Pica AG, Masters SR, Graham MJ. Discrediting the notion “working with ‘crazies’ will make you ‘crazy’”: addressing stigma and enhancing empathy in medical student education. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2009 Oct;14(4):487-502.
  • Niedermier JA, Bornstein R, Brandemihl A. The junior medical student psychiatry clerkship: Curriculum, attitudes and test performance. Acad Psychiatry 2006;30: 136-43.
  • Givens JL, Tjia J. 2002 depressed medical students’ use of mental health services and barriers to use. Acad Med 2002;77:918-21.
  • Ay P, Save D, Fidanoğlu O. Does stigma concerning mental disorders differ through medical education? A survey among medical students in İstanbul. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2006; 41: 63-7.
  • Arıkan K, Uysal O, Çetin G. Public awareness of the effectiveness of psychiatric treatment may reduce stigma. Isr J Psychiatry Relat Sci 1999;36: 95-9.
  • Erbaydar NP, Çilingiroğlu N. Tıp eğitimi geleceğin hekimlerinin ruh sağlığı sorunu olan bireye yönelik tutumlarını etkilemekte midir? Türk Psikiyatri Derg 2010; 21(2):114-25.
  • Maçkalı Z, Gülöksüz S, Oral T. Yaratıcılık ve iki uçlu bozukluk. Türk Psikiyatri Derg 2014;25(1): 50-9.
  • Özmen E, Ögel K, Boratav C, Sağduyu A, Aker T, Tamar D. Depresyon ile ilgili bilgi ve tutumlar: İstanbul örneği. Türk Psikiyatri Derg 2003;14(2):89-100.
  • Taşkın OE, Şen FS, Özmen E, Aydemir Ö. Kırsal kesimde depresyonlu hastalara yönelik tutumlar: Sosyal mesafe ve etkileyen etmenler. Türkiye’de Psikiyatri 2006;8(1);11-17.
  • Yanık M, Şimşek Z, Katı M, Nebioğlu M. Tıp fakültesi öğrencilerinin depresyona karşı tutumları ve psikiyatri eğitiminin bu tutumlara etkisi. Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi 2004;12(2):101-8.
  • Özmen E, Taşkın EO, Özmen P, Demet MM. Hangi etiket daha damgalayıcı: Ruhsal hastalıklar mı? Akıl hastalığı mı? Türk Psikiyatri Derg 2004;15:47-55.
  • Demirören M, Şenol Y, Aytuğ Koşan AM, Saka MC. Tıp eğitiminde ruhsal bozukluklara karşı damgalama eğitimi gereksiniminin değerlendirilmesi: Nicel ve nitel yaklaşım. Anatolian Journal of Psychiatry 2015;16:22-9.
  • Andreasen NC. Yaratıcı beyin dehanın nörobilimi Çev. K Güney. Ankara:Arkadaş Yayınevi, 2009.

Attitudes of Students from the Faculty of Medicine and the Faculty of Fine Arts Towards Depression

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 166 - 172, 01.01.2015

Öz

Objective: The attitudes of medical students towards mental diseases are important as they will offer healthcare service in the future. The aim of this study was to determine the stigmatization attitudes of medical students towards depression and affecting factors.Material and Methods: This cross-sectional study was carried out with 150 students from the Akdeniz University Faculty of Medicine. These students made up the sample group. Students from the Faculty of Fine Arts made up the control group. The reason that students from the Faculty of Fine Arts was chosen for the control group was the mythos that "depression is related to creativity". The questionnaire prepared by PAREM was used. In the analyses process, medical students were divided into two groups: the ones who did not have psychiatry training Group 1 and the ones who had psychiatry training Group 2 . The ANOVA statistical method was used for the analyses..Results: In comparison with medical students who did not have psychiatry training and students from the Faculty of Fine Arts, medical students who had received psychiatry training were statistically signifi cantly more likely to recognize depression more correctly and exhibited a more positive attitude in their approach to and social relationship with the depressed patients

Kaynakça

  • Oskamp S, Schultz PW. Attitudes and Opinions. 3rd ed. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, 2004:26.
  • Corrigan PW, River LP, Lundin RK, Penn DL, Uphoff- Wasowski K, Campion J, Mathisen J, Gagnon C, Bergman M, Goldstein H, Kubiak MA. Three strategies for changing attributions about severe mental illness. Schizophr Bull. 2001;27(2):187-95.
  • Byrne P. Stigma of mental illness and ways of diminishing it, Advances in Psychiatric Treatment 2000; 6: 65-72.
  • Rao H, Mahadevappa H, Pillay P, Sessay M, Abraham A, Luty J. A study of stigmatized attitudes towards people with mental health problems among health professionals. J Psychiatr Ment Health Nurs 2009; 16: 279-84.
  • Cutler JL, Harding KJ, Mozian SA, Wright LL, Pica AG, Masters SR, Graham MJ. Discrediting the notion “working with ‘crazies’ will make you ‘crazy’”: addressing stigma and enhancing empathy in medical student education. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2009 Oct;14(4):487-502.
  • Niedermier JA, Bornstein R, Brandemihl A. The junior medical student psychiatry clerkship: Curriculum, attitudes and test performance. Acad Psychiatry 2006;30: 136-43.
  • Givens JL, Tjia J. 2002 depressed medical students’ use of mental health services and barriers to use. Acad Med 2002;77:918-21.
  • Ay P, Save D, Fidanoğlu O. Does stigma concerning mental disorders differ through medical education? A survey among medical students in İstanbul. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2006; 41: 63-7.
  • Arıkan K, Uysal O, Çetin G. Public awareness of the effectiveness of psychiatric treatment may reduce stigma. Isr J Psychiatry Relat Sci 1999;36: 95-9.
  • Erbaydar NP, Çilingiroğlu N. Tıp eğitimi geleceğin hekimlerinin ruh sağlığı sorunu olan bireye yönelik tutumlarını etkilemekte midir? Türk Psikiyatri Derg 2010; 21(2):114-25.
  • Maçkalı Z, Gülöksüz S, Oral T. Yaratıcılık ve iki uçlu bozukluk. Türk Psikiyatri Derg 2014;25(1): 50-9.
  • Özmen E, Ögel K, Boratav C, Sağduyu A, Aker T, Tamar D. Depresyon ile ilgili bilgi ve tutumlar: İstanbul örneği. Türk Psikiyatri Derg 2003;14(2):89-100.
  • Taşkın OE, Şen FS, Özmen E, Aydemir Ö. Kırsal kesimde depresyonlu hastalara yönelik tutumlar: Sosyal mesafe ve etkileyen etmenler. Türkiye’de Psikiyatri 2006;8(1);11-17.
  • Yanık M, Şimşek Z, Katı M, Nebioğlu M. Tıp fakültesi öğrencilerinin depresyona karşı tutumları ve psikiyatri eğitiminin bu tutumlara etkisi. Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi 2004;12(2):101-8.
  • Özmen E, Taşkın EO, Özmen P, Demet MM. Hangi etiket daha damgalayıcı: Ruhsal hastalıklar mı? Akıl hastalığı mı? Türk Psikiyatri Derg 2004;15:47-55.
  • Demirören M, Şenol Y, Aytuğ Koşan AM, Saka MC. Tıp eğitiminde ruhsal bozukluklara karşı damgalama eğitimi gereksiniminin değerlendirilmesi: Nicel ve nitel yaklaşım. Anatolian Journal of Psychiatry 2015;16:22-9.
  • Andreasen NC. Yaratıcı beyin dehanın nörobilimi Çev. K Güney. Ankara:Arkadaş Yayınevi, 2009.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yeşim Şenol Bu kişi benim

Mehtap Türkay Bu kişi benim

Çığıl Fettahoğlu Bu kişi benim

Özge Baysal Avşargil Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şenol, Y., Türkay, M., Fettahoğlu, Ç., Baysal Avşargil, Ö. (2015). Tıp Fakültesi ve Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrencilerinin Depresyona Yönelik Tutumları. Akdeniz Tıp Dergisi, 1(3), 166-172.