Objective: First aid trainers play a vital role in disaster preparedness, response, and recovery, making it essential to understand the factors influencing their disaster literacy levels. This study aims to investigate the factors that influence the disaster literacy levels of first aid trainers.
Material and Methods: This cross-sectional study included 179 first aid trainers residing in Bursa, Turkey. Data were collected using a demographic information form and the Disaster Literacy Scale (DLS). Binary logistic regression was used to assess factors influencing DLS scores and subdimensions.
Results: Of the participants, 66.5% were women, 25.7% were nurses, and 50.8% had more than 6 years of teaching experience. The average age was 39.22 ± 9.07, and the average DLS score was 36.39 ± 6.61. Subdimension scores of the DLS ranged from 35.4 ± 8.46 to 38.62 ± 6.66. In preparedness, males (OR=0.33, CI=0.15-0.75), emergency medical technicians (OR=3.18, CI=1.13-8.98), and other healthcare workers (OR=3.32, CI=1.16-9.55) showed lower proficiency. Participants with disaster training had higher knowledge in mitigation/prevention (OR=2.81, CI=1.27-6.22), preparedness (OR=2.37, CI=1.05-5.35), recovery/rehabilitation (OR=3.12, CI=1.39-7.05), and overall disaster literacy (OR=2.70, CI=1.22-6.01). NGO members had higher knowledge in mitigation/prevention (OR=2.64, CI=1.02-6.33), preparedness (OR=3.44, CI=1.30-9.11), and recovery/rehabilitation (OR=2.67, CI=1.04-6.88) compared to non-members.
Conclusion: This study identifies key factors influencing the disaster literacy of first aid trainers, emphasizing the importance of disaster training and NGO membership in enhancing preparedness and response capabilities. Further studies are needed to improve disaster literacy levels among first aid trainers, especially in specific sub-dimensions. Targeted education programs are recommended to enhance disaster readiness.
This study was approved by the Ethical Committee of the University of Health Sciences on December 22, 2022, with reference number 14159.
The authors declared that this study received no financial support.
The authors thank all the participants who agreed to participate in the study.
Amaç: İlk yardım eğitmenleri afete hazırlık, müdahale ve iyileştirme süreçlerinde hayati bir rol oynamaktadır. Bu nedenle afet okuryazarlığı düzeylerini etkileyen faktörlerin anlaşılması önemlidir. Bu çalışma, ilk yardım eğitmenlerinin afet okuryazarlığı düzeylerini etkileyen faktörleri araştırmayı amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: Bu kesitsel çalışmaya Bursa, Türkiye'de ikamet eden 179 ilk yardım eğitmeni dahil edilmiştir. Veriler Demografik Bilgi Formu ve Afet Okuryazarlığı Ölçeği (AOÖ) kullanılarak toplanmıştır. AOÖ puanlarını ve alt boyutlarını etkileyen faktörleri değerlendirmek için ikili lojistik regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %66,5'i kadın, %25,7'si hemşire ve %50,8'i 6 yıldan fazla eğitmenlik deneyimine sahiptir. Katılımcıların yaş ortalaması 39,22 ± 9,07 ve ortalama AOÖ puanı 36,39 ± 6,61 idi. AOÖ' nün alt boyut puanları 35,4 ± 8,46 ile 38,62 ± 6,66 arasında değişmektedir. Erkekler (OR=0,33; GA=0,15-0,75), acil tıp teknisyenleri (OR=3,18; GA=1,13-8,98) ve diğer sağlık çalışanları (OR=3,32; GA=1,16-9,55) hazırlık konusunda daha düşük yeterlilik göstermiştir. Afet eğitimi almış katılımcılar, zarar azaltma/önleme (OR=2,81; GA=1,27-6,22), hazırlık (OR=2.37; GA=1,05-5,35), iyileştirme/rehabilitasyon (OR=3,12; GA=1,39-7,05) ve genel afet okuryazarlığı (OR=2,70; GA=1,22-6,01) konularında daha yüksek bilgiye sahip olmuştur. Sivil toplum kuruluşu (STK) üyeleri, STK üyesi olmayanlara kıyasla zarar azaltma/önleme (OR=2,64; GA=1,02-6,33), hazırlık (OR=3,44; GA=1,30-9,11) ve iyileştirme/rehabilitasyon (OR=2,67; GA=1,04-6,88) konularında daha yüksek bilgiye sahiptir.
Sonuç: Bu çalışma, ilk yardım eğitmenlerinin afet okuryazarlığını etkileyen temel faktörleri belirlemekte ve afet eğitiminin ve STK üyeliğinin hazırlıklı olma ve müdahale yeteneklerini geliştirmedeki önemini vurgulamaktadır. İlk yardım eğitmenleri arasında özellikle belirli alt boyutlarda afet okuryazarlığı düzeylerini iyileştirmek için daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Afet hazırlığını artırmak için hedefe yönelik eğitim programları önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Acil Tıp, Halk Sağlığı (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 3 |