BibTex RIS Kaynak Göster

Modern Resim Sürrecinde ,"Soyut" ve "Soyutlayıcı" Yaklaşımlarda Biçimsel-Eleştirel Yapılanma

Yıl 2009, Cilt: 2 Sayı: 3, 0 - 0, 22.03.2009

Öz

İlkel çağlardan bu yana insanoğlunun zihinsel varlığı üzerine inşa edilmeye çalışılan sanat, yüzyıllar boyunca yapıtlar aracılığıyla sanatçıların biçim dillerine göre kimlik kazanmıştır. Hemen hemen her kültürde yaratıcı sanatın var-oluş amacı olan biçim verme edimi, eserlerin yansıtılma aracı olarak kullanılırken elde edilen sonuçlarda daima biçimsel ifadedeki farklar üzerinde durulmuştur. Yaratıcı araştırmalarda "neyin biçim olarak vurgulanmaya çalışıldığı konusunda" önceki anlayışlara göre, sanatsal kaygıların daha yoğun olarak irdelenmeye ve eleştirilmeye başlandığı dönem "modernizmin" gelişim sürecine karşılık gelir. "Modernizmi" yapılandıran bütünsel unsurlar biçimin sanatsal ifadedeki anlamını "mekan" ve "figür" taklitlerinden uzaklaştırarak, soyut vesoyutlayıcı anlamda daha zihinsel bir kavrayışla ele alır. Biçimin modernizmle kazandığı deneysel gelişmeler;özellikle kübizmin soyutlayıcı tavrı içinden daha fazla sorguianmış gibi görünse de, başta pürizm, De-stijl, konstrüktüvizm,fütürizm, dada gibi, aslında kübizmle kronolojik uyumsuzluk süreci içinde gelişen "kökten biçimci" akımlar, soyut ve soyutlayıcı unsurların kaynaklık noktalarını birbirine paralel bağımsızlıklarda geliştirmiştir. Biçimsel yapılanma konusunda Avrupa kökenli girişimiere dayanan bu gelişmelerden sonra; 2. Dünya savaşının akışı içerisinde "soyut" laşma eğilimi Amerikan sanatında ağırlık kazanmıştır. 1940-1955 yılları arasında Amerika'da yoğunlaşan sanatsal gelişmeler söz konusu bu salt soyut eğilimleri giderek sentetikleştirmiş, "soyutdışavurum" çatısı altında, "renk alanı" (color field) "eylem resmi" (action painting) gibi iki ana alana ayrılmasına neden olmuştur. Bu anlamda makalenin içeriği ve yöntemi; "soyut" ve "soyutlayıcı" yaklaşımlar arasındaki biçimsel yapılanma ilişkilerinin, "yöntem olarak uygulanış" (soyut ve soyutlamacı biçimlerin içeriksel derecelere göre belirlenmesi) süreci içinde incelenerek eleştirilmesine dayanmaktadır.

Yıl 2009, Cilt: 2 Sayı: 3, 0 - 0, 22.03.2009

Öz

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Özderin

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2009
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özderin, S. (2009). Modern Resim Sürrecinde ,"Soyut" ve "Soyutlayıcı" Yaklaşımlarda Biçimsel-Eleştirel Yapılanma. Akdeniz Sanat, 2(3).

Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.