Bu çalışmanın amacı, Mikhail Bakhtin'in "karnavalesk" kavramı perspektifinden sinema anlatılarını değerlendirmektir. Karnaval, toplumsal hayatın baskın gerçeğini ve dayatılan düzeni geçici bir süre içinde yok sayan eğlence ve mizaha dayalı bir kutlama biçimidir. Bu kutlamalarda toplumsal yapının dikte ettirdiği tüm hiyerarşik düzenler, ayrıcalıklar, norm ve yasaklar askıya alınır. Bakhtin, karnavalı içinde barındırdığı ikonaklastçı (ikona yıkıcı) eğilimler dolayısıyla sanatın mihenk taşı olarak görmektedir. Karnavalın bu temel özelliğini Bakhtin roman anlatısına uyarlayan bir kurarn geliştirmiştir. Bakhtin'e göre diğer aniatı türlerinin 'kalıplaşmış biçimler' olarak varlıklarını sürdürmelerine karşın, roman dinamik ve hala gelişmekte olan tek tür olma özelliğini göstermektedir. Roman üzerine geliştirilen bu kuram sinemaya uyarlandığında, sinemanın anlatı estetiğine yönelik yeni ve farklı okuma süreçleri ortaya çıkmaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ekim 2009 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 2 Sayı: 4 |
Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.
Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.
Akdeniz Sanat Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.