Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

TASARIMCI MOHAMED SAMİR’İN TİPOGRAFİK AFİŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 27, 101 - 119, 30.01.2021
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.814258

Öz

Çağdaş tipografik afiş tasarımlarında tipografinin özgün kullanımı oldukça sık görülmeye başlanmıştır. Buna son örneklerden biri Mohamed Samir’in tasarımlarındaki Arap harflerinin kullanımıdır.

Afiş tasarımı denince akla ilk gelen illüstrasyon ve yazının oluşturduğu bir kompozisyondur. Ancak günümüzde bu durum farklı bir noktaya gelmiştir. Çağdaş afiş tasarımlarına bakıldığında tipografinin tasarımın bir parçası olarak kullanılmasından çok, tasarımın kendisi olarak kullanıldığı görülmektedir. Fakat bu afişlerin geneli Latin harfleriyle oluşturulmaktadır. Samir’in tasarımlarında Arap harflerini kullanması farklı bir yeniliktir. Bu yeniliğin ise özellikle Batı ve Avrupa’da bilinirliğinin az olması bir problem olarak görülmektedir.

Bu makalede, Samir’in tasarımlarının tıpkı Latin tipografik afiş tasarımları gibi etkileyici ve dikkat çekici olabileceğini göstermek amaçlanmıştır. Makale yazım süresince elektronik ve basılı kaynaklar gözden geçirilecek ve önemli noktalara değinilecektir. Sanatçının bazı çalışmaları incelenecek ve değerlendirilecek, çağdaş afiş tasarımına etkisi tartışılacaktır.

Sonuç olarak, tipografik afiş tasarımlarının Latin Harfleri ile sınırlı olmadığı gösterilecektir. Latin harfleri dışındaki bir alfabenin kullanımı ile de yaratıcı ve belki de daha etkileyici tipografik afiş tasarımları yapılabileceği ortaya konmuş olacaktır.

Kaynakça

  • Ambrosse, G., & Harris, P. (2012). Görsel Tipografi Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Aydın, M. (2018). Arap Dili. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (1), 1-18.
  • Aydın, M. (2018). Arap Yazı Sistemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10 (4), 1-8.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Yayınları.
  • Faulmann, C. (2015). Yazı Kitabı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İpek, A. (2017). Türk Harf Devrimi Öncesi Bir Alfabe Önerisi: «İlmi ve Tarihi Esaslara Nazaran Harflerimiz Latin Harflerinin Aynıdır” Adlı Eser. SEFAD (37), 19-44.
  • Jean, G. (2018). Yazı İnsanlığın Belleği. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Yayınları.
  • Lehimler, Z. (2015). Afiş tasarımında optik yanılsama. Sanatta Yeterlilik Tezi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı. İstanbul.
  • Samir, M. (2020, Haziran 18). Afiş tasarımları üzerine. (I. Artan, Röportaj Yapan)
  • Sarıkavak, N. K. (2014). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Selamet, S. (2012). Türk Hat Sanatı, Harf Devrimi ve Tipografi Üzerine Bir Değerlendirme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 171-183.
  • Topaloğlu, F. (2018). Türk Hat Sanatından Kaligrafiye Geçişin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Tasarımı Anasanat Dalı. İstanbul.
  • Uçar, F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Yayınevi
  • URL 1. www.typographicposters.com/majid-abbasi adresinden alındı Erişim Tarihi: 02.01.2021
  • URL 2. http://www.momayez.ir/en/biography/ adresinden alındı Erişim Tarihi: 02.01.2021

A RESEARCH ON DESIGNER MOHAMED SAMIR’S TYPOGRAPHIC POSTERS

Yıl 2021, Cilt: 15 Sayı: 27, 101 - 119, 30.01.2021
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.814258

Öz

The unique use of typography in contemporary typographic poster designs has started to be seen quite frequently. One last example is the use of Arabic letters in Mohamed Samir’s designs.

The first thing that comes to mind when it comes to poster design is a composition created by illustration and writing. However, today this situation has reached a different point. Looking at contemporary poster designs, it is seen that typography is used as the design itself rather than as part of the design. However, these posters are generally formed with Latin letters. It is a different innovation that Samir uses Arabic letters in his designs. The fact that this innovation is less known in the West and Europe is seen as a problem.

In this article, it is aimed to show that Samir’s designs can be impressive and remarkable just as Latin typographic poster designs. During the article writing, electronic and printed sources will be reviewed and important points will be mentioned. Some works of the artist will be examined and evaluated, and its effect on contemporary poster design will be discussed.

As a result, it will be shown that typographic poster designs are not limited to Latin Letters. It will be revealed that creative and perhaps more impressive typographic poster designs can be made with the use of an alphabet other than Latin letters.

Kaynakça

  • Ambrosse, G., & Harris, P. (2012). Görsel Tipografi Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Aydın, M. (2018). Arap Dili. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (1), 1-18.
  • Aydın, M. (2018). Arap Yazı Sistemi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10 (4), 1-8.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Yayınları.
  • Faulmann, C. (2015). Yazı Kitabı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • İpek, A. (2017). Türk Harf Devrimi Öncesi Bir Alfabe Önerisi: «İlmi ve Tarihi Esaslara Nazaran Harflerimiz Latin Harflerinin Aynıdır” Adlı Eser. SEFAD (37), 19-44.
  • Jean, G. (2018). Yazı İnsanlığın Belleği. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Yayınları.
  • Lehimler, Z. (2015). Afiş tasarımında optik yanılsama. Sanatta Yeterlilik Tezi. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı. İstanbul.
  • Samir, M. (2020, Haziran 18). Afiş tasarımları üzerine. (I. Artan, Röportaj Yapan)
  • Sarıkavak, N. K. (2014). Çağdaş Tipografinin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Selamet, S. (2012). Türk Hat Sanatı, Harf Devrimi ve Tipografi Üzerine Bir Değerlendirme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 171-183.
  • Topaloğlu, F. (2018). Türk Hat Sanatından Kaligrafiye Geçişin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Grafik Tasarımı Anasanat Dalı. İstanbul.
  • Uçar, F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Yayınevi
  • URL 1. www.typographicposters.com/majid-abbasi adresinden alındı Erişim Tarihi: 02.01.2021
  • URL 2. http://www.momayez.ir/en/biography/ adresinden alındı Erişim Tarihi: 02.01.2021
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hidayet İrmak Artan 0000-0002-4069-7741

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Artan, H. İ. (2021). TASARIMCI MOHAMED SAMİR’İN TİPOGRAFİK AFİŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Akdeniz Sanat, 15(27), 101-119. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.814258

Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.