Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VISUAL CULTURE AND ARCHITECTURE: A CASE STUDY on ARCHITECT CANDIDATES' CREATIVITY PROCESSES in THE CONTEXT of VISUAL CULTURE

Yıl 2024, Cilt: 18 Sayı: 34, 219 - 243, 30.07.2024
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1468877

Öz

The study, aimed at describing the critical evaluation and interpretation skills of architectural students in terms of their ability to utilize their visual cultural accumulations and to analyze how their designs are shaped with an artistic and design perspective, was designed as a case study. Using purposive sampling, students from the Department of Architecture at Eskisehir Technical University who took the 'New Perspectives in Painting' course during the Fall Semester of 2022-2023 were identified as the study group. Participants were asked to produce three designs on two different project topics, and a total of 26 designs prepared by the participants were evaluated, followed by semi-structured interviews. The data obtained were evaluated in the context of participants' levels of knowledge about art movements, demonstration of the information they learned in the 'New Perspectives in Painting' course, explanation of why they chose the art movements they based their designs on, how they evaluated their work from an architectural and design perspective to shed light on their critical perspectives, and how they assessed their creativity and productivity within the framework of visual culture. It has been observed that the superficial knowledge regarding art movements, acquired by architectural students in their previous education, has been transformed into enduring learning through the practical exercises they have conducted. Furthermore, it has been noted that they have enhanced their abilities to engage in art criticism and artwork analysis through their evaluations. In other words, it was concluded that architectural students followed a more conscious path in the creative process, acquired questioning skills, pursued aesthetic concerns, and were able to interpret images in their daily lives within this context.

Proje Numarası

_

Kaynakça

  • Balkır, N. (2011). Sanat ve Tasarım Eğitiminde Görsel Kültür. 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu, Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • Barnard, M. (2010). Sanat tasarım ve görsel kültür. Ankara: Ütopya.
  • Barnard, M. (2014). Graphic design as communication. Routledge.
  • Başer, İ. (2015). Görsel Sanatlar Eğitiminde Görsel Kültür Kuramının Kullanımı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde: Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benjamin, W. (1936). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In Illuminations (p. 217-251). Schocken Books.
  • Çelikli, Z. (2021). Görsel Kültür Neyi Amaçlar? (Yüksek Lisans Ödevi). Edirne: Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duncum, P. (2001). Visual Culture: Development Definitions, and Directions for Art Education. Studies in Art Education, 42(2), p. 101-112.
  • Duncum, P. (2005). Visual Culture Art Education: Why, What and How? Richard Hickman (Ed), Critical Studies in Art & Design Education içinde, (s.151-162). USA: NSEAD.
  • Eker, M. ve Aslan, H. (2010). Görsel Kültür ve Medya Okuryazarlığı: Sanat Eğitiminin Kamusal Açılımı. Milli Eğitim Dergisi, 40(187), s. 251-268.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu (Çev. Ed.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güçhan Şahin, N. (2023). 2021-2023 döneminde MİDEKON’un mimarlık eğitiminin niteliği, asgari koşulları ve süresi ile ilgili YÖK ve ÜAK’a sunduğu Çalışma Raporları, XII. Mimarlık ve Eğitim Kurultayı. https://mek12.iyte.edu.tr/4-oturum/
  • Jencks, C. (1984). The language of post-modern architecture. Academy Editions.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kavas, K. R. (2009). Sanat Tarihi-Mimarlık Tarihi Arasındaki Değişen İlişkilerin Sivil Konut Mimarisi Araştırmaları Bağlamında Değerlendirilmesi. Akdeniz Sanat, 2(4).
  • Koca, D. ve Yücesan, E. (2019). Disiplinlerarası Lisansüstü Çalışmalar: İç Mimarlık Eğitimi ve Tasarım, Teknoloji, Sanat Etkileşimi, Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitiminin Tarihi, Gelişimi ve Geleceği Sempozyumu, İstanbul Teknik Üniversitesi, 50-59.
  • Mirzoeff, N. (1999). An ıntroduction to visual culture. Routledge.
  • Mitchell, W. J. T. (1994). Picture theory: essays on verbal and visual representation. University of Chicago Press.
  • Özalp, H. K. (2018). Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin İmge Çözümleme ve Uygulamada Görsel Kültür Algılarının Belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), p. 703-727.
  • Resimde Yeni Perspektifler Ders Bilgilendirme Dosyası (Ty) https://mimarlik.eskisehir.edu.tr/tr/Icerik/Detay/ders-bilgi-dosyalari.
  • Tanır, A. (2019). Yurtdışında Farklı Kültür Görmeyi Deneyimlemiş Öğrencilere Yönelik Bir Uygulama Örneği: Görsel Kültür. Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2(1), s. 239-259.
  • TDK (Ty.) https://sozluk.gov.tr
  • Türkiye Mimarlık Politikası (2020). TMMOB Mimarlar Odası. https://www.tmmob.org.tr/sites/default/files/turkiye_mimarlik_egitimi_politikasi_icin_tiklayiniz.pdf
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.

GÖRSEL KÜLTÜR ve MİMARLIK: MİMAR ADAYLARININ GÖRSEL KÜLTÜR BAĞLAMINDA YARATICILIK SÜREÇLERİNE İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2024, Cilt: 18 Sayı: 34, 219 - 243, 30.07.2024
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1468877

Öz

Mimar adaylarının, görsel kültür birikimlerini kullanabilmesi, tasarımlarının sanatsal ve tasarımsal bakış açısıyla nasıl şekillendiğini eleştirel olarak değerlendirebilme ve yorumlayabilme becerilerinin betimlenmesi amaçlanan çalışma durum çalışması olarak desenlenmiştir. Amaçlı örneklem ile çalışma grubu olarak Eskişehir Teknik Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümünde eğitim gören öğrencilerden 2022-2023 Güz Döneminde ‘Resimde Yeni Perspektifler’ dersini alan öğrenciler belirlenmiştir. Çalışmada katılımcılarından iki farklı proje konusunda üçer tasarım yapmaları istenmiş; katılımcıların hazırlamış olduğu 26 tasarım değerlendirilmiş ve yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler katılımcıların; sanat akımlarıyla ilgili bilgi düzeylerinin belirlenmesi, Resimde Yeni Perspektifler dersinde öğrendikleri bilgilerin ortaya konulması, tasarımlarında yola çıktıkları sanat akımlarını seçme gerekçelerinin açıklanması, eleştirel bakış açılarına ışık tutabilmesi adına; çalışmalarını mimari açıdan ve tasarım açısından nasıl değerlendirdikleri, yaratıcılıklarının ve üreticiliklerinin görsel kültür bağlamında nasıl değerlendirdikleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Mimar adaylarının sanat akımları hakkındaki bilgilerinin yapmış oldukları uygulama çalışmalarıyla kalıcı öğrenmeye dönüştürdükleri, aynı zamanda yaptıkları değerlendirmelerle sanat eleştirisi ve eser analizi yapabilme becerilerini arttırdıkları görülmüştür. Diğer bir ifadeyle, yaratım sürecinde mimar adaylarının daha bilinçli bir yol izledikleri, sorgulama yetisi kazandıkları, estetik kaygı güttükleri, günlük yaşamda imgeleri bu bağlamda anlamlandırabildikleri sonuçlarına varılmıştır.

Etik Beyan

Eskişehir Teknik Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun 08/12/2022 Tarihli 16/7 Sayılı Etik Kurul Kararı uyarınca çalışma etik açıdan uygun bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Proje Numarası

_

Teşekkür

_

Kaynakça

  • Balkır, N. (2011). Sanat ve Tasarım Eğitiminde Görsel Kültür. 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu, Ankara: Başkent Üniversitesi.
  • Barnard, M. (2010). Sanat tasarım ve görsel kültür. Ankara: Ütopya.
  • Barnard, M. (2014). Graphic design as communication. Routledge.
  • Başer, İ. (2015). Görsel Sanatlar Eğitiminde Görsel Kültür Kuramının Kullanımı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde: Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benjamin, W. (1936). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In Illuminations (p. 217-251). Schocken Books.
  • Çelikli, Z. (2021). Görsel Kültür Neyi Amaçlar? (Yüksek Lisans Ödevi). Edirne: Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Duncum, P. (2001). Visual Culture: Development Definitions, and Directions for Art Education. Studies in Art Education, 42(2), p. 101-112.
  • Duncum, P. (2005). Visual Culture Art Education: Why, What and How? Richard Hickman (Ed), Critical Studies in Art & Design Education içinde, (s.151-162). USA: NSEAD.
  • Eker, M. ve Aslan, H. (2010). Görsel Kültür ve Medya Okuryazarlığı: Sanat Eğitiminin Kamusal Açılımı. Milli Eğitim Dergisi, 40(187), s. 251-268.
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. Ali Ersoy ve Pelin Yalçınoğlu (Çev. Ed.) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güçhan Şahin, N. (2023). 2021-2023 döneminde MİDEKON’un mimarlık eğitiminin niteliği, asgari koşulları ve süresi ile ilgili YÖK ve ÜAK’a sunduğu Çalışma Raporları, XII. Mimarlık ve Eğitim Kurultayı. https://mek12.iyte.edu.tr/4-oturum/
  • Jencks, C. (1984). The language of post-modern architecture. Academy Editions.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kavas, K. R. (2009). Sanat Tarihi-Mimarlık Tarihi Arasındaki Değişen İlişkilerin Sivil Konut Mimarisi Araştırmaları Bağlamında Değerlendirilmesi. Akdeniz Sanat, 2(4).
  • Koca, D. ve Yücesan, E. (2019). Disiplinlerarası Lisansüstü Çalışmalar: İç Mimarlık Eğitimi ve Tasarım, Teknoloji, Sanat Etkileşimi, Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitiminin Tarihi, Gelişimi ve Geleceği Sempozyumu, İstanbul Teknik Üniversitesi, 50-59.
  • Mirzoeff, N. (1999). An ıntroduction to visual culture. Routledge.
  • Mitchell, W. J. T. (1994). Picture theory: essays on verbal and visual representation. University of Chicago Press.
  • Özalp, H. K. (2018). Sanat Eğitimi Alan Öğrencilerin İmge Çözümleme ve Uygulamada Görsel Kültür Algılarının Belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), p. 703-727.
  • Resimde Yeni Perspektifler Ders Bilgilendirme Dosyası (Ty) https://mimarlik.eskisehir.edu.tr/tr/Icerik/Detay/ders-bilgi-dosyalari.
  • Tanır, A. (2019). Yurtdışında Farklı Kültür Görmeyi Deneyimlemiş Öğrencilere Yönelik Bir Uygulama Örneği: Görsel Kültür. Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2(1), s. 239-259.
  • TDK (Ty.) https://sozluk.gov.tr
  • Türkiye Mimarlık Politikası (2020). TMMOB Mimarlar Odası. https://www.tmmob.org.tr/sites/default/files/turkiye_mimarlik_egitimi_politikasi_icin_tiklayiniz.pdf
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asuman Kaya 0000-0003-3074-0643

Ayça Yılmaz 0000-0002-9350-4675

Proje Numarası _
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2024
Kabul Tarihi 29 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 18 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Kaya, A., & Yılmaz, A. (2024). GÖRSEL KÜLTÜR ve MİMARLIK: MİMAR ADAYLARININ GÖRSEL KÜLTÜR BAĞLAMINDA YARATICILIK SÜREÇLERİNE İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMASI. Akdeniz Sanat, 18(34), 219-243. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1468877

Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.