The study, aimed at describing the critical evaluation and interpretation skills of architectural students in terms of their ability to utilize their visual cultural accumulations and to analyze how their designs are shaped with an artistic and design perspective, was designed as a case study. Using purposive sampling, students from the Department of Architecture at Eskisehir Technical University who took the 'New Perspectives in Painting' course during the Fall Semester of 2022-2023 were identified as the study group. Participants were asked to produce three designs on two different project topics, and a total of 26 designs prepared by the participants were evaluated, followed by semi-structured interviews. The data obtained were evaluated in the context of participants' levels of knowledge about art movements, demonstration of the information they learned in the 'New Perspectives in Painting' course, explanation of why they chose the art movements they based their designs on, how they evaluated their work from an architectural and design perspective to shed light on their critical perspectives, and how they assessed their creativity and productivity within the framework of visual culture. It has been observed that the superficial knowledge regarding art movements, acquired by architectural students in their previous education, has been transformed into enduring learning through the practical exercises they have conducted. Furthermore, it has been noted that they have enhanced their abilities to engage in art criticism and artwork analysis through their evaluations. In other words, it was concluded that architectural students followed a more conscious path in the creative process, acquired questioning skills, pursued aesthetic concerns, and were able to interpret images in their daily lives within this context.
_
Mimar adaylarının, görsel kültür birikimlerini kullanabilmesi, tasarımlarının sanatsal ve tasarımsal bakış açısıyla nasıl şekillendiğini eleştirel olarak değerlendirebilme ve yorumlayabilme becerilerinin betimlenmesi amaçlanan çalışma durum çalışması olarak desenlenmiştir. Amaçlı örneklem ile çalışma grubu olarak Eskişehir Teknik Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümünde eğitim gören öğrencilerden 2022-2023 Güz Döneminde ‘Resimde Yeni Perspektifler’ dersini alan öğrenciler belirlenmiştir. Çalışmada katılımcılarından iki farklı proje konusunda üçer tasarım yapmaları istenmiş; katılımcıların hazırlamış olduğu 26 tasarım değerlendirilmiş ve yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler katılımcıların; sanat akımlarıyla ilgili bilgi düzeylerinin belirlenmesi, Resimde Yeni Perspektifler dersinde öğrendikleri bilgilerin ortaya konulması, tasarımlarında yola çıktıkları sanat akımlarını seçme gerekçelerinin açıklanması, eleştirel bakış açılarına ışık tutabilmesi adına; çalışmalarını mimari açıdan ve tasarım açısından nasıl değerlendirdikleri, yaratıcılıklarının ve üreticiliklerinin görsel kültür bağlamında nasıl değerlendirdikleri çerçevesinde değerlendirilmiştir. Mimar adaylarının sanat akımları hakkındaki bilgilerinin yapmış oldukları uygulama çalışmalarıyla kalıcı öğrenmeye dönüştürdükleri, aynı zamanda yaptıkları değerlendirmelerle sanat eleştirisi ve eser analizi yapabilme becerilerini arttırdıkları görülmüştür. Diğer bir ifadeyle, yaratım sürecinde mimar adaylarının daha bilinçli bir yol izledikleri, sorgulama yetisi kazandıkları, estetik kaygı güttükleri, günlük yaşamda imgeleri bu bağlamda anlamlandırabildikleri sonuçlarına varılmıştır.
Eskişehir Teknik Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun 08/12/2022 Tarihli 16/7 Sayılı Etik Kurul Kararı uyarınca çalışma etik açıdan uygun bulunmuştur.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
_
_
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Communication Design (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | _ |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | April 15, 2024 |
Acceptance Date | July 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 18 Issue: 34 |
Submission of articles for the January 2025 issue of Akdeniz Art (volume: 19 issue: 35) will take place between October 1 st to 15 th , 2024.