Renewable and local energy sources have great importance in meeting the energy needs of individuals. Students’ opinions on renewable energy sources (RES) in the environment they live in are considered important as they will be decision-makers in the future. The current study is aimed at determining the opinions of eighth grade students about RES in their environment. In this research, phenomenology design from the qualitative research method was used. 31 eighth-grade students participated in the study in the 2021-2022 school year from Gaziantep's Nizip district. The participating students were determined by using convenience sampling, which is one of the purposive sampling methods. The research, in which a semi-structured interview form was used, was analyzed according to content analysis. The findings revealed that, according to the participants, the most used renewable energy in their environment is solar energy. The students’ answers about the characteristics of RES showed that they have knowledge about this subject. However, their giving only solar, wind, and hydroelectric energies as examples of RES shows that their opinions on this subject are limited. The students’ answers about the positive effects of RES on the environment showed that their awareness is high. However, it was revealed that the participants did not have enough awareness about this issue when the negative effects of RES were examined. Given both the local and global importance of energy-related issues, it is recommended to discuss the characteristics specific to different regions in future research.
Opinion Middle school student Renewable energy sources Local issues
Bireylerin enerji ihtiyaçlarının karşılanmasında yenilenebilir ve yerel enerji kaynakları büyük önem taşımaktadır. Öğrencilerin yaşadıkları çevredeki yenilenebilir enerji kaynaklarına (YEK) ilişkin görüşleri, geleceğin karar vericileri olarak önemsenmektedir. Bu çalışmada, sekizinci sınıf öğrencilerinin yaşadıkları çevredeki YEK’lere ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma fenomenoloji (olgubilim) yöntemine göre tasarlanmıştır. Çalışmaya 2021-2022 eğitim öğretim yılında Gaziantep’in Nizip ilçesinden 31 sekizinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Katılımcı öğrenciler amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir model kullanılarak belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılan araştırma içerik analizine göre analiz edilmiştir. Bulgular, katılımcıların çevrelerinde en çok kullanılan yenilenebilir enerjinin güneş enerjisi olduğunu ortaya koymuştur. Ancak YEK'e sadece güneş, rüzgâr ve hidroelektrik enerjileri örnek olarak vermeleri, bu konudaki görüşlerinin sınırlı olduğunu göstermektedir. Öğrencilerin YEK'in çevre üzerindeki olumlu etkilerine ilişkin cevapları, farkındalıklarının yüksek olduğunu göstermiştir. Ancak YEK’in olumsuz etkileri hakkında verdikleri cevaplar incelendiğinde, katılımcıların bu konuda yeterli farkındalığa sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır. Enerji ile ilgili konuların hem yerel hem de küresel önemi göz önüne alındığında, gelecekteki araştırmalarda farklı bölgelere özgü özelliklerin tartışılması önerilmektedir.
Görüş Ortaokul öğrencileri Yenilenebilir enerji kaynakları Yerel konular
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |