Araştırmanın amacı, öğretmenlerin eleştirel pedagoji yönelimlerini belirlemek için bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi için 300, doğrulayıcı faktör analizi için 251 öğretmen ile çalışılmıştır. Ölçeğin KMO değeri ve Bartlett testi sonucunda örneklem büyüklüğü yeterli bulunmuştur. Geliştirilen ölçeğin toplam açıklanan varyans değeri %55.05’dir. Faktör yüklerinin .60 ile .82 arasında değiştiği görülmüştür. Araştırmanın ikinci aşamasında, elde edilen faktör yapısını doğrulamak amacıyla doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda da AFA’da ortaya konulan yapının doğrulandığı (χ2/sd=2.46) görülmüştür. Ölçeğin Cronbach’s Alpha katsayısı .96 bulunmuştur. Analizler sonucunda 24 maddeden ve tek boyuttan oluşan ölçeğin yeterli geçerlik ve güvenilirliğe sahip olduğu görülmüştür. Ölçeğin öğretmenlerin eleştirel pedagoji yönelimlerini ölçen tutarlı faktör yapısına sahip olduğu saptanmıştır. Geliştirilen ölçeğin bu yönüyle, araştırmacılara ve alan yazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
The aim of the research is to develop a measurement tool to determine teachers' critical pedagogy orientations. Scanning model was used in the research. For exploratory factor analysis 300 were studied and for confirmatory factor analysis, 251 teachers were studied. As a result of the KMO value of the scale and the Bartlett test, the sample size was found to be sufficient. The total explained variance value of the developed scale is 55.05%. It was observed that factor loadings varied between .60 and .82. In the second stage of the study, confirmatory factor analysis was applied to verify the factor structure obtained. As a result of the Confirmatory Factor Analysis, it was seen that the structure revealed in the EFA was confirmed (χ2/sd=2.46). The Cronbach's Alpha coefficient of the scale was found to be .96. As a result of the analyzes, it was seen that the scale, consisting of 24 items and one dimension, had sufficient validity and reliability. It has been determined that the scale has a consistent factor structure that measures teachers' critical pedagogy orientations. In this respect, it is thought that the developed scale will contribute to researchers and the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |