Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

Yazma Becerisinin Öğretiminde Kullanılan Yöntem ve Tekniklerin Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Yazma Etkinliklerinde Kullanımının İncelenmesi

Yıl 2023, , 1173 - 1182, 29.10.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.105

Öz

Yazı, insanların iletişim kurmak için kullandıkları, dili belli işaretlerle belirleyen sistemdir. Türkçe ders kitaplarındaki yazma etkinliklerinin yazma öğretiminde kullanılan yöntem ve tekniklerin ders kitaplarındaki etkinliklerde ne düzeyde kullanıldığının incelenmesinin amaçlandığı bu çalışma nitel desende yürütülmüştür. Araştırmanın inceleme nesnesini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında farklı yayınevleri tarafından yayımlanan 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Ders kitaplarındaki yazma hazırlık çalışmaları, yazma etkinlikleri, gelecek derse hazırlık çalışmaları ve tema sonu değerlendirme soruları yazma kazanımları açısından incelenmiştir. Belirtilen bölümlerde yer verilen yazma kazanımları inceleme esnasında tespit edilmiş ve kaydedilmiştir. Ardından bu kazanımların frekans ve yüzde değerleri hesaplanmış, her kazanımın kitapta kaç defa ele alındığı belirlenmiştir. Daha sonra bu frekanslar her kitap için ayrı ayrı tablo hâlinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda yazma yöntemleri bakımından incelendiğinde tüm sınıf düzeylerinde benzer yöntemlerin (güdümlü yazma, kontrollü yazma, not alma) kullanıldığı; eleştirel yazma, grup olarak yazma ve duyulardan hareketle yazma yöntemlerine yeteri kadar yer verilmediği bulunmuştur.

Kaynakça

  • Ağın H., Hülya, K., Hüseyin, K., Ali; Tarakçı, R.ve Üstün, E. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 5. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Akgül, A., Demirer, N. Gürcan, E., Karadaş, D., Karahan, İ. ve Uysal, A. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe 7. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Akkaya, A., Aydın, G. (2018). Temel dil becerilerinin beyindeki organizasyonu. Ed. M. D. Erdem ve A. Akkaya, Türk dili ve edebiyatı öğretimi içinde (75-100). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aktaş, E. ve Bayram, B. (2021). Anlatma becerileri kapsamında 1-8. sınıf Türkçe ders kitaplarına bir bakış: Konuşma ve yazma stratejilerinin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(1), 1-18.
  • Ateş, M. ve Yıldırım, E. (2019). Grup olarak yazma tekniğinin ortaokul öğrencilerinin yazma öz yeterliklerine etkisinin incelenmesi. International Journal of Language Academy, 7, 167-179. http://dx.doi.org/10.18033/ijla.25879
  • Aydın, G. (2020). Yazma eğitimi ile ilgili temel kavramlar. Ed. H. Karatay, Dil eğitiminin temel kavramları içinde (73). Ankara: Asos Yayınları.
  • Beyhan, Ö. (2019). Anlatım yönteminde özetleme tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 42-46.
  • Carter, C., Bishop, J. ve Kravits, L. (2002). Key to Effective Learning (3rd Ed.), New Jersey: Printice Hall.
  • Ceylan, S., Kadir, D., Erkek, G. ve Pastutmaz, M. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe 6 ders kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Cornaire, C. ve Raymond, P.M.(1999). La Production Écrite. Paris: Clé International, Paris.
  • Çevik, A. ve Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286.
  • Demirel, T. (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 6. Sınıf Ders Kitabı. Ankara: EKOYAY Yayınları.
  • Epçaçan, C. (2018). Okuma ve anlama becerilerinin öğretim sürecine etkisi. Journal of Turkish Studies, 13(Volume 13 Issue 19), 615–630.
  • Erdem, İ. (2019). Konuşma eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. Ed. A. Güzel ve H. Karatay, Türkçe öğretimi el kitabı. içinde (215-217). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Erdem, İ. (2020). Konuşma eğitimi ile ilgili temel kavramlar. Ed. H. Karatay, Dil eğitiminin temel kavramları içinde (119). Ankara: Asos Yayınları.
  • Erkal, H. ve Erkal, M. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 7. sınıf. Ankara: Özgün.
  • Eselioğlu, H., Set, S. ve Yücel, A. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe 8 ders kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Karakaş Yıldırım, Ö. (2020). 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki yazma etkinliklerinin yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 315-325.
  • Karataş, A. G. & Çerçi, A. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreten Öğretim Elemanlarının Etkinlik Algılarına Yönelik Bir İnceleme. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 5(1), 49-74
  • Manguel, A. (2004). Okumanın tarihi. (F. Elioğlu, Çev.). İstanbul: YKY
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB.
  • Okur, A., Yıldız, C., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2013). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öz, F. (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. (1. basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özbay, M. (2005). Sesle ilgili temel kavramlar ve konuşma eğitimi. Millî Eğitim, 33, 168.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Patton, Q., M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem.,
  • Pokhrel, V. (2023). Developing creative writing skills in efl students: An action research. The Universal Academic Research Journal, 5(1),1-10
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Investigation of the Use of Methods and Techniques Used in Teaching Writing Skills in Writing Activities in Turkish Textbooks

Yıl 2023, , 1173 - 1182, 29.10.2023
https://doi.org/10.38151/akef.2023.105

Öz

Writing is the system that people use to communicate, which determines language with certain signs. This study, which aims to examine the extent to which the writing activities in Turkish textbooks are used in the activities in the textbooks of the methods and techniques used in writing teaching, was conducted in a qualitative design. The object of the study consists of 5th, 6th, 7th and 8th grade Turkish textbooks published by different publishers in the 2022-2023 academic year. Writing preparation activities, writing activities, preparation for the next lesson, and end-of-the-theme evaluation questions in the textbooks were analyzed in terms of writing outcomes. The writing outcomes in the specified sections were identified and recorded during the examination. Then, the frequency and percentage values of these outcomes were calculated and the number of times each outcome was addressed in the book was determined. Then, these frequencies were presented in a table for each book separately. As a result of the research, when analyzed in terms of writing methods, it was found that similar methods (guided writing, controlled writing, note-taking) were used at all grade levels; critical writing, group writing and writing from the senses were not included sufficiently.

Kaynakça

  • Ağın H., Hülya, K., Hüseyin, K., Ali; Tarakçı, R.ve Üstün, E. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 5. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Akgül, A., Demirer, N. Gürcan, E., Karadaş, D., Karahan, İ. ve Uysal, A. (2018). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe 7. sınıf ders kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Akkaya, A., Aydın, G. (2018). Temel dil becerilerinin beyindeki organizasyonu. Ed. M. D. Erdem ve A. Akkaya, Türk dili ve edebiyatı öğretimi içinde (75-100). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aktaş, E. ve Bayram, B. (2021). Anlatma becerileri kapsamında 1-8. sınıf Türkçe ders kitaplarına bir bakış: Konuşma ve yazma stratejilerinin kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(1), 1-18.
  • Ateş, M. ve Yıldırım, E. (2019). Grup olarak yazma tekniğinin ortaokul öğrencilerinin yazma öz yeterliklerine etkisinin incelenmesi. International Journal of Language Academy, 7, 167-179. http://dx.doi.org/10.18033/ijla.25879
  • Aydın, G. (2020). Yazma eğitimi ile ilgili temel kavramlar. Ed. H. Karatay, Dil eğitiminin temel kavramları içinde (73). Ankara: Asos Yayınları.
  • Beyhan, Ö. (2019). Anlatım yönteminde özetleme tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 42-46.
  • Carter, C., Bishop, J. ve Kravits, L. (2002). Key to Effective Learning (3rd Ed.), New Jersey: Printice Hall.
  • Ceylan, S., Kadir, D., Erkek, G. ve Pastutmaz, M. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe 6 ders kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Cornaire, C. ve Raymond, P.M.(1999). La Production Écrite. Paris: Clé International, Paris.
  • Çevik, A. ve Güneş, F. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki etkinliklerin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 272-286.
  • Demirel, T. (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 6. Sınıf Ders Kitabı. Ankara: EKOYAY Yayınları.
  • Epçaçan, C. (2018). Okuma ve anlama becerilerinin öğretim sürecine etkisi. Journal of Turkish Studies, 13(Volume 13 Issue 19), 615–630.
  • Erdem, İ. (2019). Konuşma eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. Ed. A. Güzel ve H. Karatay, Türkçe öğretimi el kitabı. içinde (215-217). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Erdem, İ. (2020). Konuşma eğitimi ile ilgili temel kavramlar. Ed. H. Karatay, Dil eğitiminin temel kavramları içinde (119). Ankara: Asos Yayınları.
  • Erkal, H. ve Erkal, M. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe ders kitabı 7. sınıf. Ankara: Özgün.
  • Eselioğlu, H., Set, S. ve Yücel, A. (2019). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu Türkçe 8 ders kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Karakaş Yıldırım, Ö. (2020). 8. sınıf Türkçe ders kitabındaki yazma etkinliklerinin yenilenmiş Bloom taksonomisine göre incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 315-325.
  • Karataş, A. G. & Çerçi, A. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreten Öğretim Elemanlarının Etkinlik Algılarına Yönelik Bir İnceleme. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi, 5(1), 49-74
  • Manguel, A. (2004). Okumanın tarihi. (F. Elioğlu, Çev.). İstanbul: YKY
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). MEB.
  • Okur, A., Yıldız, C., Arı, G. ve Yılmaz, Y. (2013). Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öz, F. (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. (1. basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özbay, M. (2005). Sesle ilgili temel kavramlar ve konuşma eğitimi. Millî Eğitim, 33, 168.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II. Ankara: Öncü Kitap.
  • Patton, Q., M. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Ankara: Pegem.,
  • Pokhrel, V. (2023). Developing creative writing skills in efl students: An action research. The Universal Academic Research Journal, 5(1),1-10
  • Sever, S. (2004). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TDK. (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murat Ateş 0000-0002-7361-6389

Erken Görünüm Tarihi 22 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Kabul Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ateş, M. (2023). Yazma Becerisinin Öğretiminde Kullanılan Yöntem ve Tekniklerin Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Yazma Etkinliklerinde Kullanımının İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(3), 1173-1182. https://doi.org/10.38151/akef.2023.105

28981289802580829733