Ortaokul öğrencilerinin müzik dinleme alışkanlıklarının belirlenerek dinledikleri şarkıların sözlerinin değerler eğitimi kapsamında hangi kök değerleri içerdiğinin incelendiği bu çalışmada betimsel tarama ve doküman analizi yöntemleri birlikte işe koşulmuştur. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin üç farklı bölgesinin İstanbul, Şanlıurfa ve Konya şehirlerindeki devlete ait ortaokul ve imam-hatip ortaokullarında öğrenim gören 469 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak dört sorudan oluşan mini bir anket kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların en çok dinlediği sanatçıların Türk ve yabancı uyruklu olduğu, bu isimlerin dijital müzik platformlarının güncel ve en çok dinlenen listelerinde yer aldığı, sanatçıların pop ve rap müzik türünde eserler ürettikleri ve Kore pop sanatçılarının ilk sıralarda yer aldığı tespit edilmiştir. Katılımcıların, şarkıcıları ya da grupları; seslerinin güzelliği, şarkılarının ve şarkı sözlerinin güzelliği, danslarının, giyim tarzlarının ve sahnelerinin güzelliği ile popüler oluşları gibi çeşitli değişkenler yönünden beğendikleri görülmüştür. Katılımcıların en çok dinlediği ilk on şarkının sözlerinde, Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretim programlarında kazandırmayı hedeflediği on kök değerden hiçbirisinin bulunmadığı çalışmanın diğer bulguları arasındadır. Değerler eğitiminde kullanılmak üzere çocuklara yönelik özellikle pop ve rap müzik türlerinde nitelikli şarkıların bestelenmesi ve bu şarkıların devlet eliyle yaygınlaştırılması önerilebilir.
Müzik eğitimi Değerler eğitimi Şarkı sözleri Ortaokul öğrencileri
In this study, in which the music listening habits of secondary school students are determined and the root values of the lyrics of the songs they listen to within the scope of values education are examined, descriptive survey and document analysis methods are employed together. The sample of the study consists of 469 students studying in state-owned secondary schools and imam-hatip secondary schools in Istanbul, Şanlıurfa and Konya cities of three different regions of Turkey in the 2022-2023 academic year. A mini questionnaire consisting of four questions was used as a data collection tool. Content analysis technique was used to analyse the data obtained. As a result of the study, it was determined that the most listened artists of the participants are Turkish and foreign nationals, the artists produce works in pop and rap music genres, and Korean Pop artists are in the first place. It was observed that the participants liked the singers or groups in terms of various variables such as the beauty of their voices, the beauty of their songs and lyrics, the beauty of their dances, clothing styles and stages, and their popularity. The lyrics of the top ten songs that the participants listen to the most do not contain any of the ten core values that the Ministry of National Education aims to teach in the curriculum. It can be suggested to compose and popularise quality songs for children, especially in pop and rap music genres, to be used in values education.
Music education Values education Song lyrics Secondary school students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3 - Türkiye Cumhuriyeti 100.Yıl Özel Sayısı |