Bu çalışmanın amacı özel eğitim öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme eğilimi ile psikolojik esneklik ve öz-anlayış düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırmanın yöntemi nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu özel eğitim bölümünde lisans öğrencisi olan 337 kız (%70,2) ve 143 (%29,8) erkek olmak üzere toplam 480 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak “Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği”, “Kabul ve Eylem Formu-II”, “Öz-Anlayış Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve pearson korelasyon katsayısı ve hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda, özel eğitim öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme eğilimleri cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı (t478 =621, p>.05) ve özel eğitim öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme eğilimleri sınıf düzeyine göre anlamlı şekilde farklılaştığı sonucu elde edilmiştir (F3-476 =9,845, <05). Yapılan Tukey testi sonucuna göre 1. sınıf lisans öğrencilerinin puanları (x̄=100.28) 2. sınıf (x̄=93.83), 3.sınıf (x̄=91,50) ve 4. sınıf (x̄=95,24) öğrencilerin puanlarından istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksektir. Özel eğitim öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme eğilimleri ile psikolojik esneklikleri arasında (r=.233, p<.01) pozitif yönde düşük düzeyde ve öz anlayış puanları ile (r=.465, p<.01) pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki elde edilmiştir. Yapılan hiyerarşik regresyon analizi sonucunda ise psikolojik esneklik ve öz anlayış puanlarının yaratıcı düşünme eğilimlerini anlamlı düzeyde yordadığı bulgusu elde edilmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgular, özel eğitim öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme eğilimlerini geliştirmek için psikolojik esneklik ve öz anlayış düzeylerinin artırılmasının önemli olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda, özel eğitim alanında öğretmen yetiştirme süreçlerine katkı sağlayacak, adayların yaratıcı düşünme becerilerini destekleyecek eğitim programlarının tasarlanması önerilmektedir.
Special Education Creative Thinking Dispositions Psychological Flexibility Self-Compassion
Bu araştırma, 18-20 Ekim 2024 tarihleri arasında Bursa Uludağ Üniversitesi tarafından düzenlenen VII. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi'nde sözlü bildiri olarak sunulmuş ve kongre özet kitabında özet bildiri olarak yayınlanmıştır. Bu araştırma, 2023 2. dönem TÜBİTAK-2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında desteklenmektedir.
TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BİDEB)-2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BİDEB) tarafından yürütülen, 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023 yılı 2. dönem kapsamında 1919B012337120 numaralı başvuru destek almaya hak kazanmıştır.
This study aims to examine the relationship between the creative thinking dispositions, psychological flexibility, and self-compassion levels of special education teacher candidates. This research was designed using a correlational model, one of the quantitative research methods. The study group was selected using criterion sampling and consisted of a total of 480 students, including 337 female (70.2%) and 143 male (29.8%) undergraduate students from the Special Education Department. Data were collected using the "Marmara Creative Thinking Dispositions Scale," the "Acceptance and Action Questionnaire-II," the "Self-Compassion Scale," and a "Personal Information Form." Descriptive statistics, t-tests, ANOVA, Pearson correlation coefficient, and hierarchical regression analysis were used in data analysis. As a result of this research, it was concluded that the creative thinking dispositions of pre-service special education teachers did not differ significantly according to gender (t478=621, p>.05) and the creative thinking dispositions of pre-service special education teachers differed significantly according to grade level (F3-476 =9,845, <05). According to the results of the Tukey test, the scores of 1st-grade undergraduate students (x̄=100.28) are statistically significantly higher than the scores of 2nd-grade (x̄=93.83), 3rd-grade (x̄=91.50) and 4th grade (x̄=95.24) students. A statistically significant relationship was obtained between the creative thinking dispositions of pre-service special education teachers and their psychological flexibility (r=.233, p<.01) at a low level in a positive direction and with their self-compassion scores (r=.465, p<.01) at a moderate level in a positive direction. The results of this study show that it is important to increase the psychological flexibility and self-understanding levels of pre-service special education teachers to improve their creative thinking tendencies. In this direction, it is recommended to design training programs that contribute to the teacher training processes in the field of special education and support the creative thinking skills of the candidates.
This research was presented as an oral presentation at VII. International Teacher Education and Accreditation Congress organized by Bursa Uludağ University on 18-20 October 2024 and it was published as abstract paper in the congress abstract book.This research is supported within the scope of the 2023 2nd term TUBITAK-2209-A University Students Research Projects Support Program.
TUBITAK-2209-A University Students Research Projects Support Program.
TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BİDEB) tarafından yürütülen, 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023 yılı 2. dönem kapsamında 1919B012337120 numaralı başvuru destek almaya hak kazanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | TÜBİTAK Bilim İnsanı Destek Programları Başkanlığı (BİDEB) tarafından yürütülen, 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı 2023 yılı 2. dönem kapsamında 1919B012337120 numaralı başvuru destek almaya hak kazanmıştır. |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 11 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2 |