Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mapping the Root Values in The Little Prince in the Context of the Turkey Century Education Model Preschool Education Program: Multilayered Document Analysis

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 2, 198 - 217, 30.09.2025
https://doi.org/10.38151/akef.2025.157

Öz

This study aims to examine how the values defined in the 2024 Turkey Century Education Model Preschool Curriculum (TYMM-OOÖP) are represented in the classic children's book The Little Prince by Antoine de Saint-Exupéry. Employing a multi-phase qualitative design, the research included document analysis, systematic literature review, and triangulation through expert teacher opinions. The primary data sources comprised the illustrated full text of The Little Prince, the TYMM-OÖÖP document, and 37 peer-reviewed academic publications focused on values education in picture books for ages 3–6. Data were collected using a value evaluation form and a coding guide and analyzed through two-level content analysis via NVivo 14. The findings revealed that the book strongly reflects values such as responsibility, empathy, patience, and love, although abstract concepts like justice and self-control were less prominent. Teachers emphasized the need for structured classroom activities to enhance value internalization. The study recommends integrating classical literature into early childhood education through guided instructional practices to ensure developmental appropriateness and pedagogical coherence.

Kaynakça

  • Abraham, G. Y. (2024). Exemplary picture books about democratic principles. Cogent Education, 11(1), 2319491. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2319491
  • Akyol, T. (2012). Resimli çocuk kitaplarında yer alan değerlerin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Barnett, W. S. (1995). Long-term effects of early childhood programs on cognitive and school outcomes. Future Child 5(3), 5–50. https://doi.org/10.2307/1602366
  • Bowen, G.A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9 (2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Ceylan, D., & Elaldı, Ş. (2024). An examination of preschool teachers’ uses of interactive book reading. Bartın University Journal of Faculty of Education, 13(3), 483–499. https://dergipark.org.tr/en/pub/buefad/issue/84202/1123655
  • Chen, H., Zhang, Y., Sun, X., & Li, X. (2025). The effectiveness of social-themed picture book reading in promoting preschoolers’ prosocial behavior: The mediating role of empathy. Frontiers in Psychology, 16, 1569925. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC12034717/
  • Çelen Yoldaş, T., & Özmert, E. N. (2020). Farklı basamaklardaki sağlık kuruluşlarına başvuran ailelerin çocukları ile oyun oynama, kitap okuma ve ekran izletme alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 14(5), 422-427. https://doi.org/10.12956/tchd.561164
  • Çeliktürk Sezgin, Z., & Güneş, C. (2022). Antoine de Saint-Exupéry’nin Küçük Prens kitabının değer iletimi bakımından incelenmesi. HAYEF: Journal of Education, 19(3), 179-188. https://doi.org/10.5152/hayef.2022.12
  • Çengelci Köse, T., & Eryılmaz, Ö. (2018). Sosyal bilgilerde edebî ürünler ve değerler eğitimi: Küçük Prens örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 65–79. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baebd/issue/35175/386416
  • Demirci Ünal, Z., Menteşe, Y., & Sevimli-Çelik, S. (2023). Analyzing creativity in children’s picture books. Children’s Literature in Education, 55(4), 717-746. https://doi.org/10.1007/s10583-023-09535-x
  • Durmaz, M., & Yorulmaz, B. (2022). Ödüllü resimli çocuk kitaplarındaki metin ve görsellerin değerler açısından incelenmesi. International Journal of Social and Educational Sciences, 4(7), 519-548. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbed/issue/70167/1081772
  • Ergün, A., & Koç, S. (2022). Öğretmenlerin değerler eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 729-754. https://doi.org/10.17679/inuefd.1033206 Saint-Exupéry, A. de. (1995). Küçük Prens (Çev. N. Yiğitler; 2. basım). Oda Yayınları.
  • Gönen, M. & Veziroğlu, M. (2013). Çocuk edebiyatının genel hedefleri. Mübeccel Gönen (Ed.) Çocuk edebiyatı içinde. (s. 1-13). Eğiten Kitap.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1985). Naturalistic inquiry. SAGE. http://dx.doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8
  • Güngör, E. B., & Ateş, A., (2019). Okul öncesi çocuk gelişiminde yaratıcı dramanın katkıları. Journal of World of Turks, 11(1), 185-199.
  • Kogan, A. M. (2024). Using dialogic reading and direct instruction of emotion words to foster emotional self-regulation: An early childhood intervention. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 17(3), 254–273. https://doi.org/10.1108/JRIT-12-2023-0192
  • Krippendorff, K. (2019). Content analysis: An introduction to its methodology (4. baskı). SAGE.
  • Kutlu, S. (2011). Okul öncesi çocuk edebiyatı yapıtlarındaki resimlerin çocuğa göreliğinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Eskişehir İli Örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Liming, K. W., & Grube, W. A. (2018). Well-being outcomes for children exposed to multiple adverse experiences in early childhood: A systematic review. Child and Adolescent Social Work Journal, 35(4), 317– 332. https://doi.org/10.1007/s10560-018-0532-x
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/okul-oncesi
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: Öğretim programları ortak metni. https://tymm.meb.gov.tr/ortak-metin
  • Nix, R. L., Bierman, K. L., ve Domitrovich, C. E. (2013). Promoting children's social-emotional skills in preschool can enhance academic and behavioral functioning in kindergarten: Findings from Head Start REDI. Early Education and Development, 24(7), 1000-1019. https://doi.org/10.1080/10409289.2013.825565
  • OECD. (2024). Education at a Glance 2024. https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
  • OECD. (2024b). Education at a Glance 2024: Türkiye—Country note. https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
  • Özer, S., & Türel, Y. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6, 1-23. https://doi.org/10.17569/TOJQI.33601
  • Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., at al. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, 71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71 Riad, R., Sundqvist, A., & Nilsson, S. (2025). Dialogic reading in preschool: A pragmatic randomized trial with a switching-replications design. Scandinavian Journal of Educational Research. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2348473
  • Sala, M. N., Pons, F. ve Molina, P. (2014). Emotion regulation strategies in preschool children. British Journal of Developmental Psychology, 32(4), 439-453. https://doi.org/10.1111/bjdp.12055
  • Seçim, E. S., & Toledo, E. (2023). Literature review: Digital books in preschool period. Journal of Educational Technology & Online Learning, 6(4), 855–865. https://doi.org/10.31681/jetol.1330790
  • Schweinhart, L. J., Montie, J., Xiang, Z., Barnett, W. S., & Belfield, C. R. (2005). Lifetime effects: The High/Scope Perry Preschool study through age 40. High/Scope Press. https://www.scirp.org/reference/referencespapers? referenceid=2043406
  • Topçam, A. B., & Yorulmaz, B. (2023). En çok satılan resimli çocuk kitapları: Hangi değerleri barındırıyorlar? Journal of Media and Religion Studies, 6(1), 47–72. https://doi.org/10.47951/mediad.1160959
  • Ugarkovic, U. (2017). Sırp ve Türk güncel okul tarih kitaplarının karşılaştırmalı incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • UNESCO & UNICEF. (2024). Global report on early childhood care and education: The right to a strong foundation. https://www.unicef.org/reports/global-report-early-childhood-care-and-education-right-strong-foundation
  • UNICEF. (2024a). The State of the World’s Children 2024: The future of childhood in a changing world. https://www.unicef.org/reports/state-of-worlds-children/2024
  • Weiland, C., & Yoshikawa, H. (2013). Impacts of a prekindergarten program on children's mathematics, language, literacy, executive function, and emotional skills. Child Development, 84(6), 2112–2130. https://doi.org/10.1111/cdev.12099
  • Wild, N.R. The other side: preschool children’s experience of a read-aloud focused on social justice. Early Childhood Educ J 53, 1513–1520 (2025). https://doi.org/10.1007/s10643-024-01683-z

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Öğretim Programı Bağlamında Küçük Prens'teki Kök Değerlerin Haritalanması: Çok Katmanlı Doküman Analizi

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 2, 198 - 217, 30.09.2025
https://doi.org/10.38151/akef.2025.157

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2024 Türkiye Yüzyılı Eğitim Modeli Okul Öncesi Öğretim Programı'nda (TYMM-OOÖP) tanımlanan değerlerin Antoine de Saint-Exupéry'nin klasik çocuk kitabı Küçük Prens'te nasıl temsil edildiğini incelemektir. Çok aşamalı nitel bir tasarımın kullanıldığı araştırmada, doküman analizi, sistematik literatür taraması ve uzman öğretmen görüşleri aracılığıyla üçgenleme yapılmıştır. Birincil veri kaynakları Küçük Prens'in resimli tam metni, TYMM-OÖÖP belgesi ve 3-6 yaş resimli kitaplarda değerler eğitimine odaklanan 37 hakemli akademik yayından oluşmaktadır. Veriler bir değer değerlendirme formu ve bir kodlama kılavuzu kullanılarak toplanmış ve NVivo 14 aracılığıyla iki seviyeli içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Bulgular, kitabın sorumluluk, empati, sabır ve sevgi gibi değerleri güçlü bir şekilde yansıttığını, ancak adalet ve özdenetim gibi soyut kavramların daha az öne çıktığını ortaya koymuştur. Öğretmenler, değerlerin içselleştirilmesini artırmak için yapılandırılmış sınıf etkinliklerine duyulan ihtiyacı vurgulamıştır. Çalışma, gelişimsel uygunluğu ve pedagojik tutarlılığı sağlamak için rehberli öğretim uygulamaları yoluyla klasik edebiyatın erken çocukluk eğitimine entegre edilmesini önermektedir.

Kaynakça

  • Abraham, G. Y. (2024). Exemplary picture books about democratic principles. Cogent Education, 11(1), 2319491. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2319491
  • Akyol, T. (2012). Resimli çocuk kitaplarında yer alan değerlerin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Barnett, W. S. (1995). Long-term effects of early childhood programs on cognitive and school outcomes. Future Child 5(3), 5–50. https://doi.org/10.2307/1602366
  • Bowen, G.A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9 (2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Ceylan, D., & Elaldı, Ş. (2024). An examination of preschool teachers’ uses of interactive book reading. Bartın University Journal of Faculty of Education, 13(3), 483–499. https://dergipark.org.tr/en/pub/buefad/issue/84202/1123655
  • Chen, H., Zhang, Y., Sun, X., & Li, X. (2025). The effectiveness of social-themed picture book reading in promoting preschoolers’ prosocial behavior: The mediating role of empathy. Frontiers in Psychology, 16, 1569925. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC12034717/
  • Çelen Yoldaş, T., & Özmert, E. N. (2020). Farklı basamaklardaki sağlık kuruluşlarına başvuran ailelerin çocukları ile oyun oynama, kitap okuma ve ekran izletme alışkanlıklarının değerlendirilmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 14(5), 422-427. https://doi.org/10.12956/tchd.561164
  • Çeliktürk Sezgin, Z., & Güneş, C. (2022). Antoine de Saint-Exupéry’nin Küçük Prens kitabının değer iletimi bakımından incelenmesi. HAYEF: Journal of Education, 19(3), 179-188. https://doi.org/10.5152/hayef.2022.12
  • Çengelci Köse, T., & Eryılmaz, Ö. (2018). Sosyal bilgilerde edebî ürünler ve değerler eğitimi: Küçük Prens örneği. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 65–79. https://dergipark.org.tr/tr/pub/baebd/issue/35175/386416
  • Demirci Ünal, Z., Menteşe, Y., & Sevimli-Çelik, S. (2023). Analyzing creativity in children’s picture books. Children’s Literature in Education, 55(4), 717-746. https://doi.org/10.1007/s10583-023-09535-x
  • Durmaz, M., & Yorulmaz, B. (2022). Ödüllü resimli çocuk kitaplarındaki metin ve görsellerin değerler açısından incelenmesi. International Journal of Social and Educational Sciences, 4(7), 519-548. https://dergipark.org.tr/tr/pub/usbed/issue/70167/1081772
  • Ergün, A., & Koç, S. (2022). Öğretmenlerin değerler eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 729-754. https://doi.org/10.17679/inuefd.1033206 Saint-Exupéry, A. de. (1995). Küçük Prens (Çev. N. Yiğitler; 2. basım). Oda Yayınları.
  • Gönen, M. & Veziroğlu, M. (2013). Çocuk edebiyatının genel hedefleri. Mübeccel Gönen (Ed.) Çocuk edebiyatı içinde. (s. 1-13). Eğiten Kitap.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1985). Naturalistic inquiry. SAGE. http://dx.doi.org/10.1016/0147-1767(85)90062-8
  • Güngör, E. B., & Ateş, A., (2019). Okul öncesi çocuk gelişiminde yaratıcı dramanın katkıları. Journal of World of Turks, 11(1), 185-199.
  • Kogan, A. M. (2024). Using dialogic reading and direct instruction of emotion words to foster emotional self-regulation: An early childhood intervention. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 17(3), 254–273. https://doi.org/10.1108/JRIT-12-2023-0192
  • Krippendorff, K. (2019). Content analysis: An introduction to its methodology (4. baskı). SAGE.
  • Kutlu, S. (2011). Okul öncesi çocuk edebiyatı yapıtlarındaki resimlerin çocuğa göreliğinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Eskişehir İli Örneği). [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Liming, K. W., & Grube, W. A. (2018). Well-being outcomes for children exposed to multiple adverse experiences in early childhood: A systematic review. Child and Adolescent Social Work Journal, 35(4), 317– 332. https://doi.org/10.1007/s10560-018-0532-x
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/okul-oncesi
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli: Öğretim programları ortak metni. https://tymm.meb.gov.tr/ortak-metin
  • Nix, R. L., Bierman, K. L., ve Domitrovich, C. E. (2013). Promoting children's social-emotional skills in preschool can enhance academic and behavioral functioning in kindergarten: Findings from Head Start REDI. Early Education and Development, 24(7), 1000-1019. https://doi.org/10.1080/10409289.2013.825565
  • OECD. (2024). Education at a Glance 2024. https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
  • OECD. (2024b). Education at a Glance 2024: Türkiye—Country note. https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/
  • Özer, S., & Türel, Y. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının e-kitap ve etkileşimli e-kitap kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6, 1-23. https://doi.org/10.17569/TOJQI.33601
  • Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., at al. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, 71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71 Riad, R., Sundqvist, A., & Nilsson, S. (2025). Dialogic reading in preschool: A pragmatic randomized trial with a switching-replications design. Scandinavian Journal of Educational Research. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2348473
  • Sala, M. N., Pons, F. ve Molina, P. (2014). Emotion regulation strategies in preschool children. British Journal of Developmental Psychology, 32(4), 439-453. https://doi.org/10.1111/bjdp.12055
  • Seçim, E. S., & Toledo, E. (2023). Literature review: Digital books in preschool period. Journal of Educational Technology & Online Learning, 6(4), 855–865. https://doi.org/10.31681/jetol.1330790
  • Schweinhart, L. J., Montie, J., Xiang, Z., Barnett, W. S., & Belfield, C. R. (2005). Lifetime effects: The High/Scope Perry Preschool study through age 40. High/Scope Press. https://www.scirp.org/reference/referencespapers? referenceid=2043406
  • Topçam, A. B., & Yorulmaz, B. (2023). En çok satılan resimli çocuk kitapları: Hangi değerleri barındırıyorlar? Journal of Media and Religion Studies, 6(1), 47–72. https://doi.org/10.47951/mediad.1160959
  • Ugarkovic, U. (2017). Sırp ve Türk güncel okul tarih kitaplarının karşılaştırmalı incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • UNESCO & UNICEF. (2024). Global report on early childhood care and education: The right to a strong foundation. https://www.unicef.org/reports/global-report-early-childhood-care-and-education-right-strong-foundation
  • UNICEF. (2024a). The State of the World’s Children 2024: The future of childhood in a changing world. https://www.unicef.org/reports/state-of-worlds-children/2024
  • Weiland, C., & Yoshikawa, H. (2013). Impacts of a prekindergarten program on children's mathematics, language, literacy, executive function, and emotional skills. Child Development, 84(6), 2112–2130. https://doi.org/10.1111/cdev.12099
  • Wild, N.R. The other side: preschool children’s experience of a read-aloud focused on social justice. Early Childhood Educ J 53, 1513–1520 (2025). https://doi.org/10.1007/s10643-024-01683-z
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülçin Güven 0000-0002-9638-025X

Seher Yumugan 0009-0004-8809-5012

Erken Görünüm Tarihi 30 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 20 Haziran 2025
Kabul Tarihi 2 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güven, G., & Yumugan, S. (2025). Mapping the Root Values in The Little Prince in the Context of the Turkey Century Education Model Preschool Education Program: Multilayered Document Analysis. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 198-217. https://doi.org/10.38151/akef.2025.157

289812580829733