Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Bir Tür Olarak Sürükleyici Gazetecilik: Metaverse Gazeteciliğine Doğru

Yıl 2022, , 105 - 125, 07.12.2022
https://doi.org/10.31123/akil.1144071

Öz

İnsanı insan yapan en temel niteliklerden biri teknolojiyi kullanabilme becerisi ise diğer de iletişim kurma ve dolayısıyla bilgiyi geleceğe taşıyabilmedir. Teknolojik gelişmeler yazılımsal ve donanımsal olarak hızla devam etmektedir. Kurum ve kuruluşların, Web 3.0 ile birlikte bireyin iletişim içine girme, bilgiyi arşivleme-paylaşabilme ve toplumsallaşma biçimleri daha önceki dönemlerden çok daha dramatik biçimde dönüşmektedir.
Bu makale, teknolojinin gelişimine bağlı olarak yeni gazetecilik türleri varsayımından hareket etmektedir. Medya her zaman teknolojinin en sadık takipçileri olagelmiştir. Matbaanın icadı ile başlayan medya kuruluşlarının teknolojiyi yakın takibi, gazete, televizyon, radyo ve yeni medya uzantılarında devam ederken kaçınılmaz olarak, veri gazeteciliği, robot gazetecilik, drone gazeteciliği, artırılmış gerçeklik gazeteciliği, blokzincir gazeteciliği vb. yeni gazetecilik türlerini ve pratiklerini ortaya çıkarmaktadır. Yeni türlerden biri de sürükleyici gazeteciliktir. Teknolojik gelişmeler, sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojilerini kullanan bu gazetecilik türünün kalıcı olmayacağı, dolayısıyla kullanıcıları, gazetecileri ve medya kuruluşlarını yeni bir mecraya hazırladığını ortaya çıkarmaktır.
Türkiye’de sürükleyici gazetecilik ile ilgili yapılmış çalışmalar sınırlı sayıdadır. Bu makale, sürükleyici gazeteciliği tanımlama girişimidir. Betimsel analiz yöntemiyle, sürükleyici gazeteciliğin ne olduğu, niye ortaya çıktığı ve nasıl uygulandığı anlaşılmaya çalışılmaktadır; dolayısıyla yeni bir mecra olan Metaverse’a uyumlaşma sağlayabilecek bir gazetecilik türü olup olmadığı sorgulanabilecektir. Böylece bu çalışmanın gelecek araştırmalar için işlevsel olacağı umut edilmektedir.

Destekleyen Kurum

Herhangi bir kurum/kuruluştan destek alınmamıştır

Kaynakça

  • Arda, Ö. & Şentürk, O. (2020). Dijital Oyunun Belge Anlatıya Dayalı ve Açık Dünya Tasarımı: Docu-Game. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1367-1382.
  • Baía Reis, A. & Coelho, A. (2018). Virtual Reality and Journalism. Digital Journalism, 6(8), 1090-1100. https://doi.org/ 10.1080/21670811.2018.1502046
  • Barnidge, A. S., Kim, B., Cooks, E., Deavours, D. & Viehouser, M. (2021). The Effects of Virtual Reality News on Learn- ing about Climate Change. Mass Communication & Society, 25(1), 1-24 https://doi.org/10.1080/15205436.2021.19253 00
  • Barreda-Ángeles, M., Aleix-Guillaume, S. & Pereda-Baños, A. (2021). Virtual reality storytelling as a double-edged sword: Immersive presentation of nonfiction 360°-video is associated with impaired cognitive information processing. Communication Monographs, 88(2), 154-173. https://doi.org/10.1080/03637751.2020.1803496
  • Bekiroğlu, O., Kaya, S. & Yaman, D. (2019). Dijital Dönüşümün Periyotlarında Medya ve Gazetecilik Alanındaki Birikim ve Sıçramalar. Uluslararası Türk Dünyası Basın Sempozyumu (s. 153-176), 14-17 Mart 2019, Amasya Erişim adresi: https://snnky.weebly.com/uploads/5/5/1/3/55137371/23_bas%C4%B1n_s_164_187.pdf .
  • Brannon, L., Gold, L., Magee, J. & Walton, G. (2021). The Potential of Interactivity and Gamification Within Immersive Journalism & Interactive Documentary (I-Docs) to Explore Climate Change Literacy and Inoculate Against Misinforma- tion. Journalism, 16(2-3), 334-364. https://doi.org/10.1080/17512786.2021.1991439
  • Çaba, D. (2018). Dijital Çağda Değişen Haber Sunumu: Gazetecilikte Sanal Gerçeklik Uygulamaları. e-GİFDER, 6(1), 691-723.
  • de la Peña, N., P., W., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pomés, A., Spanlang, B. & Slater, M. (2010). Immersive Journal- ism: Immersive Virtual Reality for the First-Person Experience of News. Presence, 19(4), 291-301.
  • Erken, F. & Birsen, H. (2021). Cognitive Differences Between Online and Virtual Reality News in the Context of Recall and Comprehension. Yeni Medya, 2021(10), 1-24.
  • Goutier, N., de Haan, Y., de Bruin, K., Lecheler, S. & Kurikemeier, S. (2021). Cool Observer” to “Emotional Partici- pant”: The Practice of Immersive Journalism. Journalism Studies, 22(12), 1648-1664. https://doi.org/10.1080/146167 0X.2021.1956364
  • Hardee, G. M. & McMahan, R. P. (2017). FIJI: A Framework for the Immersion-Journalism Intersection. Frontiers in ICT, 4(21), 1-18. https://doi.org/10.3389/fict.2017.00021
  • Jones, S. (2017). Disturbing the Narrative Journalism in Virtual Reality. Journal of Media Practice, 18(2-3), 171-185. https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1374677
  • Kang, S., O’Brien, E., Villarreal, A., Wansoo, L. & Mahood, C. (2018). Immersive Hournalism and Telepresence: Does virtual reality newsaffect nezw credibility?. Digital Journalism, 7(2), 294-313. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1 504624
  • Koçak, D. (2020). Medyada Dönüşüm ve Sanal Gerçeklik Gazeteciliği. 2. Uluslararası Yeni Dünyada İletişim Kongresi (s. 91-109). 2-4 Ekim 2020, Ankara. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/346931134_MEDYADA_ DONUSUM_VE_SANAL_GERCEKLIK_GAZETECILIGI.
  • Kukkakorpi, M. & Pantti, M. (2021). A Sense of Place: VR Journalism and Emotional Engagement. Journalism Practice, 15(6), 785-802. https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1799237
  • Özkan, Ç. (2020). Yeni Medyada Dijital Hikâye Anlatısına Yeni Bir Yaklaşım: Haber Oyunları. Etkileşim, (10), 146-167. doi: https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.79
  • Pjesivac, I., Wojdynski, B. W., Binford, M. T., (Jay) Kim, J. & Herdon, K. L. (2021). Using Directional Cues in Immersive Journalism: The Impact on Information Processing, Narrative Transportation, Presence, News Attitudes, and Credibility. Digital Journalism. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1897473
  • Sánchez Laws, A. L. (2017). Can Immersive Journalism Enhance Emphaty? Digital Journalism, 8(2), 213-228. https:// doi.org/10.1080/21670811.2017.1389286
  • Steinfeld, N. (2019). To Be there when it Happened: Immersive Journalism, Empathy, and Opinion on Sexual Harass- ment. Journalism Practice, 14(2), 240-258. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1704842
  • Van Damme, K., Anissa, A., De Marez, L. & Van Leuven, S. (2019). 360° Video Journalism: Experimental Study on the Effect of Immersion on News Experience and Distant Suffering. Journalism Studies, 20(14), 2053-2076. https://doi.org/ 10.1080/1461670X.2018.1561208

Immersive Journalism as a New Genre: Towards Metaverse Journalism

Yıl 2022, , 105 - 125, 07.12.2022
https://doi.org/10.31123/akil.1144071

Öz

One of the most basic qualities of being human is the ability to use technology, and another is to communicate and therefore to carry information to the future. Technological developments continue rapidly in terms of software and hardware. With Web 3.0, institutions and organizations are transforming the individual’s way of communicating, archiving- sharing information, and socializing more dramatically than in previous periods.
This article is based on the assumption of new types of journalism depending on the development of technology. The media have always been the most devoted followers of technology. The close follow-up of technology by media organizations, which started with the invention of the printing press, continues in newspapers, television, radio and new media extensions, and inevitably, data journalism, robot journalism, drone journalism, augmented reality journalism, blockchain journalism, etc. reveals new types and practices of journalism. One of the newer genres is immersive journalism. Technological developments reveal that this type of journalism using virtual reality (VR) and augmented reality (AR) technologies will not be permanent, thus preparing users, journalists and media organizations for a new medium.
Studies on immersive journalism are limited in Turkey. This article is an attempt to define immersive journalism. With the descriptive analysis method, it is tried to understand what immersive journalism is, why it emerged and how it is applied. Therefore, it can be questioned whether there is a type of journalism that can adapt to a new medium, the Metaverse. Thus, it is hoped that this study will be functional for future research.

Kaynakça

  • Arda, Ö. & Şentürk, O. (2020). Dijital Oyunun Belge Anlatıya Dayalı ve Açık Dünya Tasarımı: Docu-Game. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1367-1382.
  • Baía Reis, A. & Coelho, A. (2018). Virtual Reality and Journalism. Digital Journalism, 6(8), 1090-1100. https://doi.org/ 10.1080/21670811.2018.1502046
  • Barnidge, A. S., Kim, B., Cooks, E., Deavours, D. & Viehouser, M. (2021). The Effects of Virtual Reality News on Learn- ing about Climate Change. Mass Communication & Society, 25(1), 1-24 https://doi.org/10.1080/15205436.2021.19253 00
  • Barreda-Ángeles, M., Aleix-Guillaume, S. & Pereda-Baños, A. (2021). Virtual reality storytelling as a double-edged sword: Immersive presentation of nonfiction 360°-video is associated with impaired cognitive information processing. Communication Monographs, 88(2), 154-173. https://doi.org/10.1080/03637751.2020.1803496
  • Bekiroğlu, O., Kaya, S. & Yaman, D. (2019). Dijital Dönüşümün Periyotlarında Medya ve Gazetecilik Alanındaki Birikim ve Sıçramalar. Uluslararası Türk Dünyası Basın Sempozyumu (s. 153-176), 14-17 Mart 2019, Amasya Erişim adresi: https://snnky.weebly.com/uploads/5/5/1/3/55137371/23_bas%C4%B1n_s_164_187.pdf .
  • Brannon, L., Gold, L., Magee, J. & Walton, G. (2021). The Potential of Interactivity and Gamification Within Immersive Journalism & Interactive Documentary (I-Docs) to Explore Climate Change Literacy and Inoculate Against Misinforma- tion. Journalism, 16(2-3), 334-364. https://doi.org/10.1080/17512786.2021.1991439
  • Çaba, D. (2018). Dijital Çağda Değişen Haber Sunumu: Gazetecilikte Sanal Gerçeklik Uygulamaları. e-GİFDER, 6(1), 691-723.
  • de la Peña, N., P., W., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pomés, A., Spanlang, B. & Slater, M. (2010). Immersive Journal- ism: Immersive Virtual Reality for the First-Person Experience of News. Presence, 19(4), 291-301.
  • Erken, F. & Birsen, H. (2021). Cognitive Differences Between Online and Virtual Reality News in the Context of Recall and Comprehension. Yeni Medya, 2021(10), 1-24.
  • Goutier, N., de Haan, Y., de Bruin, K., Lecheler, S. & Kurikemeier, S. (2021). Cool Observer” to “Emotional Partici- pant”: The Practice of Immersive Journalism. Journalism Studies, 22(12), 1648-1664. https://doi.org/10.1080/146167 0X.2021.1956364
  • Hardee, G. M. & McMahan, R. P. (2017). FIJI: A Framework for the Immersion-Journalism Intersection. Frontiers in ICT, 4(21), 1-18. https://doi.org/10.3389/fict.2017.00021
  • Jones, S. (2017). Disturbing the Narrative Journalism in Virtual Reality. Journal of Media Practice, 18(2-3), 171-185. https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1374677
  • Kang, S., O’Brien, E., Villarreal, A., Wansoo, L. & Mahood, C. (2018). Immersive Hournalism and Telepresence: Does virtual reality newsaffect nezw credibility?. Digital Journalism, 7(2), 294-313. https://doi.org/10.1080/21670811.2018.1 504624
  • Koçak, D. (2020). Medyada Dönüşüm ve Sanal Gerçeklik Gazeteciliği. 2. Uluslararası Yeni Dünyada İletişim Kongresi (s. 91-109). 2-4 Ekim 2020, Ankara. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/346931134_MEDYADA_ DONUSUM_VE_SANAL_GERCEKLIK_GAZETECILIGI.
  • Kukkakorpi, M. & Pantti, M. (2021). A Sense of Place: VR Journalism and Emotional Engagement. Journalism Practice, 15(6), 785-802. https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1799237
  • Özkan, Ç. (2020). Yeni Medyada Dijital Hikâye Anlatısına Yeni Bir Yaklaşım: Haber Oyunları. Etkileşim, (10), 146-167. doi: https://doi.org/10.32739/etkilesim.2020.6.79
  • Pjesivac, I., Wojdynski, B. W., Binford, M. T., (Jay) Kim, J. & Herdon, K. L. (2021). Using Directional Cues in Immersive Journalism: The Impact on Information Processing, Narrative Transportation, Presence, News Attitudes, and Credibility. Digital Journalism. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1897473
  • Sánchez Laws, A. L. (2017). Can Immersive Journalism Enhance Emphaty? Digital Journalism, 8(2), 213-228. https:// doi.org/10.1080/21670811.2017.1389286
  • Steinfeld, N. (2019). To Be there when it Happened: Immersive Journalism, Empathy, and Opinion on Sexual Harass- ment. Journalism Practice, 14(2), 240-258. https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1704842
  • Van Damme, K., Anissa, A., De Marez, L. & Van Leuven, S. (2019). 360° Video Journalism: Experimental Study on the Effect of Immersion on News Experience and Distant Suffering. Journalism Studies, 20(14), 2053-2076. https://doi.org/ 10.1080/1461670X.2018.1561208
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Barış Yetkin 0000-0003-0577-3363

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yetkin, B. (2022). Yeni Bir Tür Olarak Sürükleyici Gazetecilik: Metaverse Gazeteciliğine Doğru. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(38), 105-125. https://doi.org/10.31123/akil.1144071