Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Hareket-İmge ve Zaman-İmge Kavramları Doğrultusunda “21 Gram”a Bir Bakış

Yıl 2015, , 114 - 131, 15.12.2015
https://doi.org/10.31123/akil.437433

Öz

Bu çalışma, Gilles Deleuze’ün “hareket-imge ve zaman-imge”2 kavramları
doğrultusunda “Alejandro González Iñárritu”nun “Ölüm Üçlemesi”nden3 (Death Trilogy)
biri olan “21 Gram” (2003) filminin nitel bir analizini yapma denemesidir. Düşünce
ile sanat paralelliğinin kurulabilmesi için önce Gilles Deleuze ve Felix Guatarri’nin
“düşüncenin tecelli ediş biçimleri” olarak gördüğü sanat, bilim ve felsefe ilişkisinden
kısaca bahsedilmiştir. Ardından hareket-imge ve zaman-imge kavramlarına kısaca
değinilmiştir. Buradan hareketle, hareket-imge ve zaman-imge öğelerinin modern
sinema içerisindeki girift yapısını anlayabilmek amacıyla, David Jones’un bir
çalışmasında4 kullandığı “melez-imge” kavramı ile yola çıkılmıştır. Innaritu filmlerinin
anlatı yapısı düşünüldüğünde bu kavramlar doğrultusunda bir incelemeyi yapmak
uygun görünmektedir. Dolayısıyla “21 Gram” filminin bu kavramlar çerçevesinde
felsefe ile paralellikleri gösterilmeye çalışılmıştır. Gilles Deleuze’ün sinema ile ilgili
kavramları bize oldukça ufuk açıcı bağlantılar sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı bu
bağlantılardan bazıları üzerinde bir düşünme pratiği yapmayı denemektir.

Kaynakça

  • Andrew, Dudley (2010). Büyük Sinema Kuramları, İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Ashton, Dyrk (2006), Using Deleuze: The Cinema Books, Film Studies and Effect, ProQuest
  • Baker, Ulus (2014). Arzu ve Sanat, Ed: Tansu Açık, İstanbul:İletişim Yayınları
  • Baker, Ulus (2015). Beyin Ekran, Derleyen: Ege Berensel, İstanbul: Birikim Yayınları
  • Baker, Ulus (2014). Kanaatlerden İmajlara: Duygular Sosyolojisine Doğru, Çev. Harun Abuşoğlu, İstanbul:Birikim Yayınları
  • Balanuye, Çetin (2012). Spinoza, İstanbul: Say Yayınları,
  • Bazin, Andre (2011). Sinema Nedir? İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Bergson, Henri (2015). Madde ve Bellek, Çev. Işık Ergüden, Ankara: Dost Kitapevi Yayınları
  • Bogue, Ronald (2003). Deleuze on Cinema, New York:Routledge Press
  • Bonitzer, Pascal (2011). Kör Alan ve Dekadrajlar, Çev. İzzet Yaşar, İstanbul: Metis Yayınları
  • Colebrook, Claire (2013). Gilles Deleuze, Çev.Cem Soydemir, İstanbul: Doğu Batı Yayınları
  • Deleuze, Gilles (1997). Time-Image, University of Minnesota Press, Minneapolis
  • Deleuze, Gilles (2004). Hareket-İmge, Çev. Soner Özdemir, İstanbul:Norgunk Yayınları
  • Deleuze, Gilles ve Guattari, Felix (2015). Felsefe Nedir, Çev. Turhan Ilgaz, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları
  • Eisenstein, Sergei (1984). Film Biçimi, İstanbul: Payel Yayınları.
  • Eisenstein, Sergei (1985). Film Duyumu, İstanbul: Payel Yayınları.
  • Rodowick, D.N. (1997). Gilles Deleuze’s Time Machine , , London:Duke Universty Press
  • Rajhman, John (2013). Deleuze Bağlantıları, Çev. Barış Şannan, İstanbul: Bağlam Yayınları
  • Sütçü, Özcan Yılmaz (2015). Gilles Deleuze’da İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, İstanbul: Sentez Yayınları
  • Sauvagnargues, Anne (2010). Deleuze ve Sanat. Çev. Nurten Sarıca, Ankara: De Ki Yayınları
  • Spinoza, Benedictus (2014). Etika, Çev.Hilmi Ziya Ülken, Ankara: Dost Kitapevi Yayınları
  • Sutton, Damien ve Jones, David-Martin (2014). Yeni Bir Bakışla Deleuze, Çev. Murat Özbenk, Yetkin Başkavak, İstanbul: Kolektif Yayınları
  • Wichmann, Jonathan (2003) The Simultaneous Representation of Existing and Non-Existing Phenomena in Borges’ Ficciones, Variaciones Borges 16
  • Zourabichvili, François (2011). Deleuze Sözlüğü, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: Say Yayınları
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Kıvanç Türkgeldi

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Türkgeldi, S. K. (2015). Hareket-İmge ve Zaman-İmge Kavramları Doğrultusunda “21 Gram”a Bir Bakış. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(24), 114-131. https://doi.org/10.31123/akil.437433