Öz
Bu çalışma, Gilles Deleuze’ün “hareket-imge ve zaman-imge”2 kavramları
doğrultusunda “Alejandro González Iñárritu”nun “Ölüm Üçlemesi”nden3 (Death Trilogy)
biri olan “21 Gram” (2003) filminin nitel bir analizini yapma denemesidir. Düşünce
ile sanat paralelliğinin kurulabilmesi için önce Gilles Deleuze ve Felix Guatarri’nin
“düşüncenin tecelli ediş biçimleri” olarak gördüğü sanat, bilim ve felsefe ilişkisinden
kısaca bahsedilmiştir. Ardından hareket-imge ve zaman-imge kavramlarına kısaca
değinilmiştir. Buradan hareketle, hareket-imge ve zaman-imge öğelerinin modern
sinema içerisindeki girift yapısını anlayabilmek amacıyla, David Jones’un bir
çalışmasında4 kullandığı “melez-imge” kavramı ile yola çıkılmıştır. Innaritu filmlerinin
anlatı yapısı düşünüldüğünde bu kavramlar doğrultusunda bir incelemeyi yapmak
uygun görünmektedir. Dolayısıyla “21 Gram” filminin bu kavramlar çerçevesinde
felsefe ile paralellikleri gösterilmeye çalışılmıştır. Gilles Deleuze’ün sinema ile ilgili
kavramları bize oldukça ufuk açıcı bağlantılar sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı bu
bağlantılardan bazıları üzerinde bir düşünme pratiği yapmayı denemektir.