Dijital Aktivizm Bağlamında Artvin Cerattepe Olayları Üzerine Bir İçerik Analizi
Yıl 2018,
, 57 - 76, 01.11.2018
Ali Korkmaz
,
Fuat Ustakara
Uğur Aydın
Öz
İnsanlar
dünyada neler olduğunu öğrenmek ve anlamak için medyaya bağlıdırlar. İnsanlar
kitle iletişim araçlarının verdiği bilgiler sayesinde bilgilenmekte ve medyanın
olaylara verdikleri önem derecelerini kabul etmeye meyilli olmaktadırlar.
İnsanlar, medyanın kurmuş olduğu gündem sayesinde olayların hangi önemde
olduklarını öğrenirler. Günümüzde yeni iletişim ortamları, özellikle internet,
modern iletişim sisteminin en büyük destekçisi olmaktadır. Teknoloji açısından
internetten sonraki en büyük akım sosyal medya olmuştur. Sosyal medya, siyasal
iletişim açısından önemli bir araç haline gelmiştir. Geleneksel medyayı siyasal
iletişim aracı olarak yoğun bir şekilde kullanan siyasal partiler, sosyal
medyanın kısa zaman diliminde ulaştığı bu başarıyı ve her an sosyal medyada bir
araya gelen kitleleri göz ardı edemez hale gelmişlerdir. Geleneksel aktivizm
yöntemlerini de bu bağlamda dijital ortama taşınmıştır. Artvin ilinde bulunan
Kafkasör Yaylası’nda madencilik çalışmaları için devlet tarafından özel sektöre
yetki verilmiştir. Bu yetkilendirme sonrasında bölge halkı ve Türkiye’nin
muhtelif yerlerinden sivil toplum örgütleri “Yeşile Dokunma” ve “Madene Hayır”
sloganlarıyla aynı amaç etrafında toplanmışlardır. Toplanmalarda dijital medya
etkin rol oynamaktadır. Çalışmada Artvin Cerattepe protestoları ve sosyal
medyaya yansımaları dijital aktivizm kapsamında içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir.
Kaynakça
- Arsan, Esra (2011), “Sivil İtaatsizlik Bağlamında Bir Araştırma: Gazeteci Sansür ve Otosansür”,Cogito & Sivil İtaatsizlik, Yapı Kredi Yayınları, Sayı 67.Dündar, Güher (2015), Berkant Yılmaz ve Taala Oskay, “Dijital Ortamda Aktivizm: Online İmza Kampanyalarına Katılım Davranışlarının İncelenmesi (Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma)”, E-Journal of Intermadia, s.481-504.Dağıtmaç, Murat (2015), Sosyal Medya Bizi Neden Kullanır, İstanbul, Metamorfoz Yayıncılık.Furuncu, Duygu (2014), Yeni Toplumsal Hareketler, Küreselleşme ve Dijital Aktivizm: Gezi Parkı Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.Gündüz, Uğur (2013), “Toplumsal Hareketler, Sivil İtaatsizlik ve Sosyal Medya Yansımaları”, Sosyalleşen Birey Sosyal Medya Araştırmaları 1, Editörler Ali Büyükaslan ve Ali M. Kırık, Konya, Çizgi Kitapevi, s.133-154.Karagöz, Kezban (2013), Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital Aktivizm Hareketleri, İletişim ve Diplomasi Dergisi, Sayı 1.Kaya, Aysun (2013), “Sosyal Paylaşım Ağlarının Kişilerarası İletişim Sürecine Etkisi B ağlamında Facebook”, Sosyalleşen Birey Sosyal Medya Araştırmaları 1, Editörler Ali Büyükaslan ve Ali M. Kırık, Konya, Çizgi Kitapevi, s.155-206.Kökalan Ç., Füsun (2009), Küreselleşme Sürecinde Sosyal Bir Hareket Olarak Karşı Küreselleşme Hareketleri/Türkiye Sosyal Forumu Örneği, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi.Maigret, Eric, Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişim Yayınları, İstanbul, 2014.Meriç, Övünç (2015), “Dijital Çağda Siyasal Gündem Belirleme Yaklaşımı”, İletişimde Sosyal Medya Sosyal Medyada Etkileşim, Dijital Çağda Siyasal Gündem Belirleme Yaklaşımı, İstanbul, Kalkedon.Rawls, John (2001), Sivil İtaatsizliğin Tanımı ve Haklılığı, İstanbul, Ayrıntı Yayınlar.Offe, C. (1999), “Yeni Sosyal Hareketler: Kurumsal Politikanın Sınırlarının Zorlaması”, Ed. Çayır, Kenan, Yeni Sosyal Hareketler, Kaknüs Yayınları, İstanbul, , s.16.Önder, Tuncay (2003), Ekoloji, Toplum ve Siyaset, Ankara, Odak Yayınevi.Öymen, Onur (2014), Bir Propaganda Silahı Olarak Basın, İstanbul, Remzi Kitabevi.Özcan, Fethi F. (2012), Yeni Medya ve Dijital Aktivizm, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi, İstanbul.Özel, A. (2014), “Halkla İlişkiler ve Aktivizm İlişkisine Kuramsal Bir Yaklaşım”, Halkla İlişkilerde Yeni Yaklaşımlar, İstanbul, Paradigma Akademi Yayınları, s.39-63.Sakallı, Nuray (2010), Sosyal Etkiler: Kim Kimi Nasıl Etkiler?, Ankara, İmge Kitabevi Yayınları, 5. Baskı.Sanlav, Ümit (2014), Sosyal Medya Savaşları, İstanbul, Hayat Yayınları.Savaş, Artanç (2013), Klavye Delikanlılığı Mı, Devrimin Anahtarı MI?, http://www.sabah.com.tr/pazar/2013/01/06/ klavye-delikanliligi-mi-devrimin-anahtari-mi, Erişim Tarihi:10.04.2016.Sayımer, İdil (2012), Sanal Ortamlarda Halkla İlişkiler, İstanbul, Beta.Sert, Nuray Y. (2012), “Online Aktivizm Araçları Yoluyla Oluşturulan Etkilerin Metafor Kullanılarak Açıklanması”, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 17, s. 126-140.Sur, Melda (1987), Grev Kavramı, İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.Terkan, Banu (2005), Gündem Belirleme, Ankara, Tablet Kitabevi.Tıraş, Mehmet (2015), Yeni Muhalefet Sosyal Medya, İstanbul, Sokak Kitapları Yayınları.Yaylagül, Levent (2016), Kitle İletişim Kuramları Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar, Ankara, Dipnot Yayınları, 7. Baskı.Yengin, Hülya (1996), Medyanın Dili, İstanbul, Der Yayınları.Yüksel, Erkan (2001), Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya, Çizgi Kitapevi.