Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, , 32 - 59, 30.06.2019
https://doi.org/10.31123/akil.533225

Öz

Kaynakça

  • Badiou, A. ve Truong, N. (2011). Aşka Övgü (çev. O. Türkay), İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Bauman, Z. (2011). Akışkan modern dünyadan 44 mektup (çev. P. Siral), İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • Bauman, Z. (2012). Akışkan Aşk: İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair (çev. I. Ergüden), İstanbul: Versus Kitap.
  • Bayramoğlu, Y. (2011). Mars-Venüs/Kadın-Erkek: Reklamlarda Heteroseksizm ve Eşcinsellik, (drl. Cenk Özbay, Ayşecan Terzioğlu, Yeşim Yasin, Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bennett, A. (2013). Kültür ve Gündelik Hayat (çev. N. Tokdoğan, B. Şenel, U. Y. Kara), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Berger, P. Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşâsı, Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi (çev. V. S. Öğütle), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Botton, A. (2010). Statü Endişesi (çev. A. S. Bayer), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi (çev. D. F. Şannan, A. G. Berkkurt), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bruner, G. C. ve Kumar A. (2007). Attitude toward Location-based Advertising, Journal of Interactive Advertising, 7:2, 3-15, DOI: 10.1080/15252019.2007.10722127, https://doi.org/10.1080/15252019.2007.10722127. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/242220655_Attitude_toward_Location-based_Advertising, Erişim tarihi: 2019.
  • Chaney, D. (1999). Yaşam Tarzları (çev. İ. Kutluk) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Chodorow, N. J. (2007). Duyguların Gücü: Psikanalizde, Cinsiyette ve Kültürde Kişisel Anlam (çev. J. Ü. Dirlikyapan), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Debord, Guy (1996). Gösteri Toplumu (çev. A. Ekmekçi, O. Taşkent), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eagelton, T. (2014). Tanrı’nın Ölümü ve Kültür (çev. S. Dingiloğlu), İstanbul: Yordam Kitap.
  • Eagelton, T. (2012). Hayatın Anlamı (çev. K. Tunca ), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Funk, R (2013). Ben ve Biz: Postmodern İnsanın Psikanalizi (çev. Ç. Tanyeri), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • IIIouz, Eva, (2013). Aşk Neden Acıtır (çev. Ö. Çağlar Aksoy), İstanbul: Jaguar Kitap.
  • Goffman, Erving (2014). Gündelik Yaşamda Benliğin Sunumu (çev. B. Cezar), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde Yaşamak: 1980'lerin Kültürel İklimi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations, ABD: McGraw-Hill
  • Ketelaara, P. E., Bernritterb, E. S, Woudenberga, T. J., Rozendaala, E., Koniga, R. P., Hühnd, A. E., Gisbergene, M. S. V, Janssenf, L. (2018). “Opening” location-based mobile ads: How openness and location congruency of location-based ads weaken negative effects of intrusiveness on brand choice. Journal of Bussiness Research, 91-277-285. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296318303059, Erişim tarihi: 2019.
  • Krich, A. (Ed). (1983). Aşkın Anatomisi (çev. M. Harmancı), İstanbul: Say Kitap.
  • Lee, S., Kim, K., J., Sundar, S., S. (2015). Customization in location-based advertising: Effects of tailoring source, locational congruity, and product involvement on ad attitudes. Computers in Human Behavior 51-336-343, Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563215003441, Erişim tarihi: 2019.
  • Lefebvre, H. (2010). Gündelik Hayatın Eleştirisi II: Gündelik Hayat Sosyolojisinin Temelleri (çev. I. Ergüden), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Mannheim, K. (2002). İdeoloji ve Ütopya (çev. M. Okyayuz), Ankara: Epos Yayınları.
  • May, R. (2010). Aşk ve İrade (çev. Y. Namer), İstanbul: Okuyanus Yayınları.
  • Miller, G (2012). Tüketimin Evrimi, Cinsiyet, statü ve tüketim (çev. G. Vardar), İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Morley, D., Robins K., (1997), Kimlik Mekânları, Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar (çev. E. Zeybekoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Niedzviecki, H. (2009). Dikizleme Günlüğü, (çev. G. Gündüç), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özbay, C., Terzioğlu, A., Yasin, Y. (2011). Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Özyeğin, G. (2011). Arzunun Nesnesi Olmak: Romans, Kırılgan Erkeklik ve Neoliberal Özne, (drl. Cenk Özbay, Ayşecan Terzioğlu, Yeşim Yasin, Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Paterson, M. (2006). Consumption and Everyday Life, Routledge/Taylor & Francis Group: London/New York.
  • Phillips, Adam. (1997). Flört Üzerine (çev. Ö. Arıkan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ranzini, G. , Lutz, C. (2017). Love at first swipe? Explaining Tinder self-presentation and motives. Mobile Media & Communication. Vol. 5(1) 80–101 © The Author(s) 2016 Reprints and permissions: sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav DOI: 10.1177/2050157916664559. Erişim adresi: journals.sagepub.com/home/mmc, Erişim tarihi: 2019.
  • Rosanna E. Guadagno , Bradley M. Okdie, Sara A. Kruse (2011). Dating deception: Gender, online dating, and exaggerated self-presentation, Computers in Human Behavior journal doi:10.1016/j.chb.2011.11.010. Erşim adresi: www.elsevier.com/locate/comphumbeh, Erişim tarihi: 2019.
  • Sombart, W. (2016). Aşk Lüks ve Kapitalizm: Modern dünyanın savurganlığının doğması üzerine (çev. N. Aça), Ankara: Pharmakon Yayınevi
  • Shin, W. ve Lin, T. T. (2016). Who avoids location-based advertising and why? Investigating the relationship between user perceptions and advertising avoidance, Computers in Human Behavior, 63- 444-452, Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/journal/computers-in-human-behavior/vol/63/suppl/C, Erişim tarihi: 2019.
  • Timuçin, A. (2010). Aşkın Diyalektiği, İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Toynbee, J. T. (2007). Türkiye ve Yunanistan’da Batı Meselesi (çev. K. M. Orağlı), İstanbul: Yeditepe Yayınevi
  • Zizek, S. (2005). Yamuk Bakmak, Populer Kültürden Jacques Lacan'a Giriş, (çev. T. Birkan), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Zizek, S. (2012). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=3EnFpfKFG_0, Erişim tarihi: 2019.
  • Business of Apps Erişim adresi: http://www.businessofapps.com/data/tinder-statistics/#2, Erişim tarihi: 2019
  • Forbes Dergi Erişim adresi: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/11/22/15-things-you-should-know-about-location-based-advertising/#63c0e0891e62, Erişim tarihi: 2019.
  • GlobalWebIndex Erişim adresi: https://blog.globalwebindex.com/trends/what-to-know-about-tinder/, Erişim tarihi: 2019.

Postmodern Romantik İlişkiler ve Reklam: Tinder Örneği

Yıl 2019, , 32 - 59, 30.06.2019
https://doi.org/10.31123/akil.533225

Öz

Gündelik
hayatın önemli bir parçası haline gelen mobil flört uygulamaları, romantik
ilişkilerin doğasını hızla değiştirmeye devam etmektedir. Kimileri mobil flört
uygulamalarını “aşkın bayağılaşması” olarak yorumlarken, bazıları bu flört etme
biçimlerindeki derin değişim ve dönüşümü dijital dünyanın kaçınılmaz
sonuçlarından biri olarak görmektedir. Bu çalışmanın amacı ise teknolojik
gelişmelerin etkisiyle cinsler arası ilişkide flört etme biçimlerindeki değişimler
ile tüketim arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmektir. Bu bağlamda romantik
ilişkilerin tarihsel bir düzlemde anlamına ve değişimine ilişkin literatür
gözden geçirilerek, coğrafi konum tabanlı flört uygulamalarının reklam
sektörüne yarattığı fırsatlar değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamında postmodern
romantik ilişkilerin, dijital yaşam tarzları, kültür ve tüketimle olan bağı
çerçevesinde, konum tabanlı sosyal ağ 
uygulamaları arasında en popülerlerden biri olan mobil flört uygulaması
Tinder’da yayınlanan reklamlar, niteliksel ve niceliksel içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir.  Sonuç olarak, reklam
mesajlarının büyük oranda lüks ve sembolik tüketime ilişkin anlam ve sembollerle
işaret ettiği fakat markaların coğrafi konuma uyumlu reklam stratejileri geliştirmedikleri
görülmüştür. Elde edilen veriler ayrıca, küresel bir eğilim olan ve kısa
dönemli ilişkileri vurgulayan Tinder’da yayınlanan reklamlarda, geleneksel
romantik ilişkileri yeniden üreten anlam ve sembollerin yer aldığını ortaya
koymaktadır. 

Kaynakça

  • Badiou, A. ve Truong, N. (2011). Aşka Övgü (çev. O. Türkay), İstanbul: Can Sanat Yayınları.
  • Bauman, Z. (2011). Akışkan modern dünyadan 44 mektup (çev. P. Siral), İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • Bauman, Z. (2012). Akışkan Aşk: İnsan İlişkilerinin Kırılganlığına Dair (çev. I. Ergüden), İstanbul: Versus Kitap.
  • Bayramoğlu, Y. (2011). Mars-Venüs/Kadın-Erkek: Reklamlarda Heteroseksizm ve Eşcinsellik, (drl. Cenk Özbay, Ayşecan Terzioğlu, Yeşim Yasin, Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bennett, A. (2013). Kültür ve Gündelik Hayat (çev. N. Tokdoğan, B. Şenel, U. Y. Kara), Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Berger, P. Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşâsı, Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi (çev. V. S. Öğütle), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Botton, A. (2010). Statü Endişesi (çev. A. S. Bayer), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni yargısının toplumsal eleştirisi (çev. D. F. Şannan, A. G. Berkkurt), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bruner, G. C. ve Kumar A. (2007). Attitude toward Location-based Advertising, Journal of Interactive Advertising, 7:2, 3-15, DOI: 10.1080/15252019.2007.10722127, https://doi.org/10.1080/15252019.2007.10722127. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/242220655_Attitude_toward_Location-based_Advertising, Erişim tarihi: 2019.
  • Chaney, D. (1999). Yaşam Tarzları (çev. İ. Kutluk) Ankara: Dost Kitabevi.
  • Chodorow, N. J. (2007). Duyguların Gücü: Psikanalizde, Cinsiyette ve Kültürde Kişisel Anlam (çev. J. Ü. Dirlikyapan), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Debord, Guy (1996). Gösteri Toplumu (çev. A. Ekmekçi, O. Taşkent), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eagelton, T. (2014). Tanrı’nın Ölümü ve Kültür (çev. S. Dingiloğlu), İstanbul: Yordam Kitap.
  • Eagelton, T. (2012). Hayatın Anlamı (çev. K. Tunca ), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Funk, R (2013). Ben ve Biz: Postmodern İnsanın Psikanalizi (çev. Ç. Tanyeri), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • IIIouz, Eva, (2013). Aşk Neden Acıtır (çev. Ö. Çağlar Aksoy), İstanbul: Jaguar Kitap.
  • Goffman, Erving (2014). Gündelik Yaşamda Benliğin Sunumu (çev. B. Cezar), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde Yaşamak: 1980'lerin Kültürel İklimi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Hofstede, G., Hofstede, G. J., Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations, ABD: McGraw-Hill
  • Ketelaara, P. E., Bernritterb, E. S, Woudenberga, T. J., Rozendaala, E., Koniga, R. P., Hühnd, A. E., Gisbergene, M. S. V, Janssenf, L. (2018). “Opening” location-based mobile ads: How openness and location congruency of location-based ads weaken negative effects of intrusiveness on brand choice. Journal of Bussiness Research, 91-277-285. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0148296318303059, Erişim tarihi: 2019.
  • Krich, A. (Ed). (1983). Aşkın Anatomisi (çev. M. Harmancı), İstanbul: Say Kitap.
  • Lee, S., Kim, K., J., Sundar, S., S. (2015). Customization in location-based advertising: Effects of tailoring source, locational congruity, and product involvement on ad attitudes. Computers in Human Behavior 51-336-343, Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563215003441, Erişim tarihi: 2019.
  • Lefebvre, H. (2010). Gündelik Hayatın Eleştirisi II: Gündelik Hayat Sosyolojisinin Temelleri (çev. I. Ergüden), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Mannheim, K. (2002). İdeoloji ve Ütopya (çev. M. Okyayuz), Ankara: Epos Yayınları.
  • May, R. (2010). Aşk ve İrade (çev. Y. Namer), İstanbul: Okuyanus Yayınları.
  • Miller, G (2012). Tüketimin Evrimi, Cinsiyet, statü ve tüketim (çev. G. Vardar), İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Morley, D., Robins K., (1997), Kimlik Mekânları, Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar (çev. E. Zeybekoğlu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Niedzviecki, H. (2009). Dikizleme Günlüğü, (çev. G. Gündüç), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Özbay, C., Terzioğlu, A., Yasin, Y. (2011). Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Özyeğin, G. (2011). Arzunun Nesnesi Olmak: Romans, Kırılgan Erkeklik ve Neoliberal Özne, (drl. Cenk Özbay, Ayşecan Terzioğlu, Yeşim Yasin, Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Paterson, M. (2006). Consumption and Everyday Life, Routledge/Taylor & Francis Group: London/New York.
  • Phillips, Adam. (1997). Flört Üzerine (çev. Ö. Arıkan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ranzini, G. , Lutz, C. (2017). Love at first swipe? Explaining Tinder self-presentation and motives. Mobile Media & Communication. Vol. 5(1) 80–101 © The Author(s) 2016 Reprints and permissions: sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav DOI: 10.1177/2050157916664559. Erişim adresi: journals.sagepub.com/home/mmc, Erişim tarihi: 2019.
  • Rosanna E. Guadagno , Bradley M. Okdie, Sara A. Kruse (2011). Dating deception: Gender, online dating, and exaggerated self-presentation, Computers in Human Behavior journal doi:10.1016/j.chb.2011.11.010. Erşim adresi: www.elsevier.com/locate/comphumbeh, Erişim tarihi: 2019.
  • Sombart, W. (2016). Aşk Lüks ve Kapitalizm: Modern dünyanın savurganlığının doğması üzerine (çev. N. Aça), Ankara: Pharmakon Yayınevi
  • Shin, W. ve Lin, T. T. (2016). Who avoids location-based advertising and why? Investigating the relationship between user perceptions and advertising avoidance, Computers in Human Behavior, 63- 444-452, Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/journal/computers-in-human-behavior/vol/63/suppl/C, Erişim tarihi: 2019.
  • Timuçin, A. (2010). Aşkın Diyalektiği, İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Toynbee, J. T. (2007). Türkiye ve Yunanistan’da Batı Meselesi (çev. K. M. Orağlı), İstanbul: Yeditepe Yayınevi
  • Zizek, S. (2005). Yamuk Bakmak, Populer Kültürden Jacques Lacan'a Giriş, (çev. T. Birkan), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Zizek, S. (2012). Erişim adresi: https://www.youtube.com/watch?v=3EnFpfKFG_0, Erişim tarihi: 2019.
  • Business of Apps Erişim adresi: http://www.businessofapps.com/data/tinder-statistics/#2, Erişim tarihi: 2019
  • Forbes Dergi Erişim adresi: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/11/22/15-things-you-should-know-about-location-based-advertising/#63c0e0891e62, Erişim tarihi: 2019.
  • GlobalWebIndex Erişim adresi: https://blog.globalwebindex.com/trends/what-to-know-about-tinder/, Erişim tarihi: 2019.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Tapan 0000-0002-4270-4028

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Tapan, A. (2019). Postmodern Romantik İlişkiler ve Reklam: Tinder Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(31), 32-59. https://doi.org/10.31123/akil.533225