Post-Truth Siyaset Bağlamında Yeni Medya: 2019 Yerel Seçimi Örneğinde Bir İnceleme
Yıl 2020,
, 11 - 34, 30.06.2020
Ayşe Fulya Şen
,
Hacer Taşdelen
Öz
Bu çalışma, gerçeğin değersizleşmesi anlamına gelen
post- truth kavramına ve yeni medya üzerinden yayılan yalan içeriklere
odaklanmaktadır. Bu çalışmada, 31 Mart 2019 yerel seçimi döneminde yeni medya
üzerinden yayılan sahte haberler (fake-news) irdelenmiştir. Bu çalışmanın
amacı, haber sitelerinde ve sosyal ağlarda 31 Mart 2019 yerel seçimi sürecinde
yayılan yalan içeriklerin yoğunluğunu, içeriklerin hangi mecralarda, ne
şekillerde üretildiğini ve üretilen içeriklerin temalarını ortaya koymaktır. Bu
amaçla, Teyit.org tarafından 31 Mart 2019 yerel seçim döneminde tespit edilen
yalan içerikler belirlenen kategoriler üzerinden incelenmiştir. Yeni medyanın
yalan içeriklerin yayılmasında önemli belirleyici bir rol oynadığı ve yalan
haberlerin muhalefet siyasetçileri daha fazla hedef aldığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Kaynakça
- Bezembinder, C. (2018), Is Post- Truth Politics Really Post- Truth?. Master Thesis, Leiden University: Leıden.
- Bilgin, P. (2017). Resisting Post-truth Politics, a Primer: Or, How Not to Think about Human Mobility and theGlobal Environment, Global Policy Volume 8, Supplement 1, 55-59, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1758-5899.12411
- Fuchs, C. (2018). Authoritarian capitalism, authoritarian movements and authoritarian communication, Media, Culture & Society, Volume: 40 issue: 5, page(s): 779-791, https://doi.org/10.1177/0163443718772147Fuchs, C. (2014), Sosyal Medya Eleştirel Bir Giriş.(çev):İ. Kalaycı, D. Saraçoğlu. Ankara: NotaBene
- Gross, M. (2017), The Dangers of a Post-Truth World. Current Biology, 27 (9), 1-18.Harsin, J. (2018). Post-truth and critical communication. İçinde: Oxford Research Encyclopedia of Communication. Oxford University Press. doi: http://dx.doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.757
- Harsin, J. (2015). Regimes of Post- Truth, Post- Politics, and Attention Economies, Communication, Culture & Critique, 8(2), 327-333.Higgins, K. (2016). Post-truth: a guide for the perplexed, Nature 540, 9, (01 December 2016), doi:10.1038/540009a
- Kavanagh, J. ve Rich, M. D. (2018). Truth Decay: An Initial Exploration of the Diminishing Role of Facts and Analysis in American Public Life. Santa Monica, CA: RAND Corporation, 2018. https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2314.html.
- Kellner, D. (2018), Donald Trump and the Politics of Lying. Michael A. Peters, Sharon Rider, Mats Hyvönen, Tina Besley (Eds.) Post-Truth, Fake News, Singapore: Springer.
- Keyes, R. (2017), Hakikat Sonrası Çağ:Günümüz Dünyasında Yalancılık ve Aldatma (çev): D. Özçetin. İzmir: Tudem.Kollanyi, B., Howard, P. N., Woolley, S. C. (2016), Bots and Automation over Twitter During the US Election. Data Memo. Oxford, UK: Project on Computational Propaganda, (4), 1-5.
- Kramer, A. D., Guillory, J. E., Hancock, J. T. (2014), Experimental evidence of Massive-Scale Emotional Contagion Through Social Networks. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(24), 8788-8790.Liao, Q. V., Fu, W. T. (2014, April). Expert Voices in Echo Chambers: Effects of Source Expertise Indicators on Exposure to Diverse Opinions. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 2745-2754). ACM.
- Narin, B. (2018). Kişiselleştirilmiş Çevrimiçi Haber Akışının Yankı Odası Etkisi, Filtre Balonu ve Siberbalkanizasyon Kavramları Çerçevesinde İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 11(2), 232-251.
- OED (2016). “Word of the Year 2016 is...”, Erişim adresi: https://languages.oup.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2016
- Ott, B. L. (2017). The age of Twitter: Donald J. Trump and the politics of debasement. Critical studies in media communication, 34(1), 59-68.Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. UK: Penguin.
- Persily, N. (2017). The 2016 US election: Can Democracy Survive The Internet?. Journal of democracy, 28(2), 63-76.
- Resnick, P., Garrett, R. K., Kriplean, T., Munson, S. A., Stroud, N. J. (2013, February). Bursting Your (filter) Bubble: Strategies for Promoting Diverse Exposure. In Proceedings of the 2013 ACM conference on Computer supported cooperative work companion (pp. 95-100).
- Sismondo, S. (2017). Post-truth?, Social Studies of Science 2017, Vol. 47(1) 3–6, https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0306312717692076
- Swire, B., Berinsky, A. J., Lewandowsky, S., Ecker, U. K. (2017). Processing Political Misinformation: Comprehending the Trump Phenomenon. Royal Society Open Science, 4(3), 160802.
- The European Commission (2018). A multi-dimensional approach to disinformation Report of the independent High level Group on fake news and online disinformation. file:///Users/fulyasen/Downloads/KK0118221ENN.en.pdf, Erişim tarihi: 14.08.2019.
- van Dijk, T. A. (2000). Ideology and discourse: A multidisciplinary introduction. London: Sage.Woolley, S. C., Guilbeault, D. R. (2017). Computational Propaganda in The United States of America: Manufacturing Consensus Online. Computational Propaganda Research Project, 22.
- İnternet KaynaklarıThe post-truth world: Yes, I’d lie to you (2016, Eylül 10). Erişim adresi: https://www.economist.com/briefing/2016/09/10/yes-id-lie-to-you
- 2019 yerel seçimlerinde internette yayılan 42 yanlış bilgi (2019, Mart 30). Erişim adresi: https://teyit.org/2019-yerel-secimlerinde-internette-yayilan-yanlis-bilgiler/