Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Ulusal Kanallarda Yayınlanan Dizi Fragmanlarında Şiddetin Sunumu

Yıl 2019, , 606 - 620, 31.12.2019
https://doi.org/10.31123/akil.620804

Öz

Sıklıkla uzun soluklu yapımlar olarak karşımıza çıkan televizyon dizileri
kurgulanan olaylar ve karakterleriyle izleyici için merak edilip takip edilen
bir türdür. Bu noktada, dizilerin vitrini olarak değerlendirebileceğimiz dizi
fragmanları izleyici için bir sonraki bölümün tanıtımını içerirken merak
öğesini ve dizinin izlenilirliğini canlı tutmaya çalışmaktadır. Dizi
fragmanları bir sonraki bölümü tanıtan küçük filmcikler olarak bir hafta
süresince kanalda yayınlanmaktadır. Dizi fragmanlarında şiddet içeren
sahnelerin gerek sesle, gerek müzikle, gerekse kurguyla olan anlatım biçimi
izleyici için ilgi çekici hale getirilmektedir. Bu çalışma içerisinde
niteliksel içerik analizi yöntemiyle belli kategoriler doğrultusunda içerik
kodlaması oluşturularak, bu kodlamalar temelinde şiddet içeren sahnelerin
fragmanlarda nasıl sunulduğuna bakılmaktadır. Araştırma sonunda dizi
fragmanlarında şiddetin, sesle (diyalog), müzikle ve kurguyla daha da dramatize
edilerek dikkat çekici hale getirildiği, fiziksel ve sözel şiddetin fragmanlarda
sıklıkla yer aldığı saptanmaktadır.

Destekleyen Kurum

--

Proje Numarası

--

Teşekkür

--

Kaynakça

  • Berkowitz, L. (1970). “The contagion of Violence. An SAER Mediational Analysis of Some Effects of Observed Aggression”. Nebraska Symposion on Motivation, Vol. 18, 95-135
  • Eron, L. D. (1994). “Theories of aggression: From drives to cognitions”. L. R. Huesmann (Ed.), Aggressive behavior: Current perspectives, New York: Plenum Press, 3-11
  • Hurrelmann, K. ve Palentien, C. (1995). “Gewalt als “soziale Krankheit” der Gesellschaft.
  • Galtung, J. (1975). “Strukturelle Gewalt. Beiträge zur Friedens- und Konfliktforschung”,Reinbek bei Hamburg.
  • Gerbner, G. (1996).”Chairman Znaimer’s Sensual Pagan Torrent”, Canadian Journal of Communication, Vol. 21, No.1, s.13-17
  • Güleç H., Topaloğlu M., Ünsal D., Altıntaş M.. (2012) „Bir Kısır döngü Olarak Şiddet, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar“, Current Approaches in Psychiatry 4 (1), s.112- 137
  • KIM Araştırma Raporu (2009), “KIM Studie 2008 Kinder und Medien, Computer und İnternet”, Medienpaedagogischer Forschungsverbund Südwest, Landesanstalt für Kommunikation Baden-Württemberg (LFK). Stuttgart
  • Kocacık F. (2001). “Şiddet Olgusu Üzerine”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, s.1-7
  • Krahé, B. (2001). “Media violence and aggression”, The social psychology of aggression, Psychology Press, Hove
  • Kunczik, M. (1993). “Gewalt im Fernsehen”, Media Perspektiven 3. Sayı, 98-107
  • RTÜK(2018).Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması Raporu https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/AltSiteler/televizyonizlemeegilimleriarastirmasi2018.pdf. Erişim tarihi: 07.05.2019.
  • Selg, H. (2003). “Mediengewalt und ihre Auswirkungen auf Kinder. Stellungnahme zueiner alten Streitfrage und zu angeblich kontroversen Befunden”, Rheinhardt-Verlag, München.
  • Şirin, M. R. (2011).”Şiddet, Televizyon ve Çocuk Dostu Medya”, Çocuk Hakları Medya El Kitabı, İstanbul ;Çocuk Yayınları Vakfı
  • Tezcan, M. (1996). “Bir Şiddet Ortamı Olarak Okul”, Cogito, Kış-Bahar, Yapı Kredi Yayınları, 6-7.
  • Theunert, H. (1996). “Gewalt in den Medien - Gewalt in der Realität. Gesellschaftliche Zusammenhänge und pädagogisches Handeln”, München
  • Theunert, H. (1996). “Gewalt in den Medien - Gewalt in der Realität. Gesellschaftliche Zusammenhänge und pädagogisches Handeln”, München
  • Ünsal, A. (1996).“Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi”, Cogito. sayı 6-7. Kış-Bahar. 29-36.

THE REPRESENTATION OF VIOLENCE IN TV SERIES’ TRAILERS BROADCASTED BY TURKEY’S NATIONAL CHANNELS

Yıl 2019, , 606 - 620, 31.12.2019
https://doi.org/10.31123/akil.620804

Öz

The television series, often seen as long-term productions, is a genre that is curious and followed for the audience with its fictional events and characters. At this point, these series’ fragments, which can be considered as showcases of the sequences, try to keep the curiosity and follow up alive while introducing the next section for the viewer. In this context, the sequence fragments continue to be aired on the channel for one week as short films introducing the scenario of the next chapter.

The starting point of the study is to make the narrative style of the violent scenes, especially with the sound, music, and fiction. It pays sattention to the series fragments attractive to the audience. In this study, content coding was created by qualitative content analysis method in accordance with certain categories and how violent scenes were presented on the basis of these encodings was examined. It was found that violence was dramatized with voice (dialogue), music and fiction, and physical and verbal violence was frequently found in the fragments.

Proje Numarası

--

Kaynakça

  • Berkowitz, L. (1970). “The contagion of Violence. An SAER Mediational Analysis of Some Effects of Observed Aggression”. Nebraska Symposion on Motivation, Vol. 18, 95-135
  • Eron, L. D. (1994). “Theories of aggression: From drives to cognitions”. L. R. Huesmann (Ed.), Aggressive behavior: Current perspectives, New York: Plenum Press, 3-11
  • Hurrelmann, K. ve Palentien, C. (1995). “Gewalt als “soziale Krankheit” der Gesellschaft.
  • Galtung, J. (1975). “Strukturelle Gewalt. Beiträge zur Friedens- und Konfliktforschung”,Reinbek bei Hamburg.
  • Gerbner, G. (1996).”Chairman Znaimer’s Sensual Pagan Torrent”, Canadian Journal of Communication, Vol. 21, No.1, s.13-17
  • Güleç H., Topaloğlu M., Ünsal D., Altıntaş M.. (2012) „Bir Kısır döngü Olarak Şiddet, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar“, Current Approaches in Psychiatry 4 (1), s.112- 137
  • KIM Araştırma Raporu (2009), “KIM Studie 2008 Kinder und Medien, Computer und İnternet”, Medienpaedagogischer Forschungsverbund Südwest, Landesanstalt für Kommunikation Baden-Württemberg (LFK). Stuttgart
  • Kocacık F. (2001). “Şiddet Olgusu Üzerine”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 2, Sayı 1, s.1-7
  • Krahé, B. (2001). “Media violence and aggression”, The social psychology of aggression, Psychology Press, Hove
  • Kunczik, M. (1993). “Gewalt im Fernsehen”, Media Perspektiven 3. Sayı, 98-107
  • RTÜK(2018).Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması Raporu https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/AltSiteler/televizyonizlemeegilimleriarastirmasi2018.pdf. Erişim tarihi: 07.05.2019.
  • Selg, H. (2003). “Mediengewalt und ihre Auswirkungen auf Kinder. Stellungnahme zueiner alten Streitfrage und zu angeblich kontroversen Befunden”, Rheinhardt-Verlag, München.
  • Şirin, M. R. (2011).”Şiddet, Televizyon ve Çocuk Dostu Medya”, Çocuk Hakları Medya El Kitabı, İstanbul ;Çocuk Yayınları Vakfı
  • Tezcan, M. (1996). “Bir Şiddet Ortamı Olarak Okul”, Cogito, Kış-Bahar, Yapı Kredi Yayınları, 6-7.
  • Theunert, H. (1996). “Gewalt in den Medien - Gewalt in der Realität. Gesellschaftliche Zusammenhänge und pädagogisches Handeln”, München
  • Theunert, H. (1996). “Gewalt in den Medien - Gewalt in der Realität. Gesellschaftliche Zusammenhänge und pädagogisches Handeln”, München
  • Ünsal, A. (1996).“Genişletilmiş Bir Şiddet Tipolojisi”, Cogito. sayı 6-7. Kış-Bahar. 29-36.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seda Sünbül Olgundeniz 0000-0002-7496-1600

Pınar Özgökbel Bilis 0000-0001-5770-5886

Proje Numarası --
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 13 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Sünbül Olgundeniz, S., & Özgökbel Bilis, P. (2019). Türkiye’de Ulusal Kanallarda Yayınlanan Dizi Fragmanlarında Şiddetin Sunumu. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(32), 606-620. https://doi.org/10.31123/akil.620804

Cited By


Mağdur varsa izlenir: Yerli televizyon dizi tanıtımlarında mağduriyet
Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Ürün YILDIRAN ÖNK
https://doi.org/10.31795/baunsobed.948812